Streek-GR Kempen Etappe 4: Ravels – Poppel

Datum: 8 april 2014
Traject: Ravels (kerk) – Poppel (kerk):  26,5  km
Topogids: Streek-GR Kempen (2012)
Wandeltijd: 9.35 – 16.15
Weer: wisselvallig, zon en regenbuien, hagel, felle wind
Stilte: 4/5 (Aandachtmijn stiltescores hebben veelal betrekking op achtergrondgeluiden; zogenaamde stiltegebieden zijn vaak enkel stil als je abstractie maakt van storende achtergrondgeluiden; ik ben daar wellicht gevoeliger voor dan andere mensen maar zo moet je dus mijn scores begrijpen)

Afb 00014

Exact een maand later op de SGR Kempen. Om eerlijk te zijn was ik vandaag liever in het oosten van het land onderweg geweest. Dat zal ik geweten hebben want meermaals herinnert het landschap vandaag aan de Hoge Venen, zowel qua bossen als qua waterpartijen 🙂 In het gezellige stationsbuffet van Turnhout is er nog tijd voor koffie vooraleer bus 450 me oppikt en afzet aan Ravels kerk.

Ravelse Pier

Ravelse Pier

Een dorp dat een monument zet ter ere van de pier (regenworm) is me direct sympathiek. Via enkele rustige straten loop ik het Gewestbos Ravels binnen. De lente is overal merkbaar aan het frisse groen en het zonnetje tovert schaduwen in het opvallend lichte bos (weinig onderbegroeiing). De felle koude wind kan me hier niet deren. Ik loop om het uitgestrekte Klotgoorven kriskras door het bos tot aan het Zwartgoorven (muggen!) en verlaat dit gedeelte van het gewestbos aan de N118 (Arendonksesteenweg).

Via opener gebied (wind en toenemende regenbuien) loop ik een moerassig bosgebied in om wat later aan grenspaal 205 (metalen windmolen) uitzicht te krijgen op een weidse akker. Samen met de LAW11 (Grenslandpad) volg ik even de zoom van de akker om in het gras mijn picknick aan te spreken.

De eenzame bossen op de Nederlands-Belgische grens herinneren helemaal aan de Hoge Venen. Wat later enkele hoeves in typisch Nederlandse bouwstijl. Aan grenspaal 207 is het weer serieus aan het gieten. Intussen heb ik al een poosje flink pijn in mijn heupgewricht; de heupriem van mijn rugzak kan ik niet meer verdragen en de wandelstokken helpen me moeizaam vooruit te komen. Aan Tulderheyde komt de taverne van de plaatselijke camping niks te vroeg. Een Westmalle met bitterballen lijkt me een toepasselijk compromis tussen de Hollandse stamgasten. Hartelijke ontvangst trouwens.

Campingtaverne met binationaal lekkers

Campingtaverne met binationaal lekkers

Wanneer ik zo’n drie kwartier later weer opsta om richting Tulderbos te stappen, is de pijn aanvankelijk beter maar dat duurt niet lang. Even voorbij de Poppelse Aa draai ik aan een T-splitsing linksaf richting kerk van Poppel.  Aan het oude gemeentehuis vind ik de bushalte waar ik al na 10 minuten op lijn 450 richting Turnhout stap (om het uur een bus). In Turnhout staat de trein klaar naar Herentals. Prima timing.

Poppelse Aa

Poppelse Aa

Afb 00032

Ik vond deze tocht meer dan de moeite waard. Geschatte 90% op onverharde wegen, zo goed als geen bebouwing, erg eenzaam onderweg. Bosbloemen of wild heb ik niet gezien, wel heel veel zangvogels gehoord. We zitten nu helemaal in het noorden van het land (de rechtse bult op de blinde kaart) en het Kempische landschap lijkt steeds oorspronkelijker. Hopelijk komt het goed met die heup zodat ik binnenkort naar Baarle-Hertog (etappe 5) kan stappen.

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

