RB 10 Liège: Langs de Ourthe: bocht van Fêchereux en hogerop

Wandeling 10 Topo-gids RB Luik

Tocht: 23,4 km
Datum: 1 juni 2013
Weer: zwaarbewolkt, koude wind (10°C) (zonnig vanaf 15 uur)
Wandeltijd: 10:20 – 16:30
Stilte: 4/5

Esneux

Vandaag een wandeling aan de Ourthe. Omstreeks 10:20 vertrekken we vanop de ruime parking in de Rue de l’Athenée in Esneux, niet ver van Luik. Het is fris en de hemel ziet grijs. We klimmen door een loofbos met veel (nog) bloeiende daslook naar het mooie plaatsje Ham (reeds in 1911 geklasseerd). Het dorpje ligt bijna volledig omgeven door de Ourthe. We dalen af via een niet-gemarkeerd pad naar de Ferme de Lhonneux, gelegen aan het Ourthe-fietspad. Wat verder steken we de brug over en lopen op de andere oever richting Fêchereux. We zien de tekens van de GR 576 en klimmen via een bospad de steile helling op naar Nomont. Boven komen we na een tijdje op de Sentier de la Crête  (GR 57) die we volgen tot de Roche-aux-Faucons. Het uitzicht over de Ourthevallei 100 m dieper valt een beetje tegen door de weersomstandigheden. We zitten wat verkleumd op een bankje onze lunch te eten en kijken uit over de mistige vallei beneden ons. En het moet gezegd: alles is zowat dichtgegroeid; er zou hier dringend eens moeten gesnoeid worden.

Op weg naar Ham

Afb 00003

Afb 00007

Afb 00013Afb 00016

Afb 00017

Nadien verlaten we het rotsige pad over de kam en voorbij een landgoed daalt het pad steil naar beneden richting Ferme de Rosière. Deze afdaling door donker beukenwoud heeft best een alpijns karakter. Beneden volgen we het rustige asfaltbaantje naar rechts en missen door een wat onduidelijke beschrijving in de topogids de doorsteek door het bos. Geen erg want het baantje brengt ons even goed langs een grote paardenfokkerij naar Fine Pierre.  We volgen de straat met Waalse naam Naw-Cou en dalen af naar de drukke N683 die we naar links volgen. De gedenksteen van de Université de Houte-si-Plout (écoute s’il pleut) missen we en aan het kruispunt moeten we op onze stappen terugkeren om het beekje Plainevaux over te steken. Nu stuurt de topogids ons helemaal de mist in. Beschrijving en kaart komen van geen kanten overeen. De “brede weg die parallel loopt met de verkeersweg” hebben we niet zien liggen; wel vinden we de “vroegere buurtspoorlijn” maar die kunnen we niet “dwarsen”. Vermoedelijk hebben we het “nauwelijks zichtbare bospaadje” niet opgemerkt en zo volgen we de buurtspoorlijn zoals ze op de kaart staat, parallel naast de weg (N638). Gelukkig had ik thuis de kaart ingetekend op de GPS en zo klimmen we aan een bordje met privé-jacht door het bos naar boven. Boven het bos klimmen we nog verder door weilanden om uit te komen in de Rue des Trente Chevaux, links van het gehucht Bonsgnée en tekstueel opnieuw in de topogids. Over een mooi panoramapad gaat het door weiden en velden naar het gehucht La Salle en we genieten van de weidse uitzichten. Aan het kruispunt (“oud gerestaureerd huis”) vinden we GR-tekens terug die niet in de gids staan vermeld, noch in de tekst noch op de kaart; we volgen ze naar beneden tot op de N638 langs een luidruchtig hondenhotel.

Afb 00027 Afb 00030 Afb 00033 Afb 00036

Intussen weten we dat de GR-tekens voor de GR 576 staan maar terwijl we naar de top van het Bois d’Esneux klimmen zijn ze erg schaars zodat de GPS meer dan van pas komt. Boven aan het kruispunt picknicken we op een boomstam en genieten van de eerste zonnestralen. Nadien volgt nog een kilometerslange geleidelijke afdaling door mooi loofwoud naar het Parc du Mary. Langs visvijvers en exotische bomen bereiken we de eerste huizen van Esneux; we volgen de N638 tot aan de brug over de Ourthe en ploffen neer op het terras van een café aan het kruispunt: het eerste en enige café op de hele tocht! Het rococokasteel Le Fy staat achter en boven ons te blinken in het zonnetje en het typisch Waalse straatsfeertje (beetje rommelig maar o zo gemoedelijk) doet ons mijmeren over de toekomst van België en hoe spijtig het zou zijn mocht dit stuk van ons land ooit buitenland worden. Dan steken we gezwind de Ourthe over en na een paar honderd meter is deze mooie tocht een feit.

Afb 00044
Afb 00045

Met zijn vele hoogtemeters is deze RB niet te onderschatten. Het pad gaat soms over rotsen en is bij momenten erg glibberig. De regen van de voorbije weken maakt de bospaden ook modderig zodat degelijke wandelschoenen en ook wandelstokken aan te bevelen zijn. Voldoende proviant en drank meenemen is de boodschap. Een zonnige dag zou ideaal zijn voor deze tocht, niet alleen vanwege het uitzicht over de Ourthevallei maar omdat een groot deel van het traject door loofbossen gaat en in ons geval dus vrij donker was. Een hele mooie dagtocht voor ervaren wandelaars.

Foto-album                           Mijn Track

6 Reacties op “RB 10 Liège: Langs de Ourthe: bocht van Fêchereux en hogerop

1. I think we sat on the same picnic bench on La Roche aux faucons, overlooking the same misty valley, and with the same thought that some of this greenery needs to be cut back!

2. Pingback: GR 57 Etappe Esneux – Comblain-la-Tour | guidowke's wandelblog

3. Pingback: GR 57 Etappe Angleur – Esneux | guidowke's wandelblog

4. Bij die Roche-aux-Faucons hebben we in een ver verleden ook nog eens gestaan. Mooie streek, pittige tocht. Iets om van te genieten.

5. Das ist mal wieder in einem ganz seltsamen Kölsch geschrieben – ich habe nix verstanden. 🙂
    Aber die Bilder sind schön. Scheint eine nette Wandergegend zu sein.

Gruss

Michael

• Diesmal keine Übersetzung, Du Schlawiner; die Chance, dass ein Wanderteufel sich dorthin verirrt, ist zu gering 🙂 Aber hast Recht, ist eine nette Wandergegend und das ganz in der Nähe von Lüttich, also noch recht weit entfernt von den echten Ardennen.