Fietsvakantie: Kempen – Moezel – Eifel – Ardennen

Do 24/7: Herentals ⇒ Namur (115 km)

Weer: zonnig en warm, lichte noordoostenwind

Op het fietspad Herentals-Aarschot

Een dertigtal fietsers vertrekt in Herentals rond 7.30 onder de deskundige leiding van An. Zelf sluit ik wat later aan op het fietspad Herentals-Aarschot (voormalige spoorweg). In Aarschot volgen we het fietspad langs de Demer tot Betekom om vervolgens door te steken naar de Moedermeule in Gelrode. Aan het Kasteel van Horst Afb 00004staan Guy en Marc van de volgwagen ons op te wachten met een rijk gevulde ontbijttafel.

Via het knooppuntennetwerk gaat het verder naar de kliniek van Pellenberg en Lovenjoel, vervolgens via Neervelp, Willebringen en Kumtich naar Oorbeek. Afb 00005Aan de Marollenkapel is Hoegaarden niet ver meer en met de medewerking van de gemeente-administratie is onze middagpicknick voorzien aan de kerk van Hoegaarden.

Afb 00006

Na de picknick volgen we de licht stijgende Ravel 2 tot in Namen; deze Ravel wordt druk gebruikt in beide richtingen door lange-afstandsfietsers. In Namen volgen we de oever van de Samber tot aan de Maas en beklimmen vervolgens in gespreide slagorde de Citadel van Namen. Op het bovenste terras zijn we niet welkom (wegens niet gereserveerd) maar een verdieping lager zien ze ons wel graag komen: ook van hieruit hebben we hele mooie vergezichten.

Afb 00011

Inchecken en douchen in de sympathieke jeugdherberg, fraai en rustig gelegen vlakbij de Maas – de mensen doen echt hun best om Nederlands te spreken – ,  lekker eten in een Chinees restaurant om dan langs de andere oever terug te keren naar de jeugdherberg. Onderweg zijn we nog getuige van een avondlijk skeeler-evenement onder bescherming van de politie. Nog even de bar in om vervolgens de veel te warme slaapkamer op te zoeken.

Afb 00013

Track Dag 1 Herentals – Namur

Vr 25/7: Namur – Barrière de Champlon (103 km)

Weer: zonnig en zeer warm, met onweerswolken

Voor ons vertrekt een fietskoppel uit Merksplas op weg naar Barcelona (!). Om 8.30 fietsen we langs het vlakke Maaspad naar Dinant. Afb 00014Even voor Dinant steken we via de sluis de Maas over naar de Abdij van Leffe. De weg klimt nu stevig tot in het dorpje Foy-Notre-Dame waar onze picknicktafel staat opgesteld in de schaduw van de imposante pelgrimskerk (met houten cassettenplafond). Een kleine gedenksteen herinnert aan de Slag om de Ardennen – tot hier stootte in 1944 het Duitse leger door. Via de poort van een oude hoeve klimmen we verder de Famennen in richting Custinne. Afb 00017Door een valpartij en averij aan één van de fietsen moeten we een beroep doen op de volgwagen. Marc en Guy zullen regelmatig naar de fietsenmaker moeten en gelukkig hebben ze een reservefiets mee. De middagpicknick wordt ter plekke geïmproviseerd.

We dalen af naar het dal van de Lesse in Houyet (startplaats kajakkers) en zoeken de fietsspoorberm op die ons regelmatig over de Lesse voert tot in Rochefort en verder tot Jemelle. Via de N889 klimmen we eindeloos naar Nassogne en vervolgens naar de Barrière de Champlon. Afb 00021Onweersbuien hebben de weg nat gemaakt maar zelf zijn we droog gebleven. Bij de meeste fietsers is hier duidelijk het vet van de soep en het is hoog tijd dat we de jeugdherberg van Champlon bereiken.

Ook hier doet het personeel zijn best om Nederlands te spreken. Een soepje wordt gevolgd door pasta en appelcake. We krijgen nog bezoek van Sus en Susanne die ons tracteren op lekkere watermeloen. Net als in Namen beëindigen we de dag in de bar van de jeugdherberg.

Track Dag 2 Namen – Barrière de Champlon

Za 26/7: Barrière de Champlon – Bollendorf (115 km)

Weer: zonnig en warm

De vermoeidheid van gisteren zit serieus in mijn benen en de Ravel 6 naar Bastogne houdt heel wat hellingen in petto (o.a. door de vallei van de jonge Ourthe). Door de ochtendmist is het gelukkig nog fris maar ik voel dat ik gisteren het beste van mezelf gegeven heb: de jus in de benen ontbreekt volledig zodat ik nauwelijks van het landschap kan genieten.

Afb 00022

Uiteindelijk bereiken we Bastogne, meer bepaald het imposante oorlogsmonument Mardasson. We vinden hier de volgwagen terug en het is de plek waar begeleider Willy zich bij de groep voegt. Die heeft echt geluk want het gaat nu kilometers bergaf over de groene “piste cyclable 20 de la Wiltz”. Afb 00025Onderweg in Luxemburg houden we picknick in een klein voormalig stationnetje en volgen verder de spoorberm tot in Kautenbach. Aan het station splitst de groep. Een deel rijdt over de berg naar het station van Goebelsmühle terwijl ikzelf met een ander deel een stukje de trein neem. Een ticket voor Nahverkehr kost €2 met fiets en al.

Bourscheid (Lux)

Vijf minuten later vertrekt ons groepje alvast op de lange en steile klim naar Bourscheid. Met de gerustheid van een zekere voorsprong doe ik een flink stuk van de beklimming te voet. We wachten op het groene kerkpleintje op de rest van de groep. Dan volgt een lange afdaling; mijn topsnelheid bedraag 54 km/u. Beneden volgen we de Wark tot Niederfeulen om vervolgen opnieuw te klimmen tot Ettelbrück. De opgestelde picknicktafel wordt net niet overvallen.

Oversteken van de Sûre

De rest van het parcours is gelukkig vlak: over de piste cyclable 16 de la Sûre moyenne via Diekirch naar Bollendorf. Later dan voorzien bereiken we de jeugdherberg van Bollendorf (op de Duitse kant van de Sûre) maar dat blijkt geen probleem voor het avondeten: soep, spätzle met paprikavlees, pudding. De jeugdherberg heeft heel wat voorzieningen zodat we ook ’s avonds niks te kort komen. Collega’s Georges en Liliane, Susy en Liesbeth komen hier onze groep vervoegen.

Track Dag 3 Barrière de Champlon – Bollendorf

Zo 27/7: Bollendorf – Trier (45 km)

Weer: warm en zwoel

Na 3 zware ritten voelen de benen dik en loom. Het lekkere ontbijt in de JH van Bollendorf mag daar niks aan verhelpen. Elke molshoop op de vooral vlakke Sauertalradweg is er voor mij te veel aan. Het wordt bovendien drukkend warm en puffend bereik ik de eerste picknickstop in Moersdorf. We steken de mooie houten fietsbrug over en vervolgen onze weg in de schaduw naar Wasserbilligerbrück waar de Sûre (Sauer) in de Moezel uitmondt.

Afb 00031

Wij volgen de (druk befietste) linkeroever tot in Trier. Via de stenen Kaiser-Wilhelmbrücke steken we de Moezel over en bereiken de jeugdherberg van Trier waar we eerst picknicken op de oever van de rivier. Het is te vroeg om in te checken, dus we stallen de fietsen en gaan te voet tot aan de Porta Nigra. Afb 00034Alle deelnemers hebben een kaartje met de bezienswaardigheden van Trier en zijn nu vrij. De begeleiders bezoeken in groep het mooie stadscentrum en stellen vast dat het vroegere jodenkwartier nu volledig ‘gekebabiseerd’ is. De imposante kerkgebouwen, tuinen en Romeinse thermen maken echt wel indruk maar het drukkende weer doet ons tenslotte vluchten naar een terras in de schaduw.

Afb 00035

De JH van Trier zit aardig vol en het avondeten mag dan van iets mindere kwaliteit zijn maar niemand klaagt en de Erdinger vloeit rijkelijk op het buitenterras.

Track Dag 4 Bollendorf – Trier

Ma 28/7: Trier – Brauneberg via Bernkastel (70 km)

Weer: zwoel, bewolkt, onweersbuien

Afb 00036

Vandaag draaien de benen beter op de Moselradweg. We passeren eerst nog het industriegebied van Trier, dan enkele mooie dorpjes en de monding van de Kyll. In het pittoreske Neumagen-Dhron zien we een grafsteen in de vorm van een wijnschip en wat later aan de oever ook een replica van zo een Afb 00037wijnschip. Ook de picknicktafel staat idyllisch opgesteld in de schaduw van een boom aan de oever. We zijn er getuige van hoe aan de overkant de steile wijnbergen met een helicopter besproeid worden; best indrukwekkend.

Wat later fietsen wij langs de plaats die zojuist besproeid werd en dan gaat het opnieuw de brug over. Overal wijngaarden en uitnodigende terrasjes en wijnkelders. In Brauneberg melden we alvast onze komst maar fietsen dan 7 km verder langs de kronkelende Moezel naar Bernkastel waarvan we het Afb 00040kasteel al van ver zien liggen. In deze toeristische trekpleister is het bijzonder druk en ieder bezoekt op eigen tempo de schilderachtige binnenstad. Terwijl we de riesling proeven op een wat meer afgelegen terras tegen de berghelling, begint het lang verwachte onweer. Eerst nog zachte regen met de belofte dat die ophoudt. Maar eens we op de fiets zitten richting Brauneberg breekt de hel los en de hemelsluizen open. We zien geen hand voor de ogen en het water gutst in beken van de wijnbergen over het fietspad.

Aangekomen in Hotel Zur Grafschaft worden we hartelijk verwelkomd en gecompenseerd met ruime gemoderniseerde kamers; lekker avondeten doen we in een heuse wijnkelder en het wordt een gezellige avond. Blij dat de toeristische dienst van Bernkastel ons dit alternatief aan de hand gedaan heeft (de JH van Traben-Trarbach is gesloten). We zwaaien Susy en Liesbeth uit en luisteren op onze kamers naar het vallen van de regen.

Track Dag 5 Trier – Brauneberg

Di 29/7: Brauneberg – Manderscheid (50 km)

Weer: mistig, bewolkt, onweersbuien

Afb 00050

Na een uitgebreid ontbijt fietsen we door een dampend Moezeldal de brug over richting Maare-Moselradweg. Door de onweersbuien is de Lieser flink gezwollen en het bruine water golft aardig naar beneden. Wij klimmen zachtjes over de voormalige spoorberm naar Wittlich. Door werken in het centrum zijn we even het spoor bijster en bovendien dient bij een fietsenmaker een afgebroken fietszadel vervangen te worden. Voorbij Wittlich klimt het spoor door een groene jungle via tunnels en spoorwegviaducten. De groep wacht mij op aan een spoorwegstationnetje. Er is opnieuw averij aan een fiets en ik stel voor om enige voorsprong te nemen. Samen met Liliane fiets ik een aantal km door de plensende regen naar boven. Af en toe een tegenligger; de meeste fietstoeristen fietsen de Maare-Moselradweg van Daun naar de Moezel, bergaf dus.

Aan het Holzmaar nabij Gillenfeld staat onze volgwagen opgesteld met de picknick. Het is gestopt met regenen zodat we alle tijd hebben om het natuurschoon te bewonderen. An neemt hier de wijze beslissing om niet verder te rijden naar de Dauner Maare maar terug te keren en de afslag naar Manderscheid te nemen. Een spectaculaire afdaling naar de Unterburg en een steile klim naar het centrum en de jeugdherberg van Manderscheid zijn ons deel. Wie wil mag nog even doorfietsen naar het Meerfelder Maar om te gaan zwemmen, de rest kan douchen en droge kleren aantrekken. De zwemmers worden nog eens getracteerd op een fikse onweersbui.

Afb 00042

Na het avondeten wandelen we met de hele groep door het Kurpark naar de Lieservallei waar we het pad inslaan naar de Oberburg (bezoek aan de donjon) en vervolgens naar de Unterburg (privé) om dan weer naar boven te klimmen. Heel mooi hoe de vochtige mist hier rond de burchten zweeft.

Track Dag 6 Braunefeld – Manderscheid

Wo 30/7: Manderscheid – Prüm (95 km)

Weer: wisselend bewolkt tot zonnig

Tja, vandaag een heuse Eifelrit, met desastreuze gevolgen voor mezelf. De dag begint nochtans goed met een lange afdaling naar Meerfeld waar we de relatief vlakke Kosmosradweg oprijden richting Gemünden en Daun. In Daun pikken we aan op de Mineralquellen-Route richting Ahütte. De weg klimt geleidelijk door een groot bosgebied en omdat de groep opnieuw Afb 00044materiaalpech heeft, mag ik weer wat voorsprong nemen. Boven daal ik met een deel van de groep af naar het gehucht Dockweiler en beslis dan op de hele groep te wachten. Opnieuw materiaalpech en de volgwagen wordt opgebeld.

Even voorbij Dreis fietsen we door een prachtig Trockenmaar, een weidse uitgedroogde krater (we zijn immers in de Vulkaneifel). Aan de overkant volgt weer een lastig klimmetje en ik geraak nog maar eens achterop. Door de steilte maak ik mijn fietshelm los (!) en vergeet hem op het colletje weer vast te zetten. Ik zie niemand meer van de groep en probeer naar goede gewoonte in de afdaling tijd goed te maken. Dan wipt mijn voorwiel van de grond en luttele seconden later lig ik te kreunen naar lucht, ergens naast het sintelpad in de netels. Het duurt een hele poos eer ik kan rechtkruipen. Ik roep op Willy die uitgestuurd was om te zien waar ik blijf. An snelt toe met gaasverband om het bloed af te deppen en opnieuw wordt de volgwagen opgebeld. Guy en Marc genoten net van een biertje aan de Nohner Mühle maar zijn nu genoodzaakt mij naar het St.-Josephkrankenhaus van Adenau te voeren. Daar wordt een breuk van de 5de rib vastgesteld, verder op het eerste zicht enkel schaafwonden.

Met flink wat bandages op het hoofd rijden we terug naar de Nohner Mühle om de picknicktafel op te halen en vlug iets te eten. De groep is intussen via Hillesheim en Bolsdorf naar Gerolstein gefietst op de Kylltalradweg. Via de Eifel-Ardennen-Radweg komen ze aan in Müllenborn waar we intussen de picknicktafel opnieuw opgesteld hebben. Een van de jongens is intussen zwaar op zijn kont gevallen en heeft zoveel pijn aan zijn staartbeentje dat ook hij naar het moderne ziekenhuis van Prüm gevoerd wordt. Op de spoeddienst moet ik eerst duidelijk maken dat niet ik de patiënt ben maar wel degelijk Jasper. Er wordt beslist om hem een nachtje daar te houden voor zijn eigen comfort (pijnstillers via baxter) en ik voeg me bij de groep in de pizzeria rechtover de jeugdherberg van Prüm. Die laatste  blijkt een enorme meevaller: voor elke begeleider is er een wel heel ruime Doppelzimmer.

Afb 00001

Mits wat pijnstillers slaag ik er toch in wat te slapen en omstreeks 6 uur ’s morgens trek ik de pleisters van mijn hoofd voor een voorzichtige maar grondige wasbeurt. Met een heel ander gevoel trek ik richting Frühstücksbuffet.

Volgens de meeste fietsers was de rit van vandaag landschappelijk de mooiste van allemaal.

Track Dag 7 Manderscheid – Prüm

Do 31/7 Prüm – St.Vith (40 km)

Weer: ochtendmist, zonnig

Mede door de pech van de laatste dagen wordt beslist om toch niet te laat te vertrekken ook al is het een korte rit vandaag. De groep fietst langs de Eifel-Ardennenradweg naar Pronsfeld en vervolgens naar de Belgische grens en St.Vith. Wij kiezen met de volgwagen de oude weg van Pronsfeld naar Winterspelt en vervolgens St.Vith waar we eerst een koffie drinken in de Ratskeller om dan met de picknicktafel op de groep te wachten aan de jeugdherberg. Het is een uitgelaten, fiere en tevreden bende die wat later aangereden komt; er volgt dan ook terecht een kleine ceremonie aan het einde van deze 10de cohe-fietsvakantie.

Iets na 13.00 uur komt de bus aan met een grote fietsaanhanger; het laden duurt wel een poos en omstreeks 14.00 uur zijn we op weg naar huis.

Track Dag 8 Prüm – St.-Vith

Track Volledige Route

Foto-album 1 (eigen GSM-foto’s, volledige reeks)

Foto-album 2 (foto’s Marc)

Foto-album 3 (foto’s Robin)

8 Reacties op “Fietsvakantie: Kempen – Moezel – Eifel – Ardennen

1. Als ik je verslag zo lees, lijkt me het inderdaad een pittige fietsvakantie. Jammer dat hij zo moest eindigen. Ik zie dat je ondertussen al de wandelschoenen terug hebt aangetrokken dus ik veronderstel dat je terug beter bent.

2. So langsam wird es ja wieder 🙂
    Ich wünsche dir noch Genuß für die restliche Ferienzeit 🙂
    LG Elke

3. Blijkbaar een heel mooie fietsvakantie met een slechte afloop voor jou! Ik wens je een spoedig herstel!

• Ik heb eigenlijk nog veel geluk gehad, Edgar. Anderzijds staan er toch bijna 600 km op mijn fietsteller, dus ik heb enkel het laatste stuk moeten missen. Fysiek afgezien onderweg met mijn zware schoolfiets maar ook enorm genoten van de prachtige omgeving en de schitterende fietsroutes. Ook de Duitse JH waren een aangename verrassing; wat een modernisering in vergelijking met 40 jaar geleden!!! Verder een hele toffe groep en aangenaam fietsweer. Kortom een hele leuke fietsvakantie maar voor mij zal het toch bij deze ene keer blijven. Groeten!

4. Pech, maar dat overkomt zelfs de dappersten aller Galliërs (zo’n tocht meerijden met een jeugdige bende is dapper)… en die rib, dat komt wel goed, zelfs met eentje minder ging het ook (kan Eva getuigen).
    Een vlot herstel gewenst!!!!