Streek-GR Dijleland: Leuven – Haacht (GR 128)

Topogids: Streek-GR Dijleland (2008)
Datum: 11 november 2012
Traject: Leuven (B) – Haacht(B):  21,7 km
Wandeltijd: 10:20-15:45
Weer: van zonnig en windstil  9-5°C, tot zwaarbewolkt met koude wind
Stilte: 3/5 (E314, luchthaven Zaventem)

Ervaring: Na een tocht over  rotslechte wegen parkeer ik  op de bijna lege parking van  het station van Haacht en neem de trein naar Leuven. Om 10:20 neem ik de aanlooptocht van de streek-GR Dijleland naar het Provinciedomein Kessel-lo. Het park is getooid in prachtige herfstkleuren en loopt vol dampende joggers. Enkele woonwijken later beklim ik de steile trappen naar de Kesselberg, een 75 m hoge klomp ijzerzandsteen.

Van hierboven zie ik inderdaad de controletoren van de luchthaven van Zaventem; het zou hier idyllisch zijn ware er niet het oorverdovende lawaai van de E314 beneden in de Leuvense ketel. Via mooie bospaadjes gaat het nu richting Meesberg. Welke onverlaat heeft hier ooit bebouwing toegelaten?!?! Door de Zounk (plots dieper gelegen deel in mijn dialect) naar de Honkelberg en de afsplitsing van de GR-Hageland. Net voorbij de wandelboom staat een bankje in de zon, ideaal voor de eerste picknick. Wandelt daar toch niet de familie Aerts voorbij zeker, een tijdje geleden vanuit de Kempen naar hier verhuisd!!! Na deze blije ontmoeting daal ik  definitief af naar de vochtige Dijlevallei. De E314 overgestoken en op naar Putkapel waar ik ‘Onder de Toren’ een gezellig ouderwets café vind, blijkbaar ook in trek bij wielertoeristen met kapotte banden. Gesterkt met koffie en een Ommegang van Haacht (we stappen tenslotte van Stella Artois naar Haacht) trek ik door wondermooi akkerland naar de oevers van de Dijle.

Stroomafwaarts gaat het modderig naar de molen van Rotselaar. Aan deze historische watermolen steek ik de  Dijlebrug over, nog onwetend van het drama dat zich hier in september 1914 heeft afgespeeld. Het oorlogsmomument voor meer dan 300 gesneuvelde Belgische soldaten ligt er op deze 11de november (Armistice Day) bij zonder vlag of kransen. Diep onder de indruk breng ik een militair saluut.

Een zompige landweg langs de Leibeek brengt me naar Wakkerzeel. Nog  steeds zon en een staalblauwe hemel, met nu toch hier en daar al wat witte wolkjes. En steeds weer vliegtuigen die zich klaar maken voor de landing op Zaventem (Brussels Airport). AANDACHT: ER IS INTUSSEN EEN TRAJECTWIJZIGING DIE NIET NAAR HAACHT STATION VOERT.

In Wakkerzeel aan de kerk staat fietscafé ’t Schuurke, een gezellige staminet waar je evt. ook kan eten of zoals ik een Westmalle van ’t vat kan degusteren. Op weg naar Wespelaar verdwijnt de zon achter een dik pak donkere wolken en het wordt koud. Een bunker en de Elfdeliniestraat herinneren opnieuw aan de oorlog. Van het verkeersbord Spet (GR buigt naar rechts) is het maar 5′ naar het station van Haacht. Het is intussen onheilspellend donker om kwart voor vier.

Waarneming: Vooraf had ik me van deze tocht door toch behoorlijk dichtbevolkt gebied weinig voorgesteld. Lag het aan het schitterende herfstweer en de gouden kleuren, lag het aan het afwisselend parcours dat de GR-vrijwilligers uitgestippeld hebben? Ik vond het een mooie dagtocht in de vallei van de Dijle. De bewoonde wereld is nooit ver weg maar de GR loopt er meestal netjes tussendoor. Reigers (die beesten blijven nooit zitten voor een foto), aalscholvers, bonte spechten in het Begijnenbos, zelfs een krijsende, laag overscherende parkiet kort voor Rotselaar en talloze grote vogels uit Quatar en SN Brussels Airlines 😉

foto’s 

3 Reacties op “Streek-GR Dijleland: Leuven – Haacht (GR 128)

  1. Pingback: Streek-GR Hageland: Leuven – Horst (kasteel) | guidowke's wandelblog

  2. In mei 2009 maakten we net dezelfde bedenking bij deze tocht: je verwacht een druk bebouwd gebied, maar op GR 128 ontdek je toch nog een verrassend landelijke streek met redelijk wat onverharde paden. Leuk om de streek terug te zien via je foto’s.

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

