GR 5 / E2 Schulen – Hasselt

Topo-gids GR5/E2 Traject der Lage Landen, 2003
Tocht: 27 km (traject station Schulen-station Hasselt)
Fietstocht: 21 km (thuis-station Heist-op-den-Berg)
Datum: 18 juli 2012
Weer: wisselende bewolking tot zonnig, warm, 23°C
Wandeltijd: 10.13 – 16.15 +
Fietstijd: 2x 35′
Stilte: 1/5 (E313 & E314)

Zicht vanaf de Bolderberg

Ervaring:  Om 10.12 aangekomen in het station van Schulen. De zon is voorlopig niet van de partij op deze ‘zonnigste’ dag van een verzopen week. Na 2 km vind ik de GR 5 terug in de Loyestraat (eigenlijk een fietsroute). Via een bosrijke omgeving kom ik al snel aan de Laambeek in het gehucht Tiewinkel. Een dringende sanitaire stop in een brasserie tussen E313 en Albertkanaal maakt een lekkere koffie mogelijk. Eens het kanaal over bereiken we het dorpje Viversel waar de kerktoren 12 uur slaat.

          

Vanaf hier volgen we een of ander regimentspad langs de Laambeek. Aan de vijvers van Terlamen vlak bij de omloop (geen motorengeraas op woensdag!) blijk ik een gegeerde prooi voor hongerige muggen; ik draag er 2 dagen later overal de sporen van. Onderaan de Bolderberg nodigen rustbanken uit tot een picknick. Intussen is de zon beginnen schijnen en is het warm en zweterig weer wanneer we de Bolderberg (hoogste getuigeheuvel van Limburg: 60 m) beklimmen richting Kluis van O.-L.-V. van Loreto. In de mooi gerestaureerde kluiskapel is het aangenaam mediteren. Buiten mag het uitzicht over de vijvers van Terlamen er best zijn en de afdaling door authentiek heidegebied is erg mooi. Jammer dat de Vlaming ooit zijn pronkerige villa’s tot diep in zo’n mooi natuurgebied heeft mogen bouwen.

         

In Bolderberg (Heusden-Zolder) kruisen we het mooie domein Bovy met zijn zwartwitte vakwerkgebouwen. Een prima pleisterplaats maar spijtig genoeg beslis ik om door te stappen (ben vandaag slecht geïnspireerd qua horeca-pitstops). Aan de wandelboom aan de brug over het Albertkanaal zie ik de GR-variante rond Hasselt maar ik steek de brug over naar Stokrooie en volg van daar een druk befietst paadje richting Abdij van Herkenrode. Ook de drankgelegenheid aan een lavendelveld laat ik stoïcijns rechts liggen en even verderop maak ik opnieuw de fout om de dorst niet te laven in de prachtig gerestaureerde Tiendenschuur van voormelde abdij, voorwaar een imposant gebouw.

          

Het zweet gutst van me af en de watervoorraad is op terwijl ik door de landerijen van abdij en kasteel van Herkenrode richting Kuringen loop. Gelukkige koeien met kalfjes in een wei met fruitbomen: waarom verbaast dat beeld mij? Even verder een bloemenwei zo ver het oog reikt. Mooie plek. Ook de horeca in Kuringen kan me niet bekoren en met een leren tong strompel ik de laatste oninteressante kilometers tot aan het station van Hasselt. Tijd voor een grote Christal en een slordig op het bord gesmeten smoske in het stationsbuffet. De trein van 16.39 haal ik nog net.

           

Waarneming: op de Bolderberg (met kluis) en de abdij van Herkenrode na, vond ik dit traject geen hoogvlieger. Op de achtergrond heb je het lawaai van 2 snelwegen dat volgens andere bloggers in het weekend nog overstemd wordt door het autocircuit van Zolder. Als je kiest voor de variante mis je dan weer het prachtige gebied van Herkenrode (weliswaar naast de E313 gelegen). Het traject inkorten kan door in Stokrooie (of Kuringen) de stadsbus naar Hasselt te nemen. Enfin, intussen ben ik toch maar van Testelt (Hageland) tot in de hoofdstad van Limburg geraakt door telkens gebruik te maken van de trein. Benieuwd naar het vervolg. Maar eerst op zoek naar een muggenwerend middel 😉

           

 

3 Reacties op “GR 5 / E2 Schulen – Hasselt

  1. De GR 5 variant rond Hasselt wordt alleszins de moeite waard.

  2. Na das war ja eine schöne Tour und sehr schöne Fotos hast du gemacht. Ist das unten rechts ein Straußenjunges?
    LG
    Elke

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

