GR 15 Etappe 2: Eupen – Polleur

Datum: 6 september 2014
Traject: Eupen – Polleur (22,1 km) (24 voor mij)
Topogids GR 15 Tronçon Nord: Monschau – Martelange
Wandeltijd: 11.10 – 16.20
Weer: zwaarbewolkt, mistig, zwoel, 23°C
Stilte: 4,5/5

IMG_7138

Omstreeks 9.45 parkeer ik aan de TEC-bushalte Hotel de la Hoëgne in Polleur die ik verkend had met Google Streetview. Om 10 uur neem ik lijn 294 naar Afb 00001Verviers na aanschaf van een ‘carte multiflex’. Hoewel de bus met vertraging in Verviers aankomt, heeft bus 725 richting Eupen Bellmerin braaf gewacht. Via de busterminal in Eupen (11 uur) gaat het met dezelfde bus naar de ‘ville basse’, halte Haas van waar ik om 11.10 de GR-tekens direct oppik (zie verslag etappe 1).

Ik ben vandaag opnieuw aangewezen op de beschrijving en de kaartjes in de topogids (1:50000) + de witrode bewegwijzering onderweg; geen GPS-track dus en dat vraagt enige aanpassing. De portier van de Eupener Kabelwerke (zo’n 300 m buiten het traject) stuurt me terug naar de route de Malmedy waar ik opnieuw de GR-tekens oppik. Een mooi dreefje lijdt me naar de Escherbach en het Afb 00011gelijknamige natuurgebied. Het is muisstil in het grote Westhertogenwald en behalve talrijke woelsporen van everzwijnen is er op dit gevorderde uur geen wild te bespeuren. Voornamelijke brede boswegen doorkruisen het woud tot aan de Barrage de la Gileppe. Een steile afdaling brengt me tot op de stuwdam naar de reusachtige leeuw. Het is helaas te mistig voor mooie vergezichten maar Afb 00016niettemin is het mooi zitten op het terras van de cafetaria aan de overkant. De koffie is duur maar lekker. Na een korte pauze beklim ik de trappen naast de uitkijktoren (gratis te bezoeken) om even later steil af te dalen naar de route N629 die ik moet dwarsen. Links van een visvijver loopt het pad eerst beneden door de mooie (beboste) vallei van de Borchène om vervolgens uit het bos te klimmen naar het gehucht Foyr. Vrolijk tinkelende koebellen en een wijds hagenlandschap lijken een voortzetting van het Land van Herve.

Afb 00028

Ik dwars de N672 en volg een ongelijk karrenspoor door hagen van bloeiende kamperfoelie (Geißblatt), eerst langs weides, dan door bos, voorbij het Croix du Petit-Jean: een idyllisch stukje GR ongetwijfeld. De GR daalt nu linksaf naar het beekje Hélivi om door een donker stuk bos uit te monden in de vallei van de Hoëgne (le lieu-dit Trou Colas). Hier voegt zich GR 573 bij de GR 15 naar rechts.

Afb 00034

Afb 00036

Ik kijk verwonderd naar de nu al wild stromende Hoëgne met zelfs een watervalletje in de verte. Een brug leidt over het water voorbij de imposante ferme de Neufmarteau; het pad is nu geasfalteerd en leidt naar het gehucht met dezelfde naam. Ik loop intussen al lang met wandelstokken en heb die lastige topogids in mijn rugzak gestopt. Zo merk ik niet dat ik aan huisnummer 8 te ver doorloop tot op de N640. Terug dan maar en deze keer sla ik te vroeg linksaf tot op het privé-erf van een huis. Ok, rugzak open, topogids raadplegen en weer terug. Aan de juiste afslag merk ik dat ik mijn pet verloren heb aan dat privé-erf 😀  Opnieuw terug, pet ophalen en dan duik ik definitief naar een metalen brug over de Hoëgne.

Afb 00040

Afb 00041

Een avontuurlijk paadje brengt me nu gauw tot aan de bushalte van vanmorgen. Ik dwars de baan en via het Monument voor de Mensenrechten volg ik nog even de GR-tekens tot aan de kerk van Polleur met zijn wat speciale gedraaide kerktoren. Wat verder links kom ik aan de Vieux Pont (12de eeuw). Twee oudere heren in een tuin vinden mijn vraag of er een café is in het dorp best grappig (uiteraard niet) en verwijzen me naar de boulangerie even verder. De bakkerij blijkt meteen ook de kruidenier van het dorp te zijn en aan een tafeltje buiten geniet ik van een groot blik bier met een flinke spie rijsttaart (!); de vriendelijke bakkersvrouw doet intussen gezellig haar boekhouding aan de andere kant van het tuintafeltje. Met dit Zuid-Franse tafereel neem ik afscheid van Polleur en voorlopig ook van GR 15. Ik zie momenteel geen mogelijkheid mijn weg daar verder te zetten naar bv. Sedoz of Remouchamps bij gebrek aan openbaar vervoer.

Afb 00046

Conclusie: een heel mooi, rustig parcours met voldoende afwisseling; 419 hoogtemeters en ongelijke ondergrond samen met een gebrek aan rustplaatsen in het tweede deel maken er een best wel pittige tocht van.

Mijn Picasa foto-album           Mijn GPS-track

Een Reactie op “GR 15 Etappe 2: Eupen – Polleur

  1. Pingback: Top 10 eerlang geplande wandelingen | guidowke's wandelblog

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

