Streek-GR Kempen Etappe 5: Poppel – Baarle

Datum: 30 juni 2014
Traject: Poppel (Oud Gemeentehuis) – Baarle:  27,5  km + 11 km fietsen
Topogids: Streek-GR Kempen (2012)
Wandeltijd: 11.05 – 17.15
Weer: wisselvallig, zon en wolken, enkele druppels
Stilte: 4/5 (zoals al vaker gezegd heb je zelfs in de stiltegebieden een combinatie van achtergrondgeluid en lawaai van onderhoudswerken; het grondgebied van Poppel wordt bovendien geteisterd door een 8-koppige motorcrossbende die als gekken door de natuur crossen; ook de vliegbasis Gilze-Rijen met zware transporthelikopters is niet ver weg. Maar 4 op 5 blijft bijzonder goed)

Afb 00041

Prehistorische grafheuvel Regteheide (NL)

Treinstaking vandaag, dus met auto + fiets naar Baarle waar ik de fiets parkeer op een grote parking (aan bushalte) om vervolgens via een omleiding  (baan Poppel-Baarle is opgebroken) naar Poppel te rijden.

Het is 11 uur gepasseerd als ik via een rustig landbouwweggetje het centrum Afb 00004 van Poppel verlaat en even later een zigzaggend graswegeltje naast de Poppelse Aa  volg. Aan een bosweg moet ik al meteen uit de weg voor een hele rits motorcrossers die met hoge snelheid de bocht uitkomen. De rust keert weer en op het eind van een zandweg zie ik al van ver de fraaie Rovertkapel. Aan deze kapel staan infoborden met de legende die eraan verbonden is en ook binnenin wordt de Afb 00006legende uitgebeeld. Er staan rustbanken onder lommerrijke bomen maar het is te vroeg en dus volg ik de Beekseweg (ooit deel van de belangrijke verbinding ’s Hertogenbosch-Brussel). Enkele tellen later passeren we een grenspaal en een schuilhut met meer info over deze grensovergang. Afb 00017Op de bomen wit-rode tekens van het Grenslandpad (LAW 11) en van het Brabants Vennenpad (SP5). De Poppelse Aa heet intussen Rovertsche Leij en kronkelt door een prachtig domeinbos. Hier wordt met zware machines hard gewerkt in ik maak een praatje met een vriendelijke kraanman die graag wat tekst en uitleg geeft bij de Afb 00019werken. Aan de Paradijsbrug (T-splitsing) gaat het linksaf (geen bewegwijzering gezien) over een lang zandpad tussen bos en veld naar de drukke N630.

Aan de overkant volg ik een schaduwrijke laan richting klooster Nieuwkerk (de naam hangt samen met de bouw van een noodkerk die na de Reformatie in 1650 door Tilburgse katholieken op Spaans grondgebied werd gebouwd). Even verder buigt het pad rechtsaf naar de Regte Heide om een mooi Kempens ven (Halve Maan) te omronden. Voor mij tijd om de boterhammetjes aan te spreken.

Even later bereik ik een sympathieke vogelkijkhut met uitzicht over het dal van de Oude Leij. Geen vogel te bespeuren maar op het raamkozijn staan volle borreltjes om de bezoeker te verwelkomen. Mooie geste vind ik dat; de Tilburgse Schrobbelèr smaakt voortreffelijk. Gesterkt loop ik verder over het heidepad en ontdek links van me een voorhistorische grafheuvel, aangeduid door een witte paal met zwarte kap. Toch even gaan kijken. Het pad kronkelt verder door het domein Ooievaarsnest (Stichting Brabants Landschap) en bereikt uiteindelijk opnieuw Belgisch grondgebied in het gehucht Aarle (Poppel). Naast een boerderij staan aan een garagepoort tafeltjes uitgestald. Tijd voor koffie met taart en een horentje vers schepijs.

We hebben de bossen verlaten en volgen nu een lange rechte veldweg (daar zijn die motorcrossers weer) langs een fietspad. Prima fietsinfrastructuur door de vallei van de Leibeek maar voor mij als wandelaar toch wat eentonig. Aan de horizon dreunen zware transporthelicopters van het Nederlandse leger. Bij het oversteken van de Bedafse brug (N135) loop je opnieuw Nederland binnen. Afb 00055Het gaat nu ellendig lang over kaarsrechte zandwegen door agrarisch gebied richting Baarle. Als je de toren van de St-Remigiuskerk ziet duurt het nog een hele poos eer je de Kapelstraat bereikt. Op de stoep en later ook in Baarle zelf word je overal gewezen op de unieke situatie van deze Belgisch-Nederlandse enclave. In het verkeersdrukke centrum geniet ik in de schaduw van een grote pint Hollandse pils. Die heb ik vandaag wel verdiend.

Nog even de fiets ophalen en dan gezwind naar Poppel teruggefietst (uiteraard met foute afslag onderweg zodat ik via Weelde moet) waar ik nog even een foto maak van een leuk beeldje gewijd aan de vriendschap tussen Belgen en Afb 00068Nederlanders. Een lastige maar zeker in het begin afwisselende tocht zit er op; vanaf Aarle is het wel op de tanden bijten. Gelukkig maakt de aankomst in Baarle veel goed. Ik kijk alvast uit naar het vervolg. Met buslijn 450 (Turnhout-Poppel) en 460 (Baarle-Turnhout) valt deze tocht ook met trein en bus te organiseren.

Afb 00069

Foto-album bij Picasa                                  Mijn track

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

