SP 17 Brabantse Wal: Halsteren – Moerstraten

Datum: 26 oktober 2014
Traject: Etappe 2: Halsteren – Moerstraten, 21 km + 8 km fiets
Topogids: De Brabantse Wal – Wandelen langs de steilranden, 2012
Wandeltijd: 9.30 – 14.15
Weer: bewolkt tot zonnig, 15°C
Stilte: 3/5

Afb 00015

Tja, ik zal het maar meteen zeggen: een parcours om snel te vergeten. De makers van de topogids doen nochtans heel erg hun best om het historische moerenlandschap tot leven te brengen maar daar heb je als wandelaar vandaag geen ene … moer aan. Het blijft saai, saai, saai. Ik probeer dadelijk uit te leggen waarom.

Het is bijna een jaar geleden dat ik de eerste etappe van Bergen-op-Zoom naar Halsteren gewandeld ben. Toen kon mij de Binnenschelde nog erg bekoren, de passage door de haven al veel minder. Ik had deze wandeling goed voorbereid en met het winteruur dat vannacht inging nog geen rekening gehouden. Zo stond ik al om 9 uur op de schoolparking van Moerstraten en fietste via Moerstraatseweg, Moerstraatsebaan, Schansbaan en Daansbergen naar de Von Suppestraat in Halsteren waar ik de fiets aan een verkeerspaal vastlegde. Het is half tien.

Afb 00001Na enkele meters al bereik ik de wit-rode GR5/E2-tekens en de geel-rode tekens van het Streekpad Brabantse Wal (SP17). Ik loop de Erasmusweg onderdoor en sla rechtsaf richting Lepelstraat (dorp). Het traject voert doorheen de bebouwing door rustige straatjes naar Klutsdorp. Voor mij ligt een hoge dijk met een fietsbrug over de in aanbouw zijnde A4-snelweg. Van ‘schelpenpaadje’ is geen sprake. Ik moet een ruime omweg maken naar de aanlooproute van het fietspad om dan boven vast te stellen dat de brug volledig afgesloten is. Op de website was hier niets van te lezen en ook hier is geen enkel alternatief voorzien. Kilometers naar het zuiden ontwaar ik wel een autobrug… Ik roep naar een man die zijn hond uitlaat en vraag wat de mogelijkheden zijn. Hij zit duidelijk eenAfb 00007 beetje verveeld met de noodoplossing die hij voorstelt maar ik ben hem heel erg dankbaar. Op een diefje de dijk op, kijken of de kust vrij is – er is nog geen verkeer maar de politie waakt -, sprintje trekken over de eerste 2 baanvakken, de metalen vangrails over, de volgende 2 baanvakken, dijk weer op en ik ben weer on track. Verdient zeker geen navolging maar ik kon moeilijk terug naar huis 😦

Afb 00008Ik loop een heel eind verder langs de drukke Halsterseweg tot aan de Witte Ruiterweg. Het kaarsrechte betonbaantje wordt geflankeerd door enorme kassencomplexen (tomaten, paprika’s, aubergines). Als troost komt het zonnetje door het ochtendgrijs piepen en de donkere wolken verdwijnen achter het silhouet van de St-Gummaruskerk van Steenbergen in de verte. Aan het bruggetje over de Ligne – eerst turfvaart, daarna inundatiekanaal als onderdeel van de eerste Brabantse Waterlinie: het water kon ter verdediging gebruikt worden om het Afb 00011lager gelegen land (Verdronken westland, Verdronken aanwas)  onder water te zetten – loopt het streekpad links van het water. Voor het eerst geen verharding onder de voeten, maar een door brandnetels overgroeid paadje. Opletten met die korte broek. Er scheert een ijsvogeltje over het water en voortdurend komen formaties kwekkende ganzen overgevlogen.

St-Gummaruskerk Steenbergen

St-Gummaruskerk Steenbergen

Langs het Doornedijkje bereik ik de eerste huizen van Steenbergen en wat later de jachthaven. Steenbergen staat bekend als ‘knusse vestingsstad’, hoewel de vestingwerken al lang gesloopt zijn en een deel van de historische bebouwing in de Tweede Wereldoorlog is gesneuveld. Veel nieuwbouw dus. De Afb 00020imposante St-Gummaruskerk dateert van 1901. In de gezellige gelagzaal van hotel Aarden zit een hele bende wielertoeristen aan de koffie en ook ik kan een bakje troost gebruiken. Om 11.45 loop ik door de Kaaistraat met zicht op de Witte Kerk naar de Markt. Hier onder de St-Gummaruskerk blijken alle café’s gesloten op zondagmorgen, dus dat was daarnet een goede beslissing. Ik draai rechts een klinkerpad op naast de watergang en bevind me nu op de oude vestingwerken. Een bankje nodigt uit om mijn picknick aan te spreken (ging moeilijk in een hotel). Het zonnetje in de rug en de eendjes voor me op het water, ach meer moet dat niet zijn.

Vesting Steenbergen

Vesting Steenbergen

Via de watertoren (van 1950 nadat de oude door de Wehrmacht in 1944 was opgeblazen) volg ik de Oude Vest (nog steeds verharde weg maar wel in het groen). Ik loop onder een viaduct door langs een vrij drukke weg naar Welberg. Aan de spuuglelijke kerk van Welberg de lange, bebouwde Corneliusstraat in naar de Welbergse Dijk (later Groene Dijk). Deze steekt flink uit boven de laaggelegen polders Oud-Cromwiel (1357) en Nieuw Kromwiel (1444), die vroeger deel uitmaakten van het krekengebied. Heel deze streek was trouwens onderhevig aan de grillen van de zee, voor het laatst in 1953. ‘Wielen’ zijn ronde plassen die ooit ontstonden bij dijkdoorbraken. Eindeloos gaat het verder over de verharde dijk met even een groene onderbreking. Je kijkt over kilometers polderakkers en grootschalig landbouwgebied, tot aan de TV-toren van Roosendaal. Ook rechts (duidelijk nattere, minder vruchtbare grond): le grand vide.

Afb 00032

De wind heeft hier op de dijk vrij spel en de zon verbergt zich soms achter donkere stapelwolken. Enfin, enkele reigers en flink wat kilometers later loop ik langs alweer een vrij drukke verkeersweg Moerstraten binnen en bereik de parking. Rechtover de kerk is een zeer gezellige herberg Hertog Jan  (eetcafé van Pul) met uitgebreide spijs- en drankenkaart en vooral zeer hartelijke bediening. Op het zonbeschenen terras proef ik een lekker Hollands streekbier met … jawel, een portie bitterballen 😉

Afb 00038

Zowat 95% van deze tocht loopt over verharde weg; er zijn veel verkeerswegen en flink wat bebouwing; de polders zijn vooral leeg en de ongetwijfeld rijke geschiedenis grotendeels uitgewist. De wegen zijn lang en bieden weinig verrassingen. Niet bepaald mijn idee van een streekpad maar geschikt als trainingstraject voor toekomstige pelgrimwandelaars, voor wie gewoon het hoofd wil leegmaken en meditatief kilometers malen. Het zal wel even duren eer ik terugkom voor het vervolg (Moerstraten – Wouwse Plantage).

Mijn Track                  FOTO-ALBUM

11 Reacties op “SP 17 Brabantse Wal: Halsteren – Moerstraten

  1. Wandern ist nie eine Strafe Elke!! 🙂

  2. Pingback: SP 17 Brabantse Wal: Moerstraten – Wouwse Plantage | guidowke's wandelblog

  3. Het is inderdaad niet leuk om een saaie en bijna volledig verharde etappe te moeten stappen maar als dit verkozen is tot het mooiste streekpad, komt er misschien nog beterschap? Het Oosterscheldepad staat ook op mijn to-do lijstje. Heb ook wel al gelezen (ik denk zelf op de site zelf van LAW) dat het veel verhard was.

    • Ach, verhard is natuurlijk niet zo leuk als onverhard, maar bij een wandeltocht wil ik niet een half uur op voorhand kunnen zien wat er komt; het element verrassing of beleving vind ik belangrijk. Anders kan je zo’n traject beter fietsen. Dat vond ik trouwens ook op grote stukken van de Streek-GR Mol-om.

  4. Af en toe een vervelende tocht maken, dat helpt om de mooie wandeltrajecten des te meer te appreciëren. Hoe kun je anders vergelijken? 😉

    • Je hebt natuurlijk helemaal gelijk; alleen werd dit streekpad verkozen tot mooiste van NL, dat baart me zorgen… Het Grenslandpad zal best wel meevallen (dat heb ik al vaker gekruist) net als het Krijtlandpad, maar ik had ook zin in het Oosterscheldepad en daar heb ik nu toch grote twijfels bij 😦

  5. Meine Güte, welch ein Grauen.
    Da war wandern ja eher eine Strafe 😦

    Komm lieber wieder in den Hunsrück, da ist es schön 🙂

  6. Pingback: Top 10 eerlang geplande wandelingen | guidowke's wandelblog

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

