Streek-GR Mol-om Etappe 5+6

Topogids: geen; kaartje toeristische dienst + GPS-track
Datum: 26 augustus 2013
Traject:  Donk – Mol Centrum: 24 km (12+12)
Wandeltijd: 9.15 – 14.45
Weer: Zonnig tot bewolkt, 22°C
Stilte: 3/5 (etappe 4) 2/5 (etappe 5)

Afb 00004


Het is nu of nooit dacht ik vannacht of ook ‘nutze die Stunde’. Ik parkeer al vroeg aan het Sportcentrum Den Uyt in Mol en fiets gezwind naar het nabij gelegen Mol-Donk (slechts een paar km). Fiets vastgemaakt tegenover de kerk en om 9.15 ben ik op weg. De start langs de Emiel Bequaertlaan stemt me sceptisch maar even later bevind ik me in een uitgestrekt bosgebied (Achterbos). Het is aangenaam wandelweer en op de meestal brede boswegen is het heerlijk koel. Het traject draait en keert doorheen de bossen, wijkt ook af van de officiële GR-track maar pikt wat later toch weer aan in de Oude Bleken.Eens de Castelsebaan over loop je door een mooie dreef richting Europese School (behalve afrastering niet te zien), dan door de Europese wijk naar het Stokt: einde etappe 5 (na 12 km).

Aan de wegwijzer naar het Molspierement kijk ik even uit naar een horeca-gelegenheid, zie niet zo dadelijk wat en besluit verder te stappen. Etappe 6 loopt aanvankelijk nog door veel groen, dan lange tijd door een woonwijk. Aan de baan Mol-Geel is café De Oude Jager (gezellig café van mijn allereerste Dagstapper 14 Antwerpen) helaas gesloten op maandag. Voorbij de Molse Nete dient de drukke Zuiderring overgestoken te worden na 15 km. Dan volgt een ronduit saai stuk langs de villa’s van de Volmolenbaan. Bovendien wordt hier loeiend hard gereden zonder respect voor wandelaars of fietsers (hier ligt een taak voor het gemeentebestuur, toch?!). Halverwege is het hoog tijd voor de middagpicknick (12.30).

Samen met de GR 561 gaat het naar de rustigere Bremdoornstraat en uiteindelijk de groene Belse Baan om daar links af een klein stukje Heidehuizen (natuurgebied) te doorsnijden. Op het einde bevindt zich het sympathieke eetcafé ’t Saffloerke waar ik mezelf tracteer op een grote pint en een heerlijke vissoep. Na een half uurtje stap ik om 14.13 de laatste kilometers naar het Sportcentrum Den Uyt, waar ik nog steeds geen wandelboom vind maar wel om 14.45 mijn auto. Nu nog even de fiets ophalen.

Besluit: de Streek-GR Mol-om, oudste streek-GR van Vlaanderen zit er op. De geel-rode bewegwijzering is uitstekend en van recente datum. Er zijn af en toe horecagelegenheden en rustbanken onderweg en het traject doorkruist heel veel groen. De combinate van waterplassen, kanalen, uitgestrekte dennenbossen en eenzaamheid werkt wel. Daartegenover staat de eentonigheid van eindeloos lange rechte stukken (ook fiets- en jaagpaden) en de uitgebreide passages van woonwijken over asfalt. Er wordt ook langs drukke verkeerswegen gestapt, al is er echt wel moeite gedaan om dat beperkt te houden. Ik ben deze GR op enkele dagen tijd gestapt en ik houd er wel een goed gevoel aan over, meer zelfs ik ga de streek om Mol een beetje missen. Ten slotte nog een waarneming: onze Belgische luchtmacht bewaakt het grensgebied met Nederland uitstekend, daar kunnen we op 2 oren slapen 😉

Mijn track

Foto-album in Picasa

2 Reacties op “Streek-GR Mol-om Etappe 5+6

  1. Zo, volledig je Mol-Om verslag gelezen. De foto’s van de streek spreken mij wel aan maar ik kan me wel voorstellen als je lange, rechte stukken hebt dat dat iets minder is.

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

