GR 5 / E 2 Kanne – Dalhem

Topogids: GR 5 Wallonië en Groothertogdom Luxemburg
Tocht: 26,1 km (traject Kanne – Dalhem) + 20 km fietsen (Dalhem-Visé-Stop van Ternaaien-Kanne)
Datum: 28 maart 2012
Weer: wall-to-wall sunshine, 20°
Wandeltijd: 10:10 – 16.10
Fietstijd: 17:30-18:30
Stilte: 3/5

Zicht op Haccourt, de Maas en Visé

Ervaring: Mijn eerste GR-etappe in lijn en dus een extra lang verslag. – Met de fiets op de trekhaak gaat het richting Luik en vervolgens naar Dalhem. Op dit vroege uur is het erg rustig in dit mooie dorpje en ik zoek een plaats om mijn fiets veilig te parkeren. De apothekeres stelt voor om hem vast te maken aan een paal naast de apotheek. Dan rijd ik door het drukke Visé over Maas en Albertkanaal naar Kanne waar ik parkeer op een pleintje nabij de kerk. Ik had lang gezocht naar busverbindingen tussen Visé en Kanne maar vergeefs, vandaar deze oplossing.

Start in Kanne

Om kort na tien stap ik onder een stralende ochtendzon over de fraaie Albertkanaalbrug naar Emael. Dit stuk van het parcours ken ik van Dagstapper 14. Ditmaal neem ik een kijkje aan de ingang van het Fort Eben-Emael, een tragisch stukje Belgische oorlogsgeschiedenis. Het gaat verder door het dal van de Geer, langs Eben waarna het traject klimt naar de opvallende toren van Eben-Ezer. Vier grote fabelwezens sieren de hoeken van een toren in silexstenen (Musée du silex), symbool van de 4 evangelisten.

Het pad klimt nu helemaal boven de vallei uit en het is tijd om het shirt met lange mouwen te ruilen voor een T-shirt. Het uitzicht over de hoogvlakte richting zuid en west is eindeloos. In het noorden zie je de littekens van menselijke activiteit (mergelgroeves) waar ik ook daarnet al mee kennismaakte langs de Geer. Het traject maakt nu een haakse hoek en daalt af naar Wonck om dan via een smal paadje langs de Jeker door een mooi stukje natuurreservaat te lopen. Dit gedeelte is echt schilderachtig mooi en de rustbank op het einde komt ideaal voor een picknick. De dubbele hoogspanningsleiding waar ik onder zit stoort niet eens en behalve een amazone op een prachtig wit paard en een stel in een ponykarretje is het hier heerlijk rustig.

Wonck

Om 12.15 stap ik over de brug van de Geer en neem afscheid van de rivier om aan de andere kant van het dal gestaag bergop te klimmen. We kruisen een spoorweg met tunnel, denken het onze van de afvalzakken die iemand hier gewoon op de weg is komen droppen en klimmen hoger en hoger. Na een holle weg verandert het traject in een veldweg tussen eindeloze pas geploegde velden onder een staalblauwe hemel. Ik zie zelfs de eerste leeuweriken. Er is hier geen enkele beschutting tegen weer en wind en ik maak me de bedenking dat dit gedeelte in volle zomer of bij regen en wind echt wel zwaar moet zijn. Enigszins opgelucht (op de kruising in het veld staat geen GR-teken) bereik ik les Hauts de Froidmont. Een kraantje met fris drinkwater is een geschenk van de hemel. Wat verder staat een middeleeuwse toren, ooit gebouwd door de paters van Valdieu.

Sur les Hauts de Froidmont

Er volgt nu een steile afdaling langs een CBR-steengroeve en we bereiken de N618 (Punt 5) om 13.30. We klimmen langs de Trou d’Enfer – E trô d’Iflè, alweer een groeve en een fruitbooomgaard naar Heure-le-Romain en het gehucht Am’ri. Even buiten de bebouwde kom staan we op de rand van het Maasdal. Het lawaai uit de ketel beneden stijgt op tot hierboven tussen de fruitbomen. Op alweer een rustbank (we zijn er onderweg al heel wat gepasseerd) is het tijd voor een tweede picknick om 14.10.

Gehucht Am'ri (zicht op Maasvallei)

Met zicht op de CBR-cementfabrieken in de verte dalen we af door de fruitbooomgaarden naar Haccourt. De idylle is duidelijk voorbij. Druk verkeer, een verstedelijkt gebied begeleiden ons tot over de brug van het Albertkanaal. Dan volgt een lang saai stuk over het jaagpad richting cementindustrie met rechts onder een lawaaierige verkeersweg. Snel doorstappen hier. En dan plots aan een verbindingskanaaltje de kleurrijke jachthaven van Visé, een oase midden in de chaos, talrijke eenden, ganzen, zwanen enz. incluis. Gecharmeerd steken we de drukke Maasbrug over om midden in Visé opnieuw in de verkeerschaos terecht te komen. De terrasjes zitten vol maar mij lijkt het niks tussen al die auto’s. Aan het rondpunt aan de kerk zijn wegenwerken bezig en alle tekens zijn verdwenen. Maar de topogids en een vriendelijk dametje helpen me probeemloos op weg naar het kerkhof.

We laten het lawaai en de drukte achter ons en klimmen weg uit het Maasdal. Hier boven in de velden slaat de warmte weer toe en de drinkbus is opnieuw leeg. Het pad daalt nu opnieuw naar het pastorale dal van de Berwinne. We steken de rivier over en slaan rechtsaf een pad in dat los door de weiden loopt in de richting van Dalhem. Rechts van me het fraaie kasteel van Dalhem. In het dorp steek ik de rivier opnieuw over en neem nog even een kijkje in de schilderachtige ‘bovenstad’. Het is 16.15 wanneer ik mijn fiets terugzie. Oef! De frituur tegenover gaat pas open om 5 uur en ik wil niet de fiets op zonder eten, dus even een buurtcafé ingedoken om de grote dorst te lessen.

Jachthaven Visé

Na het eten dan de fiets op. Eerst een steile klim uit het dorp weg, dan de afdaling naar Visé. Eerste vergissing: ik beland bijna op de snelweg, fout rechtgezet, dan min of meer te voet door de voetgangerszone tot aan de brug over de Maas. Aan het verbindingskanaaltje tussen Maas en Albertkanaal vind ik fietsknooppunt 414. Ik volg richting 413 en neem dan opnieuw een foute afslag naar het jaagpad van het Albertkanaal. Tegen de wind in gaat het naar de sluis van Ternaaie/Ecluse de Lanaie. Ook hier zijn werken aan de gang maar ik vind knooppunt 411 aan de overkant van de sluis. Tussen de 60 m. hoge mergelmuren rijd ik dan de laatste kilometers over het jaagpad naar Kanne. Even bekomen op een terrasje en dan de fiets op de auto en huiswaarts. Het is een lange dag geweest maar een fantastische ervaring.

Stop van Ternaaien, Albertkanaal

Waarneming: de GR 5 is op dit traject prima bewegwijzerd en volgt een aangenaam, afwisselend parcours met toch al flink wat klimmen en dalen. De ondergrond noodzaakt wandelschoenen met stevige zolen omwille van de vele silexkeien die het gaan bemoeilijken. Voldoende water meenemen is de boodschap want bevoorradingsplaatsen zijn schaars. Wel zijn er overal leuke picknickplaatsen. De weinige passanten onderweg zijn opvallend hoffelijk en zeggen vriendelijk bonjour. De industriële activiteit is overal zichtbaar maar de natuur tussendoor, het dal van de Jeker en van de Berwinne zijn verrassend mooi. Ik zag mijn eerste geelgors op de hoogte boven Eben-Ezer; uiteraard is de foto mislukt. De combinatie van meer dan 26 km stappen en 20 km fietsen was best wel zwaar en niet onmiddellijk voor herhaling vatbaar. Benieuwd wanneer ik de volgende etappe zal stappen (Dalhem-Nessonvaux).

Kasteel van Dalhem

Kasteel van Dalhem

( meer foto’s )

4 Reacties op “GR 5 / E 2 Kanne – Dalhem

  1. Hallo, herkenbaar, leuk om te lezen. Wij hebben nu 3×3 dagen gelopen.
    http://www.123website.nl/henjaclopengr5
    groet en mooie wandeldagen!

  2. Hallo Elke, Gruß zurück nach Leverkusen; hab mich heute wohl etwas übernommen. Es gab aber keine andere Möglichkeit: Buslinien von Wallonien nach Flandern und umgekehrt gibt es eher selten. Daher die Idee mit dem Rad. War allerdings erleichtert, als ich es wiedersah. Und sonst: falsche Wanderschuhe => Blasen; keine Sonnencreme => Nacken verbrannt. Es war aber ein herrlicher Tag und ein tolles Erlebnis. Morgen geht’s wieder an die Arbeit 🙂 – Wanderbericht und Fotos sind für später. Jetzt ab in die Falle.

  3. Oha, jetzt wird aber losgelegt 🙂
    Während ich im Büro mein Dasein friste, erfreust du dich in der Natur. Wie schön .
    Einen schönen Abend und einen fröhlichen Gruß aus Leverkusen
    von Elke

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

