GR 5 Etappe 3 Sterbos – Brecht

Topo-gids GR5/E2 Traject der Lage Landen, 2003
Tocht: 18,7 km (Sterbos – Brecht) + 8,3 km fietsen
Datum: 24 augustus 2014
Weer: zon, hoge wolken, lichte regen, 17°C
Wandeltijd: 10.00 – 14.00
Stilte: 4,5/5

Mastendreef, Sterbos

Mastendreef, Sterbos

Frank, de weerman, voorspelt een zonnige en droge dag. De auto stal ik op het mooie marktplein van Brecht en met de fiets volg ik de hoofdweg door het Groot Schietveld naar Wuustwezel (degelijk fietspad). Ter hoogte van Sterbos (baan naar Essen) maak ik de fiets vast aan een verkeersbord; het is 10 uur.

Afb 00001De mooie Mastendreef filtert het zonlicht en het bos ruikt lekker naar de regen van de voorbij dagen. Daar zijn op deze zondagochtend ook een jogster, 2 jachtopzieners (?) met paardenkar en 2 flinke cowboys (zie foto) getuige van. Het gaat nu geasfalteerd verder over landbouwverkavelingswegen tot aan de N1 (Antwerpen-Breda) met als enig hoogtepunt de Napoleonshoeve (16de-17deAfb 00003 eeuw). Deze wordt momenteel gerestaureerd en volgens de overlevering heeft Napoleon er overnacht. Even naar rechts staat het Polar Bear Monument ter herdenking van de tankslag die hier op 20 oktober 1944 woedde bij de bevrijding van de streek. Ik zal later nog een oorlogsmonument ontmoeten in Wuustwezel en ook wandelbordjes met een ijsbeer.

Eens de  N1 gepasseerd word ik gecharmeerd door mooie dreven met statige bomen langs het Hof van Wuustwezel en wat later door de Kleine Beek Afb 00005die me naar het centrum van Wuustwezel brengt. De kerk van Wuustwezel krijg je langs alle kanten te zien maar je passeert via het mooie gemeentepark met het gerestaureerde kasteel Hens. Voorbij de uit 1250 daterende Gasthuishoeve vertrekt een kaarsrechte weg richting Uilebos. Maar eerst een picknick op een zonnige rustbank nabij de Kleine Beek. Afb 00009Ik lees in de topogids dat Wuustwezel in het jaar 2000 tot wandelgemeente van het jaar uitgeroepen werd en ik kan me daar echt iets bij voorstellen. Donkere wolken boven de weides achter mij.

 

Afb 00011Een slingerend boswegeltje brengt me tot bij een groot meer (niet vermeld in de topogids) dat deel uitmaakt van het militair domein Groot Schietveld. Aan de overkant van de N133 waar ik daarstraks langs fietste, zal de GR een grote bocht maken omheen de oostkant van het domein. Daarbij kruisen we de opnieuw meanderende Grote Beek en krijgen zicht op de kerktoren van Loenhout, nog zo’n gemeente met oorlogswondes.

Kerk van Loenhout

Kerk van Loenhout

Via eerst enkele boerderijen en landerijen gaat de GR over in een zandpad dat heel lang door bijzonder eenzaam bos- en landbouwgebied voert. Geen mens is hier onderweg; maar goed ook want mijn rommelende ingewanden dwingen me tot een sanitaire noodstop in het maïsveld. Intussen is sinds Wuustwezel de hemel helemaal dichtgetrokken en er vallen zowaar wat druppels. Even voor de baan Brecht-Wuustwezel regent het al flinker; fleece uit, regenjasje aan. Ik bereik de nieuwerwetse parking van Station Noorderkempen en loop onder de sporen door naar de voetgangerstunnel onder de E19 (Antwerpen-Breda. Beetje lugubere omgeving met loerende bewakingscamera’s…

Afb 00021

Via enkele kerkwegeltjes bereik ik nu snel het centrum van Brecht. Tussen Vlaamse koterijen verlaat ik het GR-traject omdat ik de indruk heb van het centrum weg te lopen en een afslag naar links brengt me tot op het marktplein. Terwijl het miezert verken ik het marktplein en ontdek er geel-rode GR-tekens (verbindingsroute SGR-Kempen) en even verder het Kempisch Museum (gesloten) in de fraaie aloude afspanning “St-Huybrecht”. Ervoor staat een beschermde schandpaal en een schepenbank.  In een volks café spoel ik het wandelstof door terwijl op TV de formule-1-bolides met veel geraas door Francorchamps scheuren. 2 werelden. Het vandaag gelopen traject is een echte aanrader, vind ik.

Nog enkele foto’s:

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

 

5 Reacties op “GR 5 Etappe 3 Sterbos – Brecht

  1. Klar, ich verstehe fast alles, nicht jedes Wort aber die Zusammenhänge auf jeden Fall. Du hast einen See gefunden, der nicht auf der Karte zu finden war, du hast Formel 1 geguckt, der Wettermann heißt bei euch Frank 🙂

  2. Nette Aufteilung der kleinen Fotos, gefällt mir gut 🙂
    Ein Wandertag nach deinem Geschmack, wie man sieht!

    • Hallo Elke, schön dass es dir gefällt; muss ich behalten für zukünftige Berichte. Was soll man sonst machen an so einem grauen Regentag, gell 😉 Und stimmt, die Strecke war wirklich schön. Verstehst du auch was vom Inhalt? 😉

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

