GR 5 Etappe 4 Brecht – Zoerselbos

Topo-gids GR5/E2 Traject der Lage Landen, 2003
Tocht: 16,8 km (Brecht – Boshuisje) + 19 km fietsen
Datum: 14 september 2014
Weer: wolken en zon, 19°C
Wandeltijd: 11.00 – 14.45
Stilte: 4,5/5

Afb 00004

Voor het eerst meer fiets- dan wandelkilometers! De fietstocht (knooppunten 93-92-55-61-51-50-49-65-99-98-81) voert langs Zoerselhof en de molen van Westmalle naar Brecht waar ik flink bezweet de fiets vastmaak en mezelf op een koffie trakteer. Even voorbij het Kempisch Museum vind ik de GR-tekens terug Afb 00002en trek oostwaarts. Vrij vlug bereik ik het kanaal Turnhout-Schoten en brug 11 (met fietscafé!). Huh?! Brug 11? Dat moet toch 10 zijn! Niks van, het nieuwe parcours heeft het stuk over het jaagpad langs het kanaal terecht ingekort; de concurrentie met haastige wielertoeristen doet je constant op je hoede zijn.

Het septemberzonnetje doorbreekt intussen het ochtendgrijs en aan de overkantAfb 00006 van de brug stap ik helemaal ontspannen door een idyllisch agrarisch landschap. Rechts zie ik de toren van het Trappistinnenklooster O.L.Vrouw van Nazareth. Even verder ontbreekt de bewegwijzering maar dankzij mijn GPS bereik ik toch de bosrand van het prachtige Molenbos en de Drieboomkesberg. De stilte is hier tastbaar. Samen met enkele paardenmenners bereik ik de

Half/half (dubbel/trippel) en abdijkaas

Half/half (dubbel/trippel) en abdijkaas

omheining van de Trappistenabdij van Westmalle (niet te bezichtigen!) en zo’n 2 uur na mijn vertrek neem ik plaats op het zonnige terras van café Trappisten aan de overkant van de N12. Tijd voor een half/half (foto) en een boterham met abdijkaas.

Nu gaat het verhard verder door sjieke, groene en vooral rustige villawijken. Weerom draaien mijn gedachten rondjes bij zoveel geëtaleerde rijkdom… Misschien een ideetje voor de regeringsonderhandelaars: zullen we in Vlaanderen het kadastraal inkomen eens correct innen? Ach, ’t zal wel afgunst zijn 😉

Aan de JH Gagelhof in Zoersel is er weinig beweging. Deze jeugdherberg Afb 00014 wordt gerund door een aantal vrijwillige families; mooi initiatief toch. Een stuk verder draait het pad aan een rustplek rechts het bos in, eerst kaarsrecht langs een beek, later slingerend door Zoerselbos. De talrijke wandelaars hier kondigen de nabijheid van het Boshuisje of Hoeve “De Loteling” aan. Deze oude Kempense hoeve Afb 00019heeft een tuinterras maar de rekening van café Trappisten is nog niet verteerd zodat ik verder loop langs de wandelboom naar de ruime parking. Ik moet immers nog in Brecht mijn fiets gaan ophalen.

 

GR-kruispunt

GR-kruispunt

Al bij al een mooie en vooral erg rustige wandeling door het Kempisch groen. Alle foto’s vind je hier

P.S. Nog één etappe en dan zal ik op de GR 5 van Bergen-op-Zoom tot Hasselt en van Kanaalbrug Vroenhoven tot Stavelot gestapt zijn.

2 Reacties op “GR 5 Etappe 4 Brecht – Zoerselbos

  1. al bij al lijkt die verkorting langs het kanaal een goede zaak;
    volgende etappe stap je grotendeels over een volledig hertekend parcours.

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

