Streek-GR Mol-om Etappe 3+4 (omgekeerd)

Topogids: geen; kaartje toeristische dienst + GPS-track
Datum: 22 augustus 2013
Traject: Eerselseweg (NL) – Donk (reverse): 27,2 km
Wandeltijd: 10.00 – 16.15
Weer: Zonnig tot bewolkt en lichte regen, 24°C
Stilte: 3/5

Afb 00048

Frank voorspelt slecht weer voor vandaag en de radio heeft het zelfs over een dag in mineur. Dus fiets op de auto en richting Postel vertrokken voor een dubbele etappe op de streek-GR Mol om. Dezelfde parking als vorige keer (fietsknooppunt 18) en om 9 uur fietsen we gezwind door de Postelse bossen. Via knooppunten 22, 77, 72, 12, 74, 73 en de brug Dessel-Mol (druk verkeer!) kom ik iets voor tien uur aan bij het PC Mol-Donk. Even de fiets vastmaken en weg zijn we. Dezelfde drukke baan oversteken en langs de chique woonwijk achter de Miramarvijver door. Hm, een kilometerlang recht stuk asfalt met links een hoge haag (naast een drukke industrieweg) en rechts huizen die het zicht op de ongetwijfeld mooie waterplas afschermen. Dat belooft weer (zie Etappe 2).

Na de passage langs de Sibelco-fabriek kom ik uiteindelijk dan toch in een mooi natuurgebied van Mol-Sluis. Dan volgt een drukke baan en vervolgens een kilometerlang jaagpad langs het kanaal Dessel-Kwaadmechelen. Enkel de vissers en de jonge baarzen in het heldere oeverwater vormen wat afleiding. In de pannenkoekenboot die ik al van ver had zien liggen is het best gezellig en ik kan er mijn dorst lessen. Ik lees er dat een bezoek aan de Sas 4-uitkijktoren gratis is, dus ik steek opnieuw de brug over om de streek van bovenaf te bekijken. Op de trappen krijg ik het lichtjes benauwd maar het uitzicht boven is werkelijk spectaculair. Een must-do. Had ik trouwens al gezegd dat het de hele tijd zonnig is en schitterend weer? 😉

Opnieuw de brug over en door een rustige wijk (met aardbeienvelden!), later op het jaagdpad van het kanaal Bocholt-Herentals naar Sas 3 met de lawaaierige maar sympathieke baileybrug. Opvallend hoeveel vlinders er deze zomer rondfladderen. Helaas volgt nu een minder leuke passage over de Postelsteenweg die gelukkig helemaal gecompenseerd wordt door de rust in de bossen van het Groesgoor. Opnieuw lange rechte stukken maar in een betoverend decor en in totale eenzaamheid, de Kempen op hun (zijn/haar?) mooist. Hier en daar zelfs een schuilhut voor een snelle picknick.

Ter hoogte van de fietsbrug naar Retie aan het kanaal Dessel-Schoten kom ik weer op het jaagpad. Aan Postelbrug blijkt taverne Ter Heyde gesloten: hier wilde ik drinken en vooral eten. I.p.v. iets te gaan eten op camping het Familiestrand, een paar 100 m richting Postel abdij, besluit ik verder te gaan in de richting van Arendonk. Af en toe een boot, een metalen loopbrug naar natuurreservaat De ronde Put, een vogelkijkhut zonder vogels en heel veel fietsers. Ik ruil met graagte dit lijnrechte traject voor het volgende lijnrechte traject door de staatsbossen van Postel. Intussen is de hemel helemaal overtrokken en begint het af en toe lichtjes te regenen. Aan een GR-splitsing (GR 565 en LAW Grenslandpad) ben ik echt opgelucht als het pad over een grasweg het bos inloopt. Maar wat later gaat het alweer kaarsrecht over de Bergeijksedijk (langs een fietspad jawel) naar het eindpunt, wel steeds in het mooie Kempische boskader. Nog even langs een oorlogsmonument voor een neergestorte bommenwerper en dan beschermd tegen de regen onder grote beukenbomen, door een ellenlange dreef richting parking; tegen honger en dorst niks beter dan braambessen onderweg. Opfrissen in het café met de aangename prijzen en dan de fiets gaan halen.

Om praktische redenen van vervoer heb ik dit traject in tegengestelde richting afgelegd; al bij al een goeie keuze, denk ik; de aankomst in Donk zou een teleurstelling geweest zijn. A propos: de GR-bewegwijzering onderweg is recent en prima, trouwens ook op etappe 2.

Mijn Track

Foto-album in Picasa

3 Reacties op “Streek-GR Mol-om Etappe 3+4 (omgekeerd)

  1. Eins ist sicher, Streckenwanderung auf dem platten Land sind einfach zu gestalten als hier in den bergigen Regionen. Die Idee mit dem Fahrrad ist so genial und bei schönem Wetter ja auch noch ein richtiger Genuss.
    Um den Blick oben vom Turm beneide ich dich ein wenig. 🙂

    LG Elke

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

