GR 5 – E2: Etappe Noorderwijk – Testelt (station) reverse

GR5/E2: Testelt (station) – Noorderwijk
Topo-gids GR5/E2 Traject der Lage Landen, 2003

Tocht: 31 km
Datum: 21 augustus 2012
Weer: onweerachtig tot zonnig, 23°-27°C
Wandeltijd: 10.00 – 17.45
Stilte: 4/5

Ervaring: ‘The day after’: waar doet het nog pijn? De wreef van de linkervoet (schoentong), de hiel van de linkervoet (?), de pezen in de rechterknieholte (afstand + tempo): ik krijg ze maar niet ingelopen die nieuwe meindls.

Maar terzake: De torenklok in Testelt slaat 10 uur als ik het perron verlaat. Ik volg door een muisstille dorpsstraat de bekende tekens tot de wandelboom aan de Demer en volg de GR5 langs de Demerbroeken noordwaarts. Van de rivièra en Nice weg als het ware. Sowieso een raar gevoel, tegenstrooms én in eigen streek. Het blijft muisstil langs de Voortberg en de afgevallen blaren van de Canadabomen geuren heerlijk.

Er hangen onweerswolken maar de bomen bieden voorlopig koelte. Aan een visvijver waar de karper uit het water springt (zuurstofgebrek door de warmte?) oefen ik mijn visserslatijn met een rustige hengelaar.

Toeval of niet maar de kerkklok van de norbertijnerabdij van Averbode slaat 11 wanneer ik door de fameuze ‘lekdreef’ (geen ijsjeswagens in de voormiddag?!) op het statige poortgebouw toestap. Even een kijkje nemen in de barokke kerk, een wens achterlaten in het gebedenboek en verder.

Aan de overkant van de drukke baan beland ik via een fietspad in de Merode-bossen. Een meneer laat zijn hond ongeneerd het pad onderkakken waarlangs ik een steile zandhelling beklim. Me alleen wanend laat ik een luide boer en verschrikt vliegt een grote buizerd op uit het struikgewas en vlucht weg tussen de dennenbomen. Te snel voor een foto. Ik passeer nu de drastische beheerwerken die Natuurpunt in dit gebied aan het uitvoeren is en ik stel vast … dat het goed is. Op de ontboste en afgegraven gronden bloeit voorzichtig de eerste heide en de herstelde waterpartijen beherbergen een groep wilde ganzen.

      

– Waarom doet die linkervoet nu pijn en die rechter niet? – Ik loop verder door de bossen en ontmoet groepjes ruiters in opperbeste stemming.

– Even die nestel losser maken. – In het mulle zand van Blauberg besluit ik mijn wandelstokken te gebruiken om die voet te ontlasten. Hoe vaak ben ik hier vroeger tijdens de abdijenjogging (Tongerlo-Averbode) niet gepasseerd of tijdens voettochten naar Scherpenheuvel?!

      

Aan de bekende herberg Mie Maan (heel even buiten GR) is er een schaduwplaatsje op het terras aan de straatkant. Het is 12:40 en voor € 10,5 bestel ik a) een grote pint b) een bijzonder lekker broodje Mie Maan met hoevekaas, sla, walnoten en joghurtdressing en c) een trappist La Trappe van ’t vat. Het leven van een stapper kan mooi zijn. Om 13.20 schoenen weer aan en door gekende joggingdreven richting Westerlo. De pijn in de voet vermindert met het stappen en ik bereik de oevers van de Nete, passeer het kasteel van De Merode en stap door mijn geliefde Kwarekken langs de Nete en de amfibieënpoelen die de groene jongens (en meisjes) hier vroeger al aanlegden.

      

Even verder over een nieuwe wandelbrug tot op de Asberg en dan door de Beeltjens (recreatiebos) tot de Abdij van Tongerlo. Sinds vanmiddag heeft de onweersdreiging plaats gemaakt voor open hemel en volle zon en ik stort me in de cafetaria van Sporta (even buiten GR) op 2 ijskoude cola’s. Het is 15:20.

      

Nog even een foto van abdij en de beroemde Tiendenschuur (Boerenkrijgverhaal) vooraleer het saaiste stuk aan te vatten; eindeloze kilometers langs landbouwverkavelingswegen die je moet delen met druk sluipverkeer. In een gehucht van Oosterwijk heb ik gelukkig wat afleiding als een fietsende kennis van lang geleden me herkent en stopt. Dan nog een stuk bos, een aanval van daasvliegen, een lang lommerrijk fietspad, de laatste druppels water uit de fles, een laatste foto en ik zijg neer op het terras van het Parochiecentrum van Noorderwijk. Juist, even buiten GR. Een bekend gezelschap ontfermt zich over mij en ik vergeet op de klok te kijken.

 

2 Reacties op “GR 5 – E2: Etappe Noorderwijk – Testelt (station) reverse

  1. ’t Is een klein wereldje, Guido.
    Vandaag stapten we ook om 10 u. het stationnetje van Testelt uit. Zelfde bestemming: het overwegje waar de GR 5 langskomt. Alleen stapten wij de andere richting uit … naar Diest. Een traject dat we al kennen, maar nog eens wilden overdoen.

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

