GR 561: Diest – Geel

Topo-gids GR 561 Kempen-Maaspad
Tocht: 25,5 km (traject Diest-Geel)
Datum: 13 oktober 2012
Weer: regen, 11°C
Wandeltijd: 9.40-14.55
Stilte: 3/5

Verslag: Schoenen, paraplu, fleece en regenjas hangen of staan nog ergens te drogen na de overvloedige regen van gisteren. Ik had me gisteren aan het station van Heist laten afzetten om dan met een overvolle trein (Antwerpen-Luik; te weinig rijtuigen) naar Diest te sporen. Aankomst om 9:36 samen met een tienkoppige wandelgroep die andere oorden opzocht. Zwaarbewolkt, fris (10°C) maar droog. – ’s Namiddags wacht ik aan halte Meerhout-Zavelberg een klein uur in de gietende regen op lijn 302. Ik snel het station van Geel binnen voor een kaartje naar Herentals; helaas: geen treinen tussen Herentals en Mol!! De vervangbus komt om 16.20, meneer, maar u moet wel een kaartje kopen. Nadien gaat het met een rotvaart via het station van Olen naar dat van Herentals, waar we omstreeks 17.00 aankomen.

   

In Diest takt GR 561 af van de GR 5 aan de Schaffense Poort en passeert dan het station. De weg gaat direct een steile helling op naar het vliegveld van Schaffen (oefenterrein paracommando’s van Diest). Fleece uit, regenjas aan want de eerste motregen valt al. Een dubbelzinnige wegwijzer doet me even twijfelen in de buurt van natuurgebied (wit-rood + wit-rood gekruist verkeerde richting) Dassenaarde.

In het Prinsenbos word ik tweemaal van de sokken gereden door een grote groep  motorcrossers die weliswaar gegeneerd salueren en zich quasi verontschuldigen; met alle respect maar die hebben hier nu echt niks te zoeken. Via Engsbergen loop ik het stiltegebied Gerhagen binnen.

      

In andere blogs wordt de stilte geprezen en de schoonheid van dit uitgestrekte bosgebied. Met dat laatste ben ik het eens maar zelfs hier is het zoemende achtergrondgeluid van drukke verkeerswegen en luidruchtige oogstmachines nooit ver weg.

      

Nog mooier wordt het in de buurt van Gerhagen Vijver en Schoterheide.

      

      


Bij het binnenkomen van Vorst gaan de hemelsluizen helemaal open en de meegebrachte paraplu wordt bovengehaald. Ik sta verbaasd te kijken naar de grote kerk (basis in lokale ijzerzandsteen, toren met speklagen).

      

Helaas zijn alle café’s in het centrum gesloten op deze zaterdagmiddag terwijl een rustpauze toch welgekomen zou zijn. Niks aan te doen, en in de mooie in herfstkleuren getooide broekgebieden voorbij Vorst maakt de felle regen weer plaats voor fijne motregen.

      

We steken even de drukke baan Geel-Diest over en ondergaan de agressie van het moderne verkeer alvorens de broekgebieden van de Kleine Laak in te stappen. Een lang recht pad leidt me via een kastanjelaan over de E313. Nadien steken we het Albertkanaal over.


De GR verwijdert zich via de Hezemeerdijk van het drukke verkeer en via rustige veldwegen bereik ik de N126 (Geel-Tessenderlo).  Vlakbij is een bushalte naar Geel maar ik besluit nog even door te stappen en via bos- en veldwegen bereik ik de Hutten (legende van kanunnik Barth).

      

Bizar toch: toen ik op mijn allereerste Dagstapper hier passeerde regende het oude wijven en ook nu gaan de hemelsluizen definitief open. Aan de baan Meerhout-Geel loop ik even naar rechts en kort daarop weer links waardoor ik rechtover de bushalte uitkom; de vorige bus is enkele minuten geleden vertrokken en er zit niks anders op dan onder de bomen beschutting te zoeken.

Besluit: een heel aangename, afwisselende tocht door uitgestrekt natuurgebied en met een minimum aan verkeersdrukte en bebouwing. Veel paddestoelen, spechten, een buizerd, een (weliswaar dode) bunzing en ontelbare bos-, tuin- en rietvogels. Eenzaam ook. Een aanrader.

6 Reacties op “GR 561: Diest – Geel

  1. Blijkbaar moet ik ook reeds aan ‘De Hutten’ geweest zijn want dagstapper 14 heb ik reeds gedaan. Maar ik kan me er maar weinig van herinneren. Al bij al lijkt jouw tocht toch meer de moeite dan die dagstapper.

    • Klopt, het eerste deel van die dagstapper is ronduit saai; het wordt pas interessant in de buurt van de Nete. – In antwoord op je reactie over wandelingen in de provincie Luik die voor jullie net wat ver uitvallen: hetzelfde geldt helaas voor mij voor wat wandelingen in de Vlaamse Ardennen betreft. Zeker met het openbaar vervoer zou ik eeuwig onderweg zijn. Later misschien, in combinatie met een overnachting. Groetjes.

  2. Je lijkt iets met de regen te hebben in die streek. En het openbaar vervoer, ja, dat kan al eens (al is het tegenwoordig meer dan eens) tegenvallen.
    Toch goed te lezen dat die tegenslagen je positieve indruk over dit traject niet konden beïnvloeden.

  3. Oh oh, da hast du dir aber einen Regenintensiven Tag ausgesucht. Aber tapfer durch gestanden und auch noch genießen können, prima 🙂
    Ich freue mich, dass du anscheinend wieder gesundet bist und die Natur wieder voll genießen kannst.
    Viele Grüße aus Leverkusen
    Elke

    • Danke Dir Elke für Deine Reaktion, trotz Sprachenunterschieds; wer blogt, kriegt auch gerne eine Reaktion, auch wenn man sich die Erfahrungen als persönliche Erinnerung ins Netz stellt. Wenn ich so Besucher aus Holland, Deutschland, Nord- oder Süd-Amerika kriege, jedesmal bin ich neugierig: wer ist das wohl?!

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

