Streek-GR Mol-om Etappe 2

Topogids: geen; kaartje toeristische dienst + GPS-track
Datum: 16 augustus 2013
Traject: Wezel-Eerselseweg (NL):  17 km
Wandeltijd: 10.00 – 14.05
Weer: zonnig, 29°C
Stilte: 3/5 (over het kanaal 5/5)

Afb 00021

Het belooft een warme zomerdag te worden en zodoende parkeer ik de auto al om 9 uur aan de Belgisch-Nederlandse grens aan de Eerselseweg. De fiets van de fietsendrager gehaald, rugzak op de schouders en weg zijn we: via fietsknooppunten 18-22-23-76-232-260-267-268 bereik ik zoals voorzien Mol-Wezel na één uur fietsen. Onderweg passeerde ik de indrukwekkende Nyrstarfabriek (zink) langs het Kanaal van Beverlo. Fiets vastgemaakt aan dezelfde paal tegenover de apotheek (zie Streek-GR Mol-om Etappe 1) en om 10 uur vertrek ik naar de Kasteeldreef. De GR passeert wel degelijk langs Café De Kiezel maar maakte nog een klein ommetje aan de St-Jozefkerk; voor de liefhebbers hier mijn track. Ik passeer enkele mooie huizen, een renatureringsgebiedje met wilde ganzen, steek de levensgevaarlijke Zuiderring over en beland in de straten van Mol-Rauw. Rustig maar heel veel asfalt en dat zal zo blijven tot aan het kanaal Bocholt-Herentals.

De Blauwe Keidreef lijkt eindeloos lang en net als je er moedeloos van wordt, valt er toch weer wat te beleven. Links ontwaar ik tussen de dennenbomen het mooie natuurreservaat De Maat. Aan wandelknooppunt 60 duik ik even de boomrand in om een glimp van het grote meer op te vangen en stoot daarbij op een schitterende zwarte specht. Die helaas niet wacht op een foto. Aan de overkant van de baan plukt een gezellig kletsend koppel emmers vol bramen op een steil zandtalud. Ik wil natuurlijk weten wat daarachter ligt en aan een bordje met Verboden Toegang (zo zal ik vandaag ontelbare bordjes tegenkomen) ga ik een kijkje nemen: voor mij ligt een enorme witzandgroeve met een baggerboot in het midden en een grote reiger die zich uit de voeten maakt. Het zijn zulke witzandwinningen die aan de basis liggen van de vele Molse meren en recreatieterreinen. Handig dan als er zoveel kanalen in de buurt liggen. In de hoge wanden van de groeve hebben oeverzwaluwen nestgaten gebouwd en een bordje vraagt passanten om ze met rust te laten. Na 2 uur wandelen bereik ik even verder Brasserie De Blauwe Kei en helemaal bezweet plof ik neer op het overschaduwde terras. Een Agnus van Corsendonk en een koffie gaan er vlot in; je kan hier evt. ook iets eten en de jobstudenten zijn heel vriendelijk, met zelfs al een Nederlands accentje.

Over een houten brug steek ik tussen de talloze fietstoeristen eerst het Kanaal van Beverlo over en dan het Kanaal Bocholt-Herentals: een idyllische groene plek. Heel veel aalscholvers op het water, ook met kleintjes. Aan de overkant eindelijk Kempische zandwegen en eindeloze dennenbossen, met daartussen even eindeloze maisvelden. Nu blijkt dat de SGR-Mol-om getekend werd in de tijd voor het recreatiefietsen populair werd; veel te lange lijnrechte stukken waar intussen inderdaad mooie fietspaden zijn langsgetrokken. Terwijl ik zo onderweg naar Postel ben – geen kat onderweg trouwens, het is hier bijzonder eenzaam – schiet me de historie met de Postelse everzwijnen te binnen. Welgeteld één exemplaar hadden de verzamelde jagers kunnen neerleggen. Aan de derde grenspaal met Nederland verlaat ik de rand en loop over een avontuurlijk pad het bos in; met de voeten over een groene moslaag, heerlijk! Ook de schaduw hier kan ik best appreciëren en verder de absolute stilte. Plaats genoeg voor everzwijnen… Intussen slaat de hitte ongenadig toe en na een geruststellende blik op de GPS drink ik mijn laatste slok water. Weer zo’n ellenlang zandpad en dan bereik ik het café met gezellig terras en vriendelijke jobstudente pal op de Nederlandse grens. Een broodje frikandel kan er nu wel in; het is 2 uur. Dadelijk nog even de fiets ophalen, even binnenspringen in De Kiezel en etappe 2 zit er helemaal op. Hoogtepunten? Mmmm, moeilijk te zeggen, ik hou het bij Kempische landschappen. Maar die kilometerlange rechte stukken en het vele asfalt in de eerste helft… Voor de volgende etappe staan o.a. jaagpaden op het programma… graag op de fiets maar te voet ?!?

Foto’s volgen.

3 Reacties op “Streek-GR Mol-om Etappe 2

  1. Puh, na da bin ich gespannt. 🙂

  2. Also das letzte Stück hast du ja offensichtlich sehr genießen können 🙂
    Ich denke, dass Rad fahren am Kanal kurzweiliger ist, da runter zu wandern kann schon sehr nerven, finde ich. Nun bin ich allerdings gespannt auf die Fotos 🙂

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

