GR 563: Van Dolhain naar Bovendriesch

Topo-gids GR 563 Land Van Herve (2003)
Tocht:  23,2 km Traject Dolhain (Limbourg) – Bovendriesch (Eupen)
Datum: 19 oktober 2013
Weer: zonnig, licht bewolkt, zwaar bewolkt, regendruppels,  18°
Wandeltijd: 10.45 – 17.30
Stilte: 4/5

Van het land van herve naar de Hoge Venen

Afb 00011

Opnieuw op pad op de GR 563; het was geleden van in mei (Dalhem-Val Dieu) dat we een bezoek brachten aan het Land van Herve. De verwachtingen waren niet hoog gespannen; ergens had ik gelezen dat we veel asfalt mochten verwachten; dus ik verwachtte me aan een noodzakelijke tussenetappe. Na een autorit van meer dan 100 km parkeerden we één auto in de Merolser Straße (buiten Eupen) en reden dan naar het centrum van Dolhain (Limbourg). Parkeren kan even goed aan het station even verder.

Foto-album en GPS-track

Afb 00002Rond 10.30 gingen we (Georges, Liliane en ikzelf) op zoek naar de aansluiting aan de GR 563. Niet vanzelfsprekend want het traject van de topogids is intussen gewijzigd. Via het oude traject (de tekens zijn nog vaag zichtbaar) klimmen we de heuvel naast de spoorweg op en even later stoten we op verse witrode verfstrepen die we steil naar boven volgen. Eerst door een bos, dan door een wei met koeien en kantelpoortjes. Een groep rustende Canada-ganzen gaat op de vlucht en via een mooi dalend pad hebben we uitzicht op de spoorvallei rechts en in de verte voor ons (Thalys en autosnelweg). Weinig of geen herfstkleuren hier. Het zonnetje schijnt lekker warm en beneden op de spoorbrug is het tijd voor een korte picknick. Daarna volgt opnieuw een steile klim langs een steengroeve en zetten we koers richting Baelen.

In het typische golvende landschap zien we de geschroefde kerktoren van Baelen al van ver. Langs een schilderachtige beekvallei gaat het naar het mooie centrum. Eeuwenoude grafstenen versieren de noordelijke kerkmuur. Boven de kerk is het even zoeken naar het goeie spoor maar een vriendelijke dame stuurt ons opnieuw in de goeie richting. Door de velden gaat het nu naar de baan Eupen-Limbourg die we kruisen om opnieuw langs rustige baantjes en onverharde wegen richting oosten te stappen. Een gat in de haag blijkt een afsplitsing te zijn van de GR 573. Aan de horizon zien we de rosse heuvelrug van het Hertogenwald met ervoor nog de diepgesneden vallei van de Vesder.

Even verder priemen de kopergroene tweelingtorens van de Sint-Nicolaaskerk van Eupen boven het landschap. Op een wankel bankje eten we onze lunch met een mooi uitzicht op de vallei voor ons; stom, want even verder aan de eerste huizen van Eupen staan 2 splinternieuwe banken (zie GPS-track). Vrij vlug staan we nu midden in de stad, tussen boven- en benedenstad. We steken een druk kruispunt over, passeren de Bergkapel en een mooi uitzichtpunt over de benedenstad. Intussen hebben we flink dorst maar naar goede gewoonte heeft het GR-pad ons ver van alle verleidingen gehouden 😦 We besluiten het traject te verlaten en dalen steil af via het Maasgässchen (bewegwijzering GR 573), recht naar de kerk van Eupen-Haas. Het zonnige terras waar we ons neervleien blijkt van een chique restaurant (met Michelinster) te zijn en we worden vriendelijk verzocht elders soelaas te zoeken. Dat vinden we tenslotte in het volkse Café Zur Weserbrücke (baan richting Monschau). Op het buitenterras is het zo lekker zitten dat we onze tijd nemen.

Om tijd te winnen lopen we langs de drukke ringweg terug naar boven maar na enkele bochten vinden we de GR (die hier samenloopt met de GR 15) terug. In een licht bos gaat het eerst in oostelijke richting. Rechts beneden ons glinstert de Vesder tussen de bomen. Daarna klimt een smal pad (adieu GR 15) naar links en volgen we de Diebach. Hier duidelijk meer herfstkleuren boven de 300 m. Sinds ons vertrek aan het café is de hemel helemaal dichtgetrokken en donkere wolken trekken samen boven het bos. Richting Hasenell zitten we echt in het Hertogenwald en het wordt steeds donkerder. Houten loopbruggetjes leiden ons over de talrijke beekjes met donkerbruin veenwater. Eerst zijn er nog wat ruiters, joggers en een jeugdbeweging onderweg maar in het donkerste deel zijn we helemaal alleen. We volgen even een asfaltweg om na 200 m links een brandgang in te slaan. Een supervettige grasweg met duidelijke wroetsporen van everzwijnen brengt ons naar  de vroegere Pruissische spoorlijn Welkenraedt-Raeren. Wanneer de eerste dikke druppels vallen, bereiken we de rand van het bos. Aan de T-kruising naar rechts en even later vinden we de auto terug nabij Hof Bovendriesch. Via de N68 en de N61 rijden we terug naar ons vertrekpunt.

Besluit: een buitengewoon mooie tocht die onze verwachtingen ruimschoots heeft overtroffen. Op en neer door de glooiende landschappen van het Land van Herve, weiden en kantelpoortjes, het mooie Baelen, het uitzicht op de Hoge Venen, de doortocht van Eupen en het prachtige stuk Hertogenwoud: deze GR-wandeling heeft bijzonder veel te bieden. Best pittig ook met zijn 500 hoogtemeters; stevige schoenen, wandelstokken en voldoende proviand  zijn geen overbodige luxe. Opnieuw een aanrader in het mooie Pays de Herve.

Tenslotte, mits wat puzzelwerk moet deze tocht ook met het openbaar vervoer te organiseren zijn (bushalte Merolser Straße – Eupen Bahnhof; Eupen – Dolhain/Limbourg). Et enfin un grand bravo aux baliseurs!

3 Reacties op “GR 563: Van Dolhain naar Bovendriesch

1. Ooit eens in die streek op weekend geweest. Je foto’s en verslag geven lz direct zin om terug te gaan

2. Die Fotos sind soooo schön. Ich war dort in der Gegend auch schon wandern, aber eine Streckenwanderung würde sich wegen der wechselvollen Landschaft dann doch eher anbieten. Schade nur, dass die Verbindungen des ÖPNV so unbequem sind.

• Stimmt, gerade bei der langen Anfahrt. Auch für die nächsten Etappen (nach Kelmis und nach Sippenaken) müssen leider wohl wieder 2 Autos her. Aber der Aufwand lohnt sich 😉 Schön, dass dir die Fotos gefallen haben.