Buntsandsteinfelsen im Rurtal, Nideggen, Eifel

Datum: 17 mei 2014
Traject: Buntsandsteinfelsen im Rurtal, 19 km
Website: Eifelverein
Wandeltijd: 10.15 – 16.00
Weer: zonnig, erg warm, 20°C
Stilte: 4/5

Afb 00018

Ik volg al een tijdje de lotgevallen en wandelavonturen van de Facebookgroep Wanderteufel. Ene Hans-Eberhard Peters, die de wandelpagina van de Eifelverein verzorgt, vatte het idee op om een gemeenschappelijke wandeling te organiseren. Maanden op voorhand werd een datum vastgelegd en via FB gecommuniceerd over wie, waar, wanneer.

Vandaag is het zo ver. Ik vertrek om 8 uur richting Gut Kallerbend nabij Nideggen-Zerkall, volgens google-maps zo’n 2 uur rijden. De rit verloopt erg vlot tot de afslag Düren. Over de ‘Landstraßen’ en los door de stad gaat het heel wat minder vlot en zo kom ik met enige vertraging aan bij ons vertrekpunt. Aan de ruime parking staan mijn digitale kennissen in een groepje te wachten; sommigen herken ik van hun profielfoto, zelf word ik niet direct herkend, tenzij aan mijn Belgische nummerplaat. De enige die ik al in levenden lijve ontmoet heb is Elke toen we vorige zomer samen zijn gaan fietsen in Lommel. Elke blijkt wel meer fans te hebben maar zij laat telefonisch weten dat ze pas na de wandeling bij de groep zal aansluiten.

Het is nog even wachten op een camper met Wilhard en Winni en dan trekken we het mooie Rurdal in. De Rur (zonder h) ontspringt ergens in de Hoge Venen, doorkruist het bekende Monschau en geeft vorm aan de mooie Rureifel met het Nationalpark Rureifel om vervolgens via het enig mooie Nideggen richting noorden te gaan monden in Roermond (NL) in de Maas.

Eerlijk gezegd had ik hier tussen het Nationalpark en het Ahrtal zo’n prachtige streek niet verwacht. Uitdagend ook voor de sportieve wandelaar zoals blijkt uit mijn track en de foto’s (onderaan). Behalve met dit prachtige zandsteendecor maak ik onderweg kennis met Uwä, Johann, Ingeborg, Hans-Eberhard en zijn sympathieke echtgenote Ursula, met Jürgen en Andreas, met Sebastian en Alena en met de rest van de groep van wie de namen me nu 3 maanden later ontsnapt zijn. Ursula en haar man hebben de tocht degelijk voorbereid; zo is er halverwege gelegenheid om het treintje naar Zerkall te nemen maar daarvan maakt niemand gebruik. Een bezoek aan stad (ijsje eten) en burcht Nideggen (met gelegenheidsminnestrelen) wordt door iedereen gesmaakt. Enkel de laatste kilometers dienen over de geasfalteerde Ruruferradweg afgelegd maar gezien het prachtige wandelweer en de ronduit schitterende omgeving is dat geen bezwaar.

Terug in Gut Kallerbend worden we opgewacht door Elke en haar wandelhond Spike. Op het zonnige terras laten we ons het eten smaken en toasten we op een geslaagd avontuur: mensen die mekaar van haar noch pluim kennen maar met een gezamenlijke passie die ze digitaal delen, hebben hun schroom overwonnen en onder de ervaren leiding van Hans-Eberhard en Ursula een heerlijke wandeldag beleefd in de real world. Voor herhaling vatbaar.

Mein Track           foto’s

3 Reacties op “Buntsandsteinfelsen im Rurtal, Nideggen, Eifel

  1. Pingback: Wanderteufeljahreswanderung Arcen (NL) | guidowke's wandelblog

  2. Ik kan maar één ding zeggen als ik de foto’s zie: wat een mooie omgeving.

    • Ja, Annelies, ik was stomverbaasd om zo’n landschap aan te treffen tussen Aken en Keulen. Ik wist al wel van het Ahrtal – ligt een beetje verder en ook daar ben ik eigenlijk nog nooit geweest – maar dit Rurtal ligt geen 160 km van bij ons en kan de vergelijking met onze Ardennenvalleien gemakkelijk aan. Prachtig gewoon; ik ga zeker terug 😉

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

