Dagstapper 5 Antwerpen: Brasschaat – Kapellen – Brasschaat

Wandeling 5 Dagstappergids Antwerpen
Brasschaat – Kapellen – Brasschaat
GR 12 – GR 12 Variant
Dagstappergids Antwerpen (lannoo), 2007

Tocht: 20,3 km
Datum: 2 februari 2012
Weer: 5°C; zonnig, wisselvallig, hagelbuien, koude wind
Wandeltijd: 10.20 – 15.00
Stilte: 3/5

IMG_3382

Kun je geloven dat de laatste luswandeling in eigen provincie intussen anderhalf jaar geleden is?!  Het verslag erover staat zelfs niet op deze blog maar op http://diebelgier.blog.de

Ik had geen zin vandaag in complicaties met openbaar vervoer; er waren winterse buien en een snijdende oostenwind aangekondigd, vandaar mijn keuze voor Brasschaat, in de relatieve beschutting van de bossen en dicht bij de kazerne waar ik mijn legerdienst volbracht heb. De wandelgids ondertitelt deze tocht met ‘Verzoening tussen oorlog en natuur, of hoe een verdedigingsgordel een groene gordel werd.’

Vermeld worden ook de impressionante villawijken van Kapellen; kastelen van huizen met kamers voor 17 kinderen. Wat moet het eenzaam zijn met zijn tweeën in zo’n kast van een huis, waar je mekaar met apparatuur moet gaan zoeken. Alle dure merken van auto’s op de statige oprijlanen, camera’s op de hoge hekkens om al dat fraais te verdedigen. Hoe komen zo veel mensen aan zo veel rijkdom, is een vraag die spontaan bij me opkwam.

Parkeren doe ik in de Pauwelslei in Brasschaat. Hoewel het zonnetje komt piepen beslis ik ter plaatse voor een warmere jas – waardoor ik mijn GSM vergeet en de hele tocht vrees dat die uit mijn zak gevallen is :-(. Het mooie domeinbos De Inslag met opvallend propere beek brengt me naar het antitankkanaal.  De GR 12 loopt nu een hele poos langs deze 30 m brede antitankgracht, gegraven in de jaren 30 om de Duitse tanks tegen te houden. Af en toe een bunker, eendjes op het water, aalscholvers en reigers en mooi afgezoomd met rododendrons. Het fort van Brasschaat dat deel uitmaakte van de tweede verdedigingsgordel rond Antwerpen herbergt vandaag kolinies vleermuizen en oogt impressionant.

Nu wordt de GR 12 regelrecht avontuurlijk. Langs het Klein Schietveld en door het militair domein is het pad omgeploegd door militaire voertuigen en het is laveren tussen de diepe plassen; soms lijken het wel beken. Hoge schoenen zijn een must en wandelstokken zouden van pas komen om het evenwicht te bewaren. Het landschap herinnert aan de Hoge Venen, met veel berken, goudgeel pijpenstro en donkere waterplassen die de blauwe lucht weerspiegelen. Ik word er zowaar lyrisch van.  Een dure jongedame passeert met twee rijke Deense doggen of is het omgekeerd. Wat verder in de open heide nog meer hondenliefhebbers. Hier heeft de wind vrij spel ondanks de zonnestralen. In de verte militaire barakken maar herkennen doe ik niets van vroeger. Wat later verlaat ik het militair domein.

Van punt 9 tot punt 15 is het minder interessant. Het beloofde café Jagersrust (omweg van 600 m) bestaat al 5 jaar niet meer, legt de kok van het  sterrenrestaurant me vriendelijk uit. En dat mijn wandelgids verouderd is. Dan maar picknicken aan het kapelletje in de Vijverlei. Het traject voert door dure villawijken en langs de spoorweg (GR 12 Variant) , door enkele woonwijken, langs een verbindingsbaan  tot het tweede domeinbos van de dag: De Uitlegger of De Oude Gracht. Van de kastelen onderweg (bv. Wolvenbosch) is zelfs in de winter niets te zien. Dit domeinbos heeft veel weg van een park en het biedt mooie plekjes voor een tweede picknick. De koffie in de nieuwe Quetchua-thermos is nog steeds warm. Nadien alleen nog meer pronkvilla’s tot aan het kruispunt Driehoek. Het zonnetje schijnt opnieuw na een enkele fikse hagelbui  in de namiddag. Opwarmen doe ik in brasserie Harlekijn waar de vriendelijke bediening voor 6€ een grote kom erwtensoep met rookworst serveert.

Besluit:  zoals zo vaak is het eigenlijke GR-traject veruit het mooiste stuk van deze luswandeling. In het voorjaar (rododendrons) en het najaar (loofbossen) is deze tocht wellicht nog aantrekkelijker. Veel zang- en watervogels onderweg. Toch wel een aanrader.

Foto-Album in Picasa

12 Reacties op “Dagstapper 5 Antwerpen: Brasschaat – Kapellen – Brasschaat

  1. Pingback: GR 12 Kapellenhof – Schoten | guidowke's wandelblog

  2. je verslag is heel herkenbaar. Ondertussen al een tijd geleden dat ik deze dagstapper deed

  3. ‘k Heb met belangstelling en empathie je verslag gelezen en van de mooie foto’s genoten. Een stukje (her)ken ik : in het Klein Schietveld hebben we al enkele uitdagende wedstrijden gelopen !
    Een goeie raad : vermijd bij je omzwervingen die dure villawijken, want da’s niet goed voor je maagzuur !

  4. Herrlich Guido 🙂 das ist mal ne völlig neue gegend, die ich auch auf der immer Länger werdenden Liste habe. Zum Glück ist das Flämische recht gut zu verstehen, in Holland oder dem Flämischen belgien habe ich bisher noch nie probleme gehabt 🙂 . man muss sich das nur im sommer vorstelltn, herrlich

  5. Toch nog verrassend mooie stukken groen in dit stukje GR 12. Die villawijken waren ook voor ons een domper toen we er indertijd door liepen. Allemaal in ’t groen willen wonen … met als resultaat tastbare kilte, achterdocht en afgunst in troosteloze steenwoestijnen.

  6. Herrlich, einfach herrlich geschrieben.
    Und Erbsensuppe gibt es demnach auch bei euch. War die schmackhaft?
    Bald wandern wir hoffentlich wieder über trockenere Wege und mit mehr Sonne.
    VG Elke

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

