GR 57 Etappe Angleur – Esneux

De GaRE en GARE – VAN STATION NAAR STATION tussen ANGLEUR en ESNEUX

Datum: 31 oktober 2014
Traject: Angleur – Esneux (18,4 km)
Topogids GR 57 Vallée de l’Ourthe et Sentier du Nord, Juin 2008
Wandeltijd: 10:05 -14:15
Weer: zonnig, sluierwolken, 15°C
Stilte: 2/5

Roche aux Faucons

Roche aux Faucons

Met behulp van een programma had ik al een poos de track uitgetekend van de GR 57-etappe tussen Angleur en Esneux. Uit respect voor SGR-Sentiers publiceer ik hier enkel mijn getekende track, niet de eigenlijke. Als het een geruststelling mag wezen: ik had goed werk geleverd en bovendien is de bewegwijzering ter plaatse uitstekend en ondubbelzinnig. – Op wat een mooie herfstdag in oktober belooft te worden, parkeer ik probleemloos aan het station van Angleur, net naast de afrit van de E25. Terwijl ik me klaar maak (GPS en wandelstokken instellen) heb ik de GR-tekens al opgepikt. Je stapt onder de Afb 00001sporen door het rustige voorstadje van Luik in waar je al snel doorheen bent. In de verte zie je de gebouwen van de vurige stede nog liggen. Een paadje voert de steile Ourthe-helling op richting natuurreservaat Bois St-Jacques. Eenmaal boven loop je door de “lande de Streupas”, een gerestaureerd landschap na de sluiting van de vervuilende fabrieken van la Vieille Montagne in 1966.

Afb 00003

Het goed te belopen pad gaat lichtjes op en neer richting Domaine Universitaire du Sart-Tilman. De faculteit Rechten en Economie zijn mooi ingeplant in wat de groene long van Luik wordt genoemd. Overal staan didactische bordjes met bv. Sentiers de Santé. Ik passeer enkele interessante monumenten waaronder Le Grand Aigle en het mooie Groupe om scherp linksaf te slaan naar de faculteit Education Physique. Aan een vijvertje hangt naast de tekens van de GR een geschreven blad papier: Déviation GR 57. Ernaast hebben bulldozers diepe sporen getrokken in het bos en mijn getekende track maakt sowieso de omweg rond de sportvelden, dus ik besluit om die omweg over een asfaltbaantje gewoon te volgen. Punt 10 krijg ik dus helemaal niet te zien. Over een wandelpaadje langs de N635 loop ik in een grote bocht langs de sportvelden tot aan het rondpunt waar ik de weg dwars om aan de overkant de GR-tekens weer op te pikken. Links liggen de gebouwen van het academisch ziekenhuis. Ik haal een wandelend koppel in dat op weg is naar het grote golfterrein en me vriendelijk waarschuwt voor mogelijke jagers wat verderop.

Afb 00015Aan de N663 hangt inderdaad een waarschuwing maar gelukkig niet voor vandaag. Op de websites van de gemeentes had ik geen jachtkalender gevonden maar wat later aan de Ourthe in Esneux zat ik er maar één dag naast! Voorlopig dus maar geen wandelingen meer ginder, helaas. Intussen zit ik al op het Sentier de la Crête, een alpine graatwandeling naar de roche aux Faucons. Omdat ik kinderstemmen hoor aan het uitzichtspunt kies ik ervoor een bankje vroeger te stoppen. Ik loop intussen al 3 uur zonder pauze door het bos, in hemdsmouwen notabene en het is tijd om de picknick aan te spreken en uitvoerig te drinken. Met een schitterend uitzicht over het Ourthedal, de boucle de Fêchereux (meander), het mooie dorpje Ham (zie RB 10 Luik) en natuurlijk de Ourthe zelf. Op de rand van de afgrond pronkt fier een violet bloemetje. In de topogids en nadien op het infobord lees ik over de interessante geologische geschiedenis van dit gebied.

Afb 00027

Ik laat hoofdschuddend de aanwezige rommel (halfvolle plastic bekertjes, snoeppapiertjes) aan de infotafel achter me en ga verder over de kam tot voorbij een grote villa. Dan gaat het eerst nog horizontaal langs een mooie weide maar dan steil en technisch bergaf door een groot beukenbos naar beneden. Gladde rotsen liggen verborgen onder natte bladeren en mijn wandelstokken komen hier goed van pas. Van de onderaardse grotten zie ik weinig of niets, moet me ook goed concentreren en dan sta ik beneden op het asfalt aan de Ferme de Rosière, nu een manège, vroeger een abdijhoeve. Links achter ontwaar ik de krijtrotsen waar ik daarnet nog opstond en vervolgens draait de GR naar een smal oeverpad langs de Ourthe. Hier stroomt ze nu in al haar glorie en de vele eenden, ganzen, waterhoentjes en aalscholvers doen haar alle eer aan.

Afb 00038

Een poos later stijgt het pad naar de eerste huizen van Esneux. Ik volg de drukke baan naar het centrum terwijl de GR rechts afbuigt naar het parc du Mary (samen met de GR 576 die sinds Ferme de Rosière is komen aansluiten). Aan de brug over de Ourthe wordt gewerkt en ik laat me neer op een café-terras met zicht op het sprookjesachtige château Le Fy. Tenslotte nog even de brug over en rechtsaf langs enkele gezellige terrassen naar het station van Esneux waar ik aan een automaat mijn treinkaartje koop (3 €). Tijdens de week is er elk uur een verbinding met Angleur (en verder Luik) waar ik na een kwartiertje weer op de parking sta.

Afb 00042

Perfecte verbinding van station naar station, met tussendoor een mooie boswandeling over goed begaanbare boswegen (boomliefhebbers komen aan hun trekken!) en met als kers op de taart de roche aux Faucons en het gezellige (maar verkeersdrukke) vakantiestadje Esneux. Mijn kennismaking met de GR 57 smaakt naar meer. Op het overigens rustige parcours ben je nooit ver weg van menselijke activiteit en dat verklaart mijn relatief lage stiltescore.

Afb 00043

Foto-album op Picasa

4 Reacties op “GR 57 Etappe Angleur – Esneux

  1. Pingback: GR 57 Etappe Esneux – Comblain-la-Tour | guidowke's wandelblog

  2. Ik denk met plezier terug aan deze etappe ondertussen al 5 jaar geleden. Zelf stap ik meestal maar één etappe per jaar omdat het niet echt bij de deur is. Ik heb onlangs nog een etappe gedaan. Verslag moet nog volgen. Ik kan je nu al zeggen dat er nog veel moois gaat komen.

  3. Pingback: Top 10 eerlang geplande wandelingen | guidowke's wandelblog

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

