Streek-GR Hageland: Hoegaarden – Leuven

Datum: 27 september 2014
Traject: Hoegaarden – Leuven: 24 km
Topogids: Streek-GR Hageland (2009)
Wandeltijd: 10.05– 15.20
Weer: nevelig tot zonnig, 20°C
Stilte: 3,5/5

Afb 00018

Jongens, wat was ik slecht voorbereid! Vanwege het vroege uur zonder ontbijt vertrokken thuis, de trein genomen van Aarschot naar Tienen, daar een tijdje op bus 360 gewacht naar Hoegaarden en uitgestapt aan halte Au Canal. Proviand bestaat uit een rijsttaartje en een frangipane + een halve liter water. Onderweg geen bevoorrading! En het wordt plakkerig warm vandaag…. –  Bij aankomst aan de Tiense Steenweg (N3) komt vrijwel direct een bus aangereden richting station van Leuven en ook daar vertrekt even later een bus naar Aarschot station. Eindelijk gelegenheid om iets te drinken (eten zal ik thuis wel doen). Pfff, dat moet ik volgende keer anders aanpakken!!!

Afb 00001Ik verlaat het nog rustige Hoegaarden langs de brouwerijketels en via een holle weg naar boven. Langs een wijngaard (!) gaat het naar de mooie St.-Katharinakapel (14de eeuw) en verder naar de vervallen Marollenkapel. Enkele weken geleden stond ik hier nog op fietsvakantie en keken we uit over Hoegaarden dat vanmorgen in de mist verscholen ligt. Het is omwille van die mist dat ik beslist heb om niet naar de Ourthe te vertrekken en in plaats daarvan de laatste etappe van de GR Hageland te wandelen. Tegen dat ik aan de fraaie St-Janskerk van Hoksem (12de eeuw) kom, priemt de zon al door de wolken. Binnen vertelt deAfb 00010 vriendelijke koster ronduit over de renovatiewerken aan de kerk en dat ze hier elke zondag om 10 uur nog een mooie misviering hebben. Tot afscheid krijg ik nog een brochure toegestopt. Ik kijk nog even of ik de molenaar van mijn vorige etappe ontwaar en neem een foto van de molen die hij zinnens is te restaureren.

Afb 00013

Afb 00015Dan duik ik het prachtige natuurgebied Mene-Jordaan in. Het wemelt hier van de spechten. Eerst over een brede zandweg, later over een grotendeels door brandnetels overwoekerd paadje en nog later over en langs een geoogste maïsakker. Een ree in prachtige gouden herfstkleuren vlucht het bos in vooraleer ik een foto kan maken. Ondanks de zon blijft het nevelig en de watertoren van Bierbeek is niet te zien. Wel mooie statige vierkantshoeves en grote schuren onderweg. Het Afb 00019landschap glooit voortdurend zodat er toch wel wat hoogtemeters bij mekaar komen. Niet ver voorbij de wandelboom van Kleine Dries  (GR 128/GR 512) vergeet ik op de Blauwschuur te letten, zo zeer concentreer ik me op de watertoren van Bierbeek die nu eindelijk zichtbaar is. Een zoveelste holle weg (er zullen er nog volgen vandaag) brengt me naar de baan Bierbeek-Neervelp tot onder de toren. In de wei trekt een kudde prachtig stamboekvee mijn aandacht (inclusief stier en kalfjes).

Na een korte pauze op een bankje gaat het richting HST-lijn en de E40 (die eigenlijk nooit ver weg zijn) maar dan buigt het pad weer scherp af in zuidwestelijke richting. Door de goede bewegwijzering steekt mijn topogids in de rugzak en vergeet ik een ommetje te maken langs de horeca van Bierbeek.  Aan de horizon denk ik de imposante toren te zien van de Abdij van Park maar dat blijkt achteraf de psychiatrische kliniek St-Camillus te zijn. De Leuvense Afb 00026agglomeratie wordt zichtbaar, de villa’s al sinds Bierbeek rijker. Via enkele mooie weiden en een heus park bereik ik nu vlug de Norbertijnenabdij van Park. Een prachtige bloemenweide en studenten die volop bezig zijn mekaar beter te leren kennen … jawel, Leuven heeft echt wel veel te bieden. Een mooie holle kasseiweg en wat rustige straatjes later sta ik aan de drukke Tiense Steenweg, vlak bij de bushalte naar het station van Leuven.

Afb 00027
Afb 00029 Afb 00031

Daarmee is de cirkel zo goed als rond. Voor die laatste 9 km naar het Provinciedomein Kessel-lo kom ik ooit wel eens terug, net als voor de alternatieven die in de topogids beschreven worden. Het Hageland is te mooi om er lang weg te blijven 😉

Tot slot nog enkele sfeerbeelden

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

De andere wandelverslagen van de SGR-Hageland vind je hier.

Een Reactie op “Streek-GR Hageland: Hoegaarden – Leuven

  1. Pingback: Top 10 eerlang geplande wandelingen | guidowke's wandelblog

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

