Streek-GR Kempen Etappe 6: Baarle – Meersel Dreef

Datum: 11 september 2014
Traject:  Baarle – Meerseldreef  21  km + 16 km fietsen
Topogids: Streek-GR Kempen (2012)
Wandeltijd: 10.45-15.15
Weer: regen, 13-14°C
Stilte: 4/5

Afb 00021

Ik schrijf dit verslag met een doorweekte topogids naast me. Mijn voorbereiding was opnieuw niet perfect. Ik had nu wel genoeg eten en drinken mee maar mijn regencape – die ik anders altijd meezeul – had ik ’s morgens opnieuw uitgepakt; ik verwachtte hoogstens wat motregen en die zou mijn superlicht fietsjasje wel opvangen.

Via de snelweg vind ik vrij vlot de parking aan het voormalig klooster van Meersel-Dreef. Met de fiets gaat het dan over Meerle en Ulicoten naar Baarle. Onderweg valt me op hoe bij het binnenrijden van Nederland de Belgische fietssuggestiestrook plaats maakt voor een comfortabel, afgescheiden fietspad. (tell me something new 😉 )

Afb 00002Het motregent lichtjes maar bij aankomst aan de fietsparking in de St-Janstraat in Baarle klaart de hemel op. Terwijl mijn GPS nog moeite heeft met de positiebepaling zit ik al een eind op het “Bels Lijntje”, de bekende fietsverbinding op de oude spoorlijn tussen Turnhout en Tilburg. Het zonnetje breekt zowaar door als ik een mooi graspad volg langs de Strijbeekse Beek. Aan het eind van de beek wijst mijn GPS-track (en de beschrijving in de topogids) naar links terwijl de bewegwijzering naar rechts wijst. Ik besluit de bewegwijzering te volgen en ontdek zo het mooie natuur- en stiltegebied Alphense Bergen; voorwaar een terechte trajectaanpassing, lijkt me. Het pad buigt intussen geruststellend af naar het GPS-traject en zo steken we weer helemaal op schema de Baarleseweg over.

Afb 00005

Intussen is de zon verdwenen, koelt het plots snel af, de wind steekt op en het begint te druppelen. Richting Baarlese Brug is het al flink aan het regenen en aan de splitsing Zomer- en Wintervariant beslis ik in de gietende regen linksaf te buigen op de zomervariant. Wanneer de regen overgaat in stortregen zoek ik beschutting onder een grote eik, eet staande wat sandwiches en hoop op beterschap. Die lijkt er niet te zullen komen en al flink doorweekt zet ik er stevig de pas in. Twee groepen opstijgende ganzen kondigen de nabijheid van het vogelreservaat Diepven aan; in de plensregen blijven de vogels laag bij de grond en hebben wellicht spijt van hun maneuver.

Afb 00015

Terwijl ik door de plassen ploeter – ernaast lopen heeft geen zin meer – en me loop af te vragen of het nog leuk is, heb ik ongemerkt Belgisch grondgebied bereikt in het gehucht Oosteneinde (Meerle). Uit de spelonken van mijn geheugen duikt een melodie op van tientallen jaren geleden:Deine Spuren im Sand, die ich gestern noch fand, hat die Flut mitgenommen.”  Wat doet zo’n weer met een mens?!? De GR kruist intussen de Chaamseweg en bereikt het Afb 00024 domeinbos De Elsakker. Ondanks de stortregen vind ik dit bos fantastisch mooi; opvallend zijn de lichtkleurige zandpaden en de geur van vers gekapt dennenhout. Blijkbaar zit ik hier even op het Smokkelpad; logisch gezien de nabijheid van de Nederlandse grens.

Die grens ben ik inmiddels weer overgestoken want ik bevind me tegenover de St-Hubertuskapel in het kletsnatte Strijbeek. Door het slijk en de plassen gaat het langs een plantenkwekerij naar de Markbrug. Ik had geen idee hier zo’n brede rivier aan te zullen treffen. De Mark stroomt op deze plek Nederland binnen, voedt wat verder de grachten van Breda en trekt dan noordwaarts naar het Hollands Diep. Het Grenslandpad LAW 11 dat sinds Strijbeek het GR-traject volgt gaat hier de andere kant op. Aan de overkant volg ik links een fietspad langs het water en passeer grenspaal 218, opnieuw in België.

Afb 00029

Wanneer een brug over het water in zicht komt, sla ik rechts een straatje in dat naar Meersel Dreef leidt. Daar linksaf tot aan het Kapucijnenklooster (1687) met ertegenover het Mariapark. In de voormalige refterruimte van het klooster bevindt zich nu taverne De Zevenster. Druipnat laat ik me op een stoel vallen en bestel hete aspergesoep en een glaasje Schrobbelèr (Tilburgse likeur) om op te warmen. Heel vriendelijke jonge bediening trouwens. Onder mijn rugzak vormt zich een plasje water. Verkleumd in mijn natte kleren trek ik naar de parking om dan in Baarle mijn fiets te gaan ophalen en via Turnhout huiswaarts te rijden.

Besluit: ik zie mezelf deze etappe ooit nog eens lopen in perfecte weersomstandigheden; heel mooi traject en prima bewegwijzering. Opgelet: geen enkele mogelijkheid tot bevoorrading en geen rustplaatsen in het tweede stuk. En die Smokkelroute… daar kom ik nog eens voor terug met mijn eega :-

verwijzing naar foto-album

7 Reacties op “Streek-GR Kempen Etappe 6: Baarle – Meersel Dreef

  1. Nog een andere weg naar Meerle -dreef ..ook wel een heel eind , en niet zoveel geharde wegen zie ik !

  2. Welch ein Abenteuer Guido,
    aber wie schaffst du es in 4 1/2 Stunden solche Strecken zu wandern?
    Das wärre für mich absolut ausgeschlossen, auch bei Flachlandwanderungen.
    Jetzt bin ich ja mal gespannt auf die Fotos.
    LG Elke

  3. Pingback: Top 10 eerlang geplande wandelingen | guidowke's wandelblog

  4. Toch weer het pad voor ons geëffend, dat is vriendelijk.
    PS: stuur ons deze keer een privé mailtje over waar je die borrelkes nu weer verstopt hebt 😉

    • Tja, vandaag zou ik veel beter weer gehad hebben. Dat borreltje komt op het einde van mijn verslag of van de fotoreeks 😉 Ik kan al wel verklappen dat de topogids gelijk heeft: absoluut de moeite deze etappe!

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

