GR 5 / E 2 Testelt – Diest

GR 5 / E 2 Traject Testelt (NMBS station) – Diest (NMBS station)
Topo-gids GR5/E2 Traject der Lage Landen, 2003
Tocht: 18 km (traject Testelt-Diest) + 1 km (Scherpenheuvel)
Fietstocht: 21 km (thuis-station Heist-op-den-Berg)
Datum: 5 april 2012
Weer: zwaar bewolkt, mistig, koude noorderwind, 8°C
Wandeltijd: 10.00 – 14.20 (begijnhof)
Fietstijd: 2x 35′
Stilte: 3/5

Zicht op Kaggevinne

Ervaring: Eerst de logistics: een dik half uur fietsen naar het station van Heist-op-den-Berg. Zijn er in Vlaanderen nog ergens slechtere fietspaden dan die op het grondgebied Heist-op-den-Berg?!? Dan de trein van 9.25 naar Aarschot, overstappen en uitstappen in Testelt om 9.56. Terug vanuit station Diest met een directe trein naar Heist om 16.36 (aankomst met 7’ vertraging). Die fiets op en met wind op kop naar huis.

In Testelt kies ik voor de variante door het natuurreservaat De Demerbroeken. Het heeft nu wekenlang niet meer geregend en het pad is goed begaanbaar. De Galloways zijn trouw op post evenals een kudde pony’s. In de verte is de toren van de abdij van Averbode nog net te zien terwijl we probleemloos de tekens van de GR-variante volgen langs de oevers van de Hulpe. Het zijn de paters die hier aan de Voortberg de typische ijzerzandsteen ontgonnen die we terugvinden in zoveel kerkelijke gebouwen in de streek. Veel te snel zijn we aan het station van Zichem waar we opnieuw aansluiten op de GR 5 aan de Demer. Zichem, bekend van Ernest Claes en tragisch platgebrand door Alexander Farnese in 1578 omwille van zijn trouw aan het huis van Oranje-Nassau.

Demerbroeken

Van hier tot Scherpenheuvel loop ik over vertrouwde grond. Ontelbare keren passeerde ik langs de Maagdentoren maar de laatste heuvel naar de basiliek voelt veel scherper aan als je al 34 km in de benen hebt (van in Herentals). Ik besluit opnieuw om af te wijken van het parcours en in de basiliek (ernaast eigenlijk) een kaarsje te branden. Diezelfde basiliek werd gebouwd als bastion van de contrareformatie. Boven genoemde Alexander Farnese kwam hier bidden voor de inname van Zichem. De koepel is bezet met 298 vergulde sterren. Nadien een koffie in De Engel (norse bediening, lauwe koffie) en iets na 12.00 opnieuw op het traject.

Het stuk dat nu volgt is bijwijlen enig mooi maar ook uitgesproken koud . Ik heb wellicht de slechtste dag van de paasvakantie uitgekozen voor deze tocht. Het is een gure herfstdag in de lente; de wind waait ongenadig uit het noordoosten. Enkel de bloesems verraden het nieuwe seizoen. Ter hoogte van Kaggevinne vind ik eindelijk een rustbank om te picknicken (13.00). Ik trek alle kleren aan die ik bij heb en doe ze niet meer uit. Er volgen nadien nog enkele hele mooie holle wegen en uiteindelijk de vestingsgrachten van het garnizoenstadje Diest, ook sterk verweven met het huis Oranje-Nassau. De koningin van Nederland draagt de titel “Vrouwe van Diest”. Ook in de Boerenkrijg speelde Diest een belangrijke rol. En wie heeft nooit gehoord van de para’s van Diest?! Ik passeer het recreatiepark Halve Maan en de Lindemolen.

Vanop de verrassend hoge stadsvesten ontwaar ik het Begijnhof en Gasthof 1618. Snel de ring overgestoken en de voeten onder tafel gestoken in deze oprecht gezellige staminet. Op weekdagen kan je hier een lunchmenu (soep, hoofdgerecht, toetje) bestellen voor 22€ (en elke trappist die je maar wil). Dat was rond half drie. Nadien opnieuw de vesten op tot aan de Saspoort aan de Demer (sluizensysteem van de vestingsgrachten; zo konden bij een aanval de beemden onder water gezet worden). Aan de Schaffense Poort staat de wandelboom die o.a. de GR 512 “Vlaams-Brabant” aanduidt en de start van de ons vertrouwde GR 561 “Kempen-Maaspad”. We volgen de tekens van de GR 512/561 naar het station van Diest. Er is hier een gezellig buffet waar het eten een stuk goedkoper zou uitvallen dan wat ik gekozen heb, maar goed, heel soms mag het iets meer zijn.

Waarneming: De Demerbroeken zijn een absolute aanrader net als het gebied van de Galgeberg. Stevig schoeisel is aanbevolen (keien). De pezen in mijn knieholte voelen pijnlijk omdat er toch ook flink wat verharde ondergrond is (en wellicht omdat mijn tempo door het koude weer behoorlijk hoog lag). Mooie vergezichten. Ook Diest heeft me aangenaam verrast. IJzerzandsteen is het motto van deze tocht: op en top Hageland. En uitstekend bewegwijzerd.

(Ik verwijs nog graag naar het tochtverslag van Lumaj)

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Meer foto’s op Picasa

8 Reacties op “GR 5 / E 2 Testelt – Diest

  1. Pingback: GR 512 Kasteel van Horst – Scherpenheuvel | guidowke's wandelblog

  2. hallo,
    Mooie blog heb je hier. Eentje waar ik zeker nog terug kom om wat info te sprokkelen bij mijn toekomstige wandelingen.

    gr

    Pieter

  3. Deze tocht ongeveer gestapt in omgekeerde richting en het was de moeite. Met plezier nog eens teruggekeken naar je fotoreeks.

  4. Hallo Guido
    eine sehr schöne Tour, ich hoffe bald mal ein paar Tage in eurer Gegend verbringen zu können und dann auch noch mit Rad..das wäre supr
    Viele Grüße
    Elke

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

