GR 5 Etappe 2: Essen – Sterbos

Topo-gids GR5/E2 Traject der Lage Landen, 2003
Tocht: 22,6 km (station Essen – via Kalmthoutse Heide – Sterbos) +12,3 km fietsen
Datum: 21 augustus 2014
Weer: wisselend bewolkt, koude wind, 15-18°C
Wandeltijd: 11.00 – 16.00
Stilte: 3/5

Afb 00011

Kalmthoutse Heide

De weerman voorspelde goed weer in deze natte augustusmaand + ik heb al 2 nachten zonder pijnstillers geslapen.+ de heide staat in bloei! Om de ochtendfiles te vermijden rijd ik via Zoersel naar Wuustwezel waar ik de auto parkeer in de grasberm nabij Sterbos, pal op het GR-parcours. Met een reservefiets rijd ik dan een goeie 12 km via Nieuwmoer (nog nooit van gehoord) naar Essen station. (Let op: grote delen zonder fietspad) Afb 00001Een koffie + sanitaire stop later stap ik om 11 uur over de spoorbrug naar de Kiekenhoeve (+ karrenmuseum) waar ik de GR-tekens terug oppik (zie etappe 1). Stom, ik had ook hier de fiets kunnen zetten…

Velodreef en Nolse baan voeren kaarsrecht door een typische ‘hier-waak-ik-wijk’, gelukkig in het groen maar ik ben blij wanneer ik het Stappersven op de Kalmthoutse Heide nader. Het GR-traject loopt rechts om het ven heen enAfb 00005 door de begroeiing krijg je er niet zo veel van te zien. Het pad wordt zandiger bij het verlaten van het bos (zie foto boven) en aan de linkerkant wordt de schade van de verwoestende brand van 2011 akelig zichtbaar. Zwart geblakerde berkenstammen, nauwelijks heideplantjes en versperringen om het herstel van de heide te beschermen.

Afb 00016

Even een breed fietspad volgen langs de Drielingsvennen en dan rechtsaf via een veerooster het zand in. Ook hier verbrande boomstammen maar toch ook veel heidestruiken op de stuifduinen langs het zandpad. Hier en daar een auto van de mensen van Waters en Bossen en kleine plukjes wandelaars maar verder is het heerlijk toeven op de heide. Jammer dat de voorspelde zon niet van de partij is; ze zal pas schijnen vanaf Kalmthout.

Afb 00014

Tijdens mijn picknick op een bankje onder de bomen (13 u) passeert er niemand. Wat later op een hoger gelegen stukje trekt een waterkar in de verte mijn aandacht en jawel hoor, daar zijn ze: de heideschapen. Zonder schapen zou de heide verbossen en bovendien vreten die beesten het pijpenstrootje Afb 00015zodat de echte hei weer kan opschieten. De Kalmthoutse heide is één van de weinige plekken in Vlaanderen waar de adder nog voorkomt. Of voorkwam? Hoe de reptielen (en hun prooi) die brand overleefd hebben, is mij niet duidelijk.

Eens de brandtoren gepasseerd en een opvallende molensteen wordt het drukker. Families met spelende kinderen in het zand. Aan de N111 ligt een toegangspoort (parking) met het Natuureducatief Centrum De Vroente, de toeristische dienst en het Bijenmuseum. Afb 00023Aan de ingang herinnert Amerikaans luchtafweergeschut aan de bescherming van Antwerpen in 1944. Even verder kan je kiezen om Treinhalte “Heide” te bereiken en evt. op de GR 12 (Amsterdam-Parijs) over te schakelen maar ik volg het hoofdparcours naar links. Eindelijk komt de zon erdoor (te laat!) en kan ik mijn fleece uittrekken. Ik passeer de spoorbaan aan het station Kijkuit en aan de kerk van Kalmthout vind ik een leuk café met vriendelijke ontvangst. Buiten is de zon alweer verdwenen en ontstaan dreigende donkere stapelwolken.

Afb 00030Ik laat Kalmthout achter me en loop over kaarsrechte verharde wegen (fietspad naar Wuustwezel). Dit stuk door landbouwgebied is zo mogelijk nog saaier dan de aanloop naar Baarle (zie verslag GR-Kempen), daar had je tenminste nog zand onder je voeten. Terwijl ik loop te sakkeren troost ik me met te denken aan de pelgrims naar Compostella; die zullen ook wel lange saaie stukken moeten overbruggen; brengt bovendien niet elke stap op de GR 5 me dichter bij Nice?!? Enkel de doortocht van het Pastoorsbos is een lichtpuntje en weer enkele asfaltkronkels verder bereik ik mijn auto: punt 15 in de topogids (SterbosWuustwezel). Het is vier uur en de eerste druppels vallen.

Afb 00035

Nu nog de fiets ophalen aan Essen station en of ik er nu goed aan doe om niet langs de snelweg via Antwerpen te rijden (spitsuur) maar langs Zoersel en Grobbendonk, zal ik wel nooit weten. Feit is dat ik vanaf aankomst auto tot thuis meer dan anderhalf uur onderweg ben voor een kleine 70 km. – Besluit: de Kalmthoutse Heide is een absoluut hoogtepunt (ook best wel stil), de rest moet je er als GR-trekker bijnemen. Meer GR 5-avonturen vind je hier.

Foto-album bij Picasa

3 Reacties op “GR 5 Etappe 2: Essen – Sterbos

  1. Deze etappe roept herinneringen op aan de dagstapper die ik hier gewandeld heb. Ik heb toen alleszins van dat eerste deel genoten. Wij verlieten toen in Kalmthout de GR om terug te keren naar Essen. De GR 5 naar Nice blijft mij toch ook aantrekken. Wie weet komt het er wel van. Ondertussen heb ik tijdens de GR 129 ook de combinatie fiets + wandelen gedaan. Heel gemakkelijk

  2. Pingback: Top 10 eerlang geplande wandelingen | guidowke's wandelblog

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

