GR 5 / E2: Bergen-op-Zoom – Essen

Topo-gids GR5/E2 Traject der Lage Landen, 2003
Tocht: 21 km (traject station Bergen-op-Zoom – station Essen via Kiekenhoeve) + bezoek centrum Bergen-op-Zoom
Datum: 22 maart 2014
Weer: wisselvallig, zon, regen, hagel, veel wind, 7°C
Wandeltijd: 11.31 – 15.40
Stilte: 4/5

Afb 00017

Met het vooraf uitgeprinte vervoersbewijs (7,5 €) neem ik in Essen de trein (om het uur) naar Roosendaal om daar over te stappen op de veel comfortabelere trein naar Bergen-op-Zoom: aankomst 10.31. Gewoontedier dat ik ben loop ik eerst nog even tot op het Marktplein voor een koffie (zie SP Brabantse Wal) en wat foto’s. In de winkelstraten is het best gezellig en ik word er zowaar goed gezind van. Helaas problematisch veel zwerfvuil, ook in de vijvers.

Dan gaat het onder de sporen door, door rustige woonwijken en langs drukke verkeersaders richting JH Klavervelden. Deze “Stayokay” ligt op een knooppunten van wandelpaden (GR5, verbinding SP Brabantse Wal, LAW 11 Grenslandpad, LAW 1-3 Graaf Floris V-pad, GR 12, LAW 5.1 Deltapad) en van fietspaden. Scheen daarnet het zonnetje nog, komen nu donkere regenwolken aanzetten en ik ben goed nat vooraleer ik mijn regencape overgetrokken heb. Eens die regencape goed en wel aan, stopt het alweer met regenen. Ik bevind me intussen in het prachige natuurgebied Borgvlietsche Duinen, een bebost duinengebied dat veel gelijkenis vertoont met de Herentalse bossen thuis.

Na de passage langs een golfterrein gaat het richting Wouwse Plantage, deze keer door uitgestrekte loofbossen. Bosbloemen zijn hier nog niet te zien, des te meer zangvogels. Na een picknick aan het “kasteel Wouwse Plantage“, gaat het verder naar de Plantagebaan waar ik de wit-rode GR-tekens terugvind. Die hadden al een hele poos plaats gemaakt voor groen-gele tekens. De geel-rode van het SP Brabantse Wal komen er ook nog bij, tenminste tot aan de brug over de Zoom vlakbij de dorpskern Wouwse Plantage. Voor achtergrondinformatie verwijs ik naar de topogids en naar deze vrolijke reportage.

Nu volgt een ellenlang recht stuk door een nog kale dreef langs de Zoom-beek. Hoewel de zon schijnt blaast de koude wind ongenadig over de uitgestrekte kale landerijen. Pas aan de afslag Hollandse dreef kan ik muts en kap weer afzetten. Opnieuw een lang recht stuk over een modderig breed zandpad. Links velden, rechts van mij een groengebied vol bloeiende wilde narcissen. Aan grenspaal 241 zie je Essen in de verte liggen. De LAW11-Grenslandpad buigt hier linksaf terwijl ik schuinrechts richting spoorweg loop.

Ik beslis niet de kortste weg naar het station te nemen maar loop langs de Quarantainestallen (de enige nog bewaarde samen met die van Visé) en de oude stationsgebouwen (mooi maar in slechte staat) via mooie dreven naar de Kiekenhoeve, de enige nog bewaarde abdijhoeve van Tongerlo, nu karrenmuseum. GR 5 steekt hier de baan over maar ik ga naar links, langs de knappe sportterreinen van Essen en over de spoorbrug naar het station. Tegenover de parking is een verzorgde broodjeszaak.

Zoals gezegd prima te combineren met de trein. Het gedeelte tot Wouwse Plantage vond ik best aangenaam. Voor de rest is het vaak kilometers maken. Benieuwd naar de passage over de Kalmthoutse Heide (etappe 2).

foto’s                                 Mijn Track

6 Reacties op “GR 5 / E2: Bergen-op-Zoom – Essen

  1. Pingback: GR 12 Bergen-op-Zoom – Ossendrecht | guidowke's wandelblog

  2. Hallo Guido, Ik heb een vraagje. Enig idee hoeveer de jeugdherberg van het centrum van Bergen-Op-Zoom ligt? Ik zou er evt overnachten op mijn 3° weekendje op de GR 5. Alvast bedankt

  3. Pingback: SP 17 Brabantse Wal: Etappe 4 Wouwse Plantage – Putte | guidowke's wandelblog

  4. Pingback: GR 5 Etappe 2: Essen – Sterbos | guidowke's wandelblog

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

