GR 5 / E 2 Diest – Schulen (Lummen)

Topo-gids GR5/E2 Traject der Lage Landen, 2003
Tocht: 20 km (traject station Diest-station Schulen/Lummen)
Fietstocht: 21 km (thuis-station Heist-op-den-Berg)
Datum: 9 juni 2012
Weer: wisselvallig, zon, regen, veel wind, 17°C
Wandeltijd: 10.45 – 15.20 (NMBS station Schulen) +
Fietstijd: 2x 35′
Stilte: 3/5 (E314)

Vallei van de Zwarte Beek

Logistiek: Eerst een dik half uur fietsen, wind op en bergop naar het station van Heist. Ik bestel een retourticket met terugkeer vanaf Schulen; omdat het verdacht goedkoop is, vraag ik uitleg aan de loketbediende maar neen, alles klopt. De trein zelf heeft slechts 6′ vertraging. De treinbegeleidster wijst me erop dat ik een verkeerd ticket heb en best een toeslag betaal van €3,20 wat het totaal op €6,60 brengt: een realistischer bedrag waar ik prima kan mee leven. Een handgeschreven briefje moet me op de terugweg veilig stellen. – De terugreis zelf verloopt probleemloos en op de fiets moet ik nauwelijks nog trappen.

Ervaring: Vandaag stappen we onze nieuwe meindls in. Aan de Saspoort in Diest stappen we gezwind doorheen de vesten de Demer over en aan de overkant gaat de softshell, ondanks de koude wind, de rugzak in. Eerst volgt er een lang stuk door een riante residentiële wijk van Diest die we via de Barenbergseweg verlaten.

Het gaat nu door aangeplant dennenbos naar de Hezerheide. Ook de zonnebril mag de rugzak in want de zon verstopt zich al te vaak. Op de Barenberg trekt een groepje vingerhoedskruid zo mijn aandacht dat ik de afslag naar de Zwarte Beek mis en aan de volgende viersprong op mijn stappen moet terugkeren.

Voorbij Zelem komt het geraas van de E314 steeds dichterbij. Langs een mooi bos met de toepasselijke naam Grote Dorst gaan we een stukje langs de snelweg (mooi natuurgebied aan de linkerkant) om via het gehucht Goeslaar opnieuw een natuurgebied te bereiken. Het pad staat hier volledig onder water maar gelukkig zijn er alternatieve paadjes gebaand. Even voorbij de jumping-piste is het pad dan weer volledig overwoekerd en moeilijk zichtbaar. Op de Kruisstraat levert een nauwkeurige inspectie dan ook de allereerste teek op. En terwijl het intussen al een tijdje regent, neem ik me voor in de toekomst toch maar een lange broek aan te trekken. Tot aan de Duizendjarige Eik volgt er immers nog meer hoog gras.

Natuurpunt heeft rondom de Duizendjarige Eik een mooi gebied gecreëerd, met bloemenweide en een gecamoufleerde uitkijktoren van waarop je een prachtig zicht hebt op het achterliggende Hageland. Naar het noorden zie je de mijnterrils van Houthalen-Helchteren.

Een idyllische plek voor een picknick, zeker nu de zon er weer door komt. Maar ik besluit door te stappen tot Lummen. De Willekensberg (getuigenheuvel) mag dan wel als landschappelijk monument geklasseerd zijn: je wordt er van de sokken gereden ter hoogte van de Beukeboomkapel. Gelukkig loopt de GR door een indrukwekkende holle weg naast de verkeersweg verder tot in het centrum van Lummen.

In Café ’t Hoekske (what’s in a name) maakt de vriendelijke Nederlandse waard wat graag reklame voor zijn overheerlijke Hollandse Maatjes: echt een aanrader. Het was inmiddels 14.05 en om 14.40 verlaat ik het marktplein van Lummen. Eens de ring over kom je op de landerijen van het kasteelBurg” met een heuse kasteelvliet en bijhorende rododendrons. De nabijheid van het Schulens Meer merk je aan de overvliegende meeuwen, aalscholvers en reigers. 

Op het fietspad aan het kasteel Loije verlaat ik de GR en stap rechtsaf naar de N717 waarna je over een breed fietspad de Demervallei en de rivier zelf oversteekt. Je passeert er de Lijnzaadmolen en bereikt even verderop het station van Schulen. Het is 15.20 en er is tijd voor de boterhammetjes tot de trein van 15.47: met zicht op de prachtige Demervallei.

Conclusie: een hele toffe dagtocht die goed met het openbaar vervoer te doen is. Mooie afwisseling aan landschappen met als hoogtepunt de Duizendjarige Eik. Hier was ik graag veel langer gebleven maar als ik mijn trein gemist had, had ik 2 uur moeten wachten op de volgende! (weekenddienst). En mijn schoenen, zegt u: wel, ze passen maar ik zit wel met pijnlijke enkels en stramme spieren.

Alle foto’s

6 Reacties op “GR 5 / E 2 Diest – Schulen (Lummen)

  1. Stap je ooit tot Nice? Alleszins een droom van mij. Wie weet, komt het er ook wel eens van. Mooie fotoreeks!

    • Ach, laten we klein beginnen 😉 en dromen is belangrijk: ik wou voor mijn 40ste een lange-afstandswandeling in Engeland doen – die datum is lang gepasseerd maar de droom leeft nog.

  2. Testbericht zonder account

  3. Naja, 20km ist ja auch für´s einlaufen ziemlich viel 🙂
    Nööö Regen haben wir genug gehabt,und du hast ja lange genug auf eine Wanderung warten müssen. Hast dir Sonnen, bzw. trockenes Wetter verdient 🙂
    Windig ist es hier in der Gegend.
    Ich bin gespannt auf deine Fotos

  4. Und wie geht es deinen Füßen mit den neuen Schuhen?
    Da wartst du heute aber sehr fleissig. Rad fahren und dann noch 20km laufen, puh!!!!

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

