Streek-GR Kempen: Etappe 3 Turnhout – Ravels

Datum: 8 maart 2014
Traject: Turnhout (B) – Ravels (kerk):  20  km
Topogids: Streek-GR Kempen (2012)
Wandeltijd: 10.30- 14.45
Weer: zonnig, 14-17°C
Stilte: 3/5 (Aandacht: mijn stiltescores hebben veelal betrekking op achtergrondgeluiden; zogenaamde stiltegebieden zijn vaak enkel stil als je abstractie maakt van storende achtergrondgeluiden; ik ben daar wellicht gevoeliger voor dan andere mensen maar zo moet je dus mijn scores begrijpen)

Afb 00020

De warmste 8 maart sinds de metingen (19°C hier en daar). Ik bevind me intussen in één van de 3 noordelijke bulten die je indertijd op een blinde kaart van België wist te tekenen en hier is het warm maar niet zó warm. Wandelvriend G. ligt al een tijdje in de lappenmand met rugproblemen en zo ga ik vandaag weer alleen op pad. Lijn 450 (Tilburg-Turnhout) brengt me op een kwartiertje van Ravels kerk naar Turnhout Station (2 bussen per uur, zelfs in het weekend). Anderzijds 4 weekends lang geen treinen naar Turnhout, wegens werken.

Even de veters herknopen op een bank aan het station. Nauwelijks vertrokken hoor ik twee 17-jarige jongens aan een 12-jarige snotter op de fiets vragen of hij shit (!) aan te bieden heeft. Heeft niks bij. Via de statige Heilig Hartkerk en het mooie Kasteel van Turnhout (12de eeuw Hertogen van Brabant; nu Gerechtshof) naar het Begijnhof (1372). Een raar heerschap wil me verhinderen “foto’s te maken van Jesuke en Onslievrouwke”. Ik werd vandaag op de bus al geattackeerd door parfumwolken van dames op leeftijd onderweg naar Turnhout markt, nu dit en zo dadelijk in de Nieuwe Bossen door flink kabaal makende kieviten. Maar eerst nog een foto van het mooie Boones’ Blijk; hier werd vroeger linnen en garen gewassen en gebleekt.

Boven de bossen roepen wel drie buizerds tegelijk en een bruine pad springt voor me in een beekje. Voor me ligt nu het Turnhouts vennengebied; weides moeten hier plaats maken voor oorspronkelijk heidegebied. Aan het Zwart Water loeren 2 vriendelijke vogelaars vanop een verhoogje naar wulpen en grutto’s. Ik dwars het Bels Lijntje (fietspad), passeer de Kleine en Grote Klotteraard-vennen en hou halt voor een picknick. Behalve wat amazones te paard ben ik de enige om van dit eenzame landschap te genieten. Onderweg is er trouwens geen mogelijkheid tot bevoorrading, lees: WC. Een enorm veld vol mosterdzaad ligt de geuren in de warme zon. Heel veel citroenvlinders in de bossen van Ravels Kamp. In alle bossen waar ik vandaag passeer, wordt hard gewerkt (uitdunning), met pancartes om ongeruste passanten te informeren. Ik passeer een mooi bosven (“Groot Speeksel”) en wat later het historische grafveld Het Heike. Via een bocht naar het zuiden beland ik uiteindelijk aan de kerk van Ravels. Op het kruispunt is gelegenheid om de dorst te lessen.

Besluit: een vlakke wandeling met veel afwisseling: cultureel erfgoed in de stad, uitgestrekte dennenbossen en zandwegen, open renaturatiegebieden met heide en vennen. Liefhebbers van watervogels nemen best een verrekijker mee want de beestjes zijn best schuw. Kortom, op en top Kempenland.

Een flink deel van deze wandeling heb ik vroeger gestapt via de Dagstappergids Antwerpen. Herberg ’t Zwart Water is niet meer 😦 Toen besloot ik dat winter niet het beste seizoen was voor deze wandeling, dat wil ik vandaag niet herhalen 🙂

Afb 00008

5 Reacties op “Streek-GR Kempen: Etappe 3 Turnhout – Ravels

  1. Pingback: GR 565 Van Turnhout naar Lichtaart via Tielen | guidowke's wandelblog

  2. Die Fotos sind klasse und trotz einiger matschiger Passagen scheint die Wanderung doch eine schöne gewesen zu sein. Bussarde fotografiert, Natur genossen, Venn gesehen. Schöööön

    • Wirklich sehr schön und auch recht einsam (was mir gefiel und mich wunderte). Die nächste Etappe auf diesem GR soll womöglich noch einsamer sein und läuft an der niederländischen Grenze entlang. Aber an sich möchte ich zuerst wieder ins Aachener/Eupener Land. Mal sehen. LG und danke für die nette Reaktion 😉

  3. Hallo,
    Recent wandelden we ook een gedeelte van dit traject, zij het dan via de Dagstappergids Antwerpen. Het Bels lijntje zullen we niet vlug vergeten, tientallen fietsers in beide richtingen, maar voor de rest, zalig genieten van de natuur en op sommige momenten inderdaad een 4/5 voor stilte.

    • Hallo Joris, ik weet het, de dagstapper volgt het Bels lijntje, dit traject doet dat niet en dat is maar goed ook. Fijn dat jullie er ook van genoten hebben en bedankt voor je reactie.

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

