Dagstapper 11: Lier-Koningshooikt-Lier

Wandeling 11 Dagstappergids Antwerpen
Lier-Koningshooikt-Lier
GR 12 Amsterdam-Parijs
Dagstappergids Antwerpen (lannoo), 2007

Tocht: 26,1 km
Datum: 10 november 2013
Weer: hevige onweersbuien, zonnig, bewolkt, 9°C
Wandeltijd: 10.15 – 16.30
Stilte: 2/5

Afb 00023

Waterrijk Lier of Lier Rivierenland

Onderweg regent het pijpenstelen maar wanneer ik parkeer aan het station van Lier komt de zon piepen. Het eerste deel van de wandeling voert over de Lierse vest en sluit daar aan op de GR 12. Via het fraaie Spui (1508-1516) gaat het richting historische Vismarkt en vervolgens langsheen de Hoge Brug en het borstbeeld van Felix Timmermans, de Fortuin (17de eeuws pakhuis), de Zimmertoren naar het prachtige Begijnhof. Via de poort van het begijnhof staan we weer op de vest en langs de Molbrug lopen we langs de Nete naar het Netekanaal en het natuurgebied Anderstad. Reigers alom.

Eens de kanaalbrug over slaan we aan een kapelletje links af en belanden in een weids landbouwgebied met hele mooie zichten op de St-Gummarustoren. Afb 00033Een regenboog steekt fel af tegen de donkere regenwolken en even later gaan de hemelsluizen open, net als daarstraks aan de brug onder de ringweg. Prachtige wolkenhemel als de zon weer tevoorschijn komt. Vanaf referentiepunt 6 wordt het pad zo mogelijk nog modderiger en kom ik in een landschap met veel begroeiing. Iets voorbij een bunker is het tijd voor een staande picknick aan een bank; in het zonnetje.

Het beloofde café in de wijk Beukheuvel is niet meer zodat ik al snel langs de boorden van Het Brede Zijp loop. Dit bosgebied (het grootste van Lier) is in handen van het OCMW en vermits OCMW’s altijd in geldnood verkeren, loopt het gevaar en is er eind november door Natuurpunt een actie gepland om het bos veilig te stellen. Net voor het verlaten van het bos wordt het stikdonker. Het water valt met bakken uit de lucht, begeleid door donder, bliksem en hagelstenen. Ik probeer te schuilen door me in een coniferenhaag te duwen.

Een kwartiertje later is de bui voorbij. De GR 12 buigt hier af naar Mechelen en ik ga rechtdoor richting Koninkshooikt. Het is nu flink koud geworden zodat ik muts en handschoenen aantrek. Een lange betonbaan (Bossem) biedt zicht op het mooie Juffrouwenbos. Via de Tallaart en de Kruisstraat bereik ik Café ’t Lammeke aan de Liersebaan. Tijd voor koffie met taart en een pallieter van microbrouwerij Achilles uit Itegem.

Afb 00076Enigszins opgewarmd steek ik de drukke N10 over om – nog steeds over rustige betonbanen – langs het helaas verborgen Fort van Lier – de Berlaarsesteenweg te bereiken. Even verder langs de spoorweg Aarschot-Lier staat de baan zo’n 5 cm onder water. Dan volgt een avontuurlijk weggetje langs enkele vijvers en door een moerassig gebied om aan de andere kant van de spoorweg het mooie Jezuïetenhof te bereiken. De wolken zijn intussen helemaal verdwenen en de mooie dreef die naar het kanaal leidt, oogt sprookjesachtig. Aan de overkant van het Netekanaal (de Grote Nete loopt onder het kanaal door) gaat het over het jaagpad richting voormalige abdij van Nazareth, nu 2 restaurants met feestzalen. Langs de spoorweg over de brug van de Kleine Nete (aansluiting GR 12) en dan links langs de oever terug naar Lier. Voorbij een mooie visvijver bereik ik opnieuw de vesten en even later het station.

Besluit: een aanrader. Mooie afwisseling van historische stadsgezichten in het mooie Lier, rivierlandschappen, knotwilgen-omzoomd landbouwgebied (met glasteelt) met mooie hoeves, modderige paden en rustige betonwegen. En heel veel horizon.

Voor een 2nd opinion kan je hier terecht.

Een Reactie op “Dagstapper 11: Lier-Koningshooikt-Lier

  1. Geen probleem van je verwijzing. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de wandeling moeilijk voor de geest kan halen maar het herlezen van jouw en mijn verslag en de foto’s te bekijken, herfrist mijn geheugen.

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

