Streek-GR Hageland: Ezemaal – Hoegaarden

Datum: 25 april 2014
Traject: Ezemaal – Hoegaarden: 15 km (+ 1)
Topogids: Streek-GR Hageland (2009)
Wandeltijd: 10.40 – 15.20
Weer: zonnig, later bewolking, 19°C
Stilte: 2/5 (E 40 + vliegveld Goetsenhoven)

Afb 00021

Meidoorn in volle bloei

Na een flinke autorit bereik ik Hoegaarden en parkeer even buiten het dorp op de parking naast het kerkhof. Fiets van de haak halen en via knooppunten fiets ik over een heuvelend parcours naar het station van Ezemaal (niet eens 10 km). Het is nog best fris maar op de hellingen mag dat wel. Op mijn doortocht van Goetsenhoven merk ik de wit-rode tekens van de GR 128. Nu al trekken vliegtuigen volop zweefvliegers de lucht in om dan met een steile duik te landen op het nabije vliegveld.  Aan het eenzame stationnetje van Ezemaal zijn moderne fietsenstallingen waar ik mijn fiets veilig kan achterlaten.

Onder het tunneltje door loop ik tot op de grens met Waals-Brabant. Wat dan volgt is een rommeltje. Het pad loopt kriskras over het grondgebied van Neerheylissem, langs tuintjes en kleine paadjes. Aan het mooie romaanse kerkje (12de eeuwse mosaanse stijl) zijn de mannen van het dorp zich al volop aan het voorberijden op de kermiskoers van straks. Kijk, dat vind ik dan weer erg sympathiek. Eens het dorp voorbij leidt een mooi weidepad naar het Provinciaal Domein van Opheylissem.

Afb 00009

Afb 00012

Statige bomen in lentetooi en mooie vijvers met ganzen en eenden, families met kinderen en vissers met tentjes bevolken dit mooie domein. Verborgen in een bocht staat een wandelboom waar ook verwezen wordt naar de GR 579 (Brussel-Luik). Aan het opvallende prelaatgebouw (voormalige abdij van de Norbertijnen) wil een kordaat meneertje 7€ entree van mij. Op het domein is nl. een soortement folkloremarkt aan de gang met bloemen en streekproducten en niemand mag zonder ticket passeren, is hem gezegd. In mijn beste Frans maak ik hem duidelijk dat ik “randonneur” ben en geen “visiteur” en dat mijn “sentier” nu eenmaal over het domein loopt; hij haalt zichtbaar misnoegd de schouders op en ik loop door. Even buiten Hélécine loopt het pad een heuvelrug op tussen akkers, dan een diep uitgesneden holle weg en steeds hoger tussen steeds ruimer akkerland. Op de top tussen pas geploegde velden proberen leeuweriken het geluid van de nabije E40 en een aan het zicht onttrokken motorcrossterrein te overstemmen. De bijzondere kerktoren van Goetsenhoven lonkt in de verte. Na deze toch wel eenzame passage ontdek ik in het dorpscentrum een zeer moderne brasserie, ondergebracht in een mooi gerestaureerde stal. Op het zonnige tuinterras laat ik me een en ander smaken (vriendelijke ontvangst). We zijn intussen 2 uur onderweg.

Afb 00023
Afb 00032

Even een blik op het kerkje en dan gaat het langs een vrij saai traject met zicht op de skyline van Tienen over de E40 en de HST-lijnnaar het snelwegencomplex ten zuiden van Tienen. Naast de zweefvliegers van Goetsenhoven trekt nog even een mij onbekende soort roofvogel (grootte van buizerd maar anders gevormde vleugels, slanker met veel wit) mijn aandacht. Pas na de oversteek van de weg Tienen-Jodogne wordt het weer aangenaam wandelen. Door een tunnel van groen bereik ik de Célismolen van Hoegaarden.

Afb 00035 Afb 00037 Afb 00039

Twee mannen staan te keuvelen op de brug over de Grote Gete. Eén nodigt me uit om de molen te bezoeken (later blijkt dat het open-molenweekend is). De andere blijkt Johnny Thijs te zijn, voormalig CEO van B-Post. Die is hier gewoon thuis. Gedurende een uur krijg ik als enige bezoeker deskundige uitleg van de meester-molenaar. Met veel enthousiasme vertelt hij me over de geschiedenis van wind- en watermolens, van de Perzen tot het heden. Hij zet zelfs de molen even in werking voor mij en allebei zijn we het eens over het technisch vernuft van onze voorouders. Hij vertelt me ook dat hij ooit molenaar was in de Moedermeule in Gelrode en blijkt alle molenaars heinde en ver te kennen. Momenteel restaureert hij zelf de molen van Hoksem (waar ik later op de SGR-Hageland nog zal passeren). Meteen nodigt hij me ook uit om de volgende OpenMolenDag in Hoegaarden niet te missen. Meer dan tevreden met dit onverwachte geleid bezoek neem ik afscheid van de sympathieke meester-molenaar (wiens naam ik helaas niet ken): wat een leerrijke ervaring!!! Ik groet nog even Johnny Thijs die zijn gazon afrijdt en vriendelijk teruggroet.

Intussen is de hemel helemaal betrokken en ik haast me naar het centrum van Hoegaarden (500 m buiten GR) en de parking. Ik moet immers mijn fiets nog gaan ophalen en heb geen zin om die in de regen op de auto te zetten. De plaastelijke kermiskoers is echter in volle gang en het is enkel met de hulp van mijn GPS dat ik aan het station van Ezemaal geraak. Geen druppel is er gevallen.

Zoals je in mijn verslag kunt lezen is deze etappe een overgangsetappe. Hoogtepunten waren het kerkje van Neerheylissem, het provinciaal domein van Opheylissem en de toffe rondleiding in de Celismolen. Voor dat laatste maak ik graag een beetje reklame 😉 Benieuwd naar de allerlaatste etappe die me terug naar Leuven zal brengen.

Foto-album

 

5 Reacties op “Streek-GR Hageland: Ezemaal – Hoegaarden

  1. Pingback: RB 5 Brabant-Wallon: d’un Brabant à l’autre | guidowke's wandelblog

  2. Ja, zo’n privé-uitleg, dat zijn buitenkansjes.
    Gisteren hadden we in de basiliek van Koekelberg ook geluk. In een tentoonstellingsruimte op de bovengalerij kregen we alle uitleg die we maar vroegen, en nog veel meer. Die vrouw was al blij dat er nog eens bezoekers langs kwamen.

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

