Eifelsteig Etappe 13 (Kloster Himmerod – Bruch)

Za 19-5-2012
Afstand: 20,7 km (275 m klimmen)
Wandeltijd: 10.15-12.20 (Burg); 13.30 – 16.15 Bruch
Weer: zonnig, zwoel, 20°C

Ervaring: Er was veel gestommel in het Salmhotel vanmorgen; de pelgrimsgroep moest blijkbaar erg vroeg op weg. Het ontbijt om 8 uur was lekker en de prijs van €33 voor halfpension een absolute meevaller. We parkeren enkele auto’s aan het blijkbaar failliete hotel Viktoria nabij Burg en rijden dan verder naar Klooster Himmerod. Op de parking staat Ruth ons op te wachten. In de kloosterbakkerij kopen we een reeks lekkere broden voor thuis en omstreeks 10.15 gaan we op stap voor onze laatste tocht.We volgen de opvallend heldere Salm langs de visvijvers van het klooster en later op de linkeroever door alweer dicht beukenbos. Een nijdig klimmetje brengt ons eerst op een hoogvlakte met steengroeve…

… waarna we weer afdalen naar de met dicht struikgewas begroeide oevers van de Salm. Na de regen ligt het  pad er modderig bij…

… zelfs wanneer we over een idyllisch rotspad tot hoog boven het water klimmen. De groep is intussen weer helemaal uit elkaar geslagen en op de parking van hotel Viktoria in Burg (12.20) is het lang wachten tot iedereen aangekomen is. Hier neem ik afscheid van mijn sympathieke tochtgenoten en om 13.30 zet ik alleen mijn tocht voort. Het is intussen plakkerig zwoel geworden wanneer ik uit het dal van de Salm naar de hoogvlakte bij de snelwegbrug van Landscheid klim. Het pad gaat onder de brug door en maakt dan een fraaie bocht rond het centrum van Landscheid. Er volgt dan een lang recht stuk door de velden en een onweer dreigt in de verte. Zouden die torens op de horizon iets met de luchtmachtbasis van Spangdahlen te maken hebben?

Het pad daalt nu rond de Scheibigenberg in het Kailbachtal tot ik weer naast de Salm kom.

Het doet vreemd om zo’n brede rivier door dicht bebost gebied te zien meanderen. Het pad wordt ook steeds smaller en avontuurlijker met de rivier diep onder mij en hoog oprijzende rotsen aan de rechterkant. Enkele weliswaar beleefde mountainbikers doen me schrikken en opzij springen. De onweersdreiging heeft plaats gemaakt voor de koelte van het bos. Net wanneer ik me vragen begin te stellen over die 5 km op die laatste wandelboom van daarstraks gaat het landschap op mijn linkerkant helemaal open en geeft de blik vrij op een heerlijk landschap van weiden en beboste heuvels. De aanwezigheid van koeien wijzen op menselijke nabijheid en wat later na een rechtse bocht krijg ik de toren van de burcht van Bruch in het vizier.

Nog even wat foto’s van het uitgestrekte koolzaadveld en dan bereik ik om 16.15 de eerste huizen van dit schilderachtig gelegen dorpje.

An ligt links op het dorpsplein op een bankje aan de dorpsbron. Zij is me hier komen ophalen nadat ze met de rest van de groep naar Himmerod teruggekeerd  was om te middageten. De rugzak in de auto en de Salmbrug oversteken naar een bordje van Bitburger aan de overkant. Een geïmproviseerd caféterras aan een drankenhandel zit op deze zaterdagnamiddag vol plaatselijke heerschappen met allemaal hetzelfde horeca-postuur. Gezelligheid troef en bovendien tref ik hier de Vlaamse groep wandelaars die al 3 dagen hetzelfde traject als wij volgt en met wie ik gisteren in de Klostergaststätte kennis gemaakt heb. Ook voor hen zit het lange wandelweeekend erop. Het koele bier kost slechts 1.5€ voor een halve liter, het leven kan mooi zijn.

Dan is het tijd om me om te kleden. Nog even een blik in het fraai op een heuveltop gelegen kerkje en dan draaien we rond de burchttorens terug richting heimat. – Nog 38 km scheiden ons van Trier en – wie weet – de start van de Hunsrücksteig.

Alle foto’s van Dag 3

Vorige wandelingen (vorherige Etappen) op de Eifelsteig vind je onder: http://diebelgier.blog.de

http://diebelgier.blog.de/2010/08/25/eifelsteig-etappen-1-5-eifel-d-9244810

http://diebelgier.blog.de/2011/10/02/eifelsteig-etappe-6-kloster-steinfeld-blankenheim-11952677

http://diebelgier.blog.de/2011/06/05/eifelsteig-etappen-8-11267383

http://diebelgier.blog.de/2010/11/05/struffelt-route-nebenstrecke-eifelsteig-9918848

4 Reacties op “Eifelsteig Etappe 13 (Kloster Himmerod – Bruch)

  1. Sind das deine Wanderstiefel??????
    *lach* …herrlich

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

