RB 6 Brabant-Wallon: Langs de flanken van de Dylevallei

De rivières en collines, au nord de Wavre

RB 6 Brabant-Wallon: Pécrot – Florival – De Tomme – Basse-Wavre – Gastuche -Archennes – Pécrot
GR 579
Wandeling 6 Topo-gids RB Brabant-Wallon 2010

Tocht:  22,3 km
Datum: 9 november 2014
Weer: zonnig en warm, 15°C
Wandeltijd: 10:00 – 15:00
Stilte: 4/5

Afb 00024

Het dal van de Dijle in Archennes

Op de kronkelige smalle wegeltjes voorbij Egenhoven bij Leuven zit een hufter continu op mijn achterbumper, 50 km/u is de maximaal toegelaten snelheid en daar houd ik me aan, blijkbaar tot zijn hele grote ergernis. Aan een linkse afslag ben ik gelukkig van hem verlost en wat later parkeer ik aan het station van Florival. In de topogids wordt deze startplaats terecht aangeraden omwille van Afb 00001het tegenover gelegen café Au Val Fleuri. Bij het instellen van mijn GPS – ik had zelf een track van de tocht uitgetekend – gaat er iets grondig mis: ik ben mijn track kwijt. Nadeel: ik kan mijn wandelstokken niet gebruiken vandaag (en die zouden op veel plaatsen handig geweest zijn), voordeel: ik moet mijn Frans oefenen en intensief de tekst in de topogids volgen.

Afb 00003Na een stukje asfalt steek ik de Dyle en de taalgrens over richting Ottenburg en sla links af naar het Rondebos. De schaarse bewegwijzering levert een eerste vergissing op. Als ik aan een plaatselijk knooppuntenpaaltje geen witrood teken zie, krijg ik argwaan en keer ploeterend door het slijk op mijn stappen terug. Ik had inderdaad een rechtse afslag moeten nemen en zo beland ik midden in het Rondebos. Het gebladerte kleurt mooi herfstig en verbergt tegelijk verraderlijk gladde stenen op het stijgende pad. Het zonnetje schijnt, de temperatuur is goed, de wind fris. Boven land ik in het gehucht De Tomme en aan een oude dorpspomp verbergt een geparkeerde auto de GR-tekens.

Afb 00009Interessant hoe in Waals-Brabant de dalen drassig en bebost zijn, met vruchtbare akkers op de toppen; het omgekeerde van het Hageland… Door die glooiende open velden loop ik door open gebied richting zendmast van Waver. Voor het industrieterrein scherp linksaf en dan een mooie holle weg in die door een bebost gebied plots uitzicht geeft op Basse-Wavre. Ik passeer de B&B Ferme de l’Hosté en loop over de spoorweg de stad in. Er is hier een of andere jogging aan de gang waar ook mindervaliden en de oudere medemens met toewijding aan deelnemen. Ik loop rond een parkje langs de basiliek, steek de Dyle over en verlaat de bebouwing op een stijl heuvelpad langs het domein van Longchamps. Op dit onbewegwijzerde gedeelte is de tekstbeschrijving in de topogids overigens uitstekend te volgen.

Afb 00024Aan een GSM-mast dicht bij de N25 dient een gerooide boomstronk als zitplaats voor mijn picknick in het zonnetje. Het verkeerslawaai neem ik er graag bij en het doet me mijmeren over de mobiele mens. Aan 120/u zoeven ze voorbij zonder besef van schoonheid links en rechts… Enfin, ik trek door rustige straatjes naar het station van Gastuche en lees dat de Drève des Anglais aan de Engelse soldaten gewijd is die in mei 1940 de frontlijn Koninghooikt-Waver moesten verdedigen.

Afb 00026Een hele poos gaat het nu rechts, dan weer links van de spoorweg Waver-Leuven tot ik in Archennes (zie vorige RB BW-wandeling) – ik ben hier nauwelijks 500 m van mijn auto – rechts een steil pad volg door het Bois de la Malhaise. Boven neem ik deze keer een foto van de bewuste boom aan het Carrefour de la Malhaise en kies zelfverzekerd het pad door de velden. Zo’n RB gelopen Afb 00027hebben, heeft zo zijn voordelen en wat later neem ik van ver een foto van de kerk van Nethen met op de achtergrond het Meerdaalwoud. De GR-tekens sturen me links het bos in en zo naar het station van Pécrot. Het tragische treinongeval in 2001 eiste hier 8 doden en 12 zwaargekwetsten.

Afb 00033Even verder volg ik de wegwijzer naar Les étangs de Pécrot en kom aan een vijver waar blijkbaar intensief gevist wordt, getuige daarvan de speciale barak waar blijkbaar ook iets gedronken kan worden. Ik loop verder langs een moerassig stukje met naast me het water en speur tevergeefs naar sporen van de aanwezige beverpopulatie. Geen bevers, wel voetballers even verder. Het is even zoeken eer Afb 00039ik aan een kantelpoortje kom om dan over de dijk mijn weg verder te zetten door dit drassige natuurgebied. Ik draag gelukkig mijn hoge wandelschoenen. Na een regenperiode kom je hier waarschijnlijk enkel met rubberlaarzen door. Een laatste bocht achter de tuinen van Pécrot door en dan beland ik op de baan naar het station van Florival. In café Au Val Fleuri heerst een familiale sfeer van vaste klandizie maar ik word even goed geduld en lees met plezier La DH bij een goed glas Chimay Blanc.

Afb 00038

Een zeer afwisselende wandeling die mijn verwachtingen (Waver!) ruim overtrof.

Mijn Track             Mijn Foto-album

9 Reacties op “RB 6 Brabant-Wallon: Langs de flanken van de Dylevallei

  1. Hi Guido, I am thinking of doing this walk tomorrow. It looks a very pleasant one. A question: what is your opinion of RouteYou, Wikiloc and Gpsies? Which one do you prefer, both for uploading your routes to, and downloading other people’s routes?

    • Denzil, I wish you a lovely trip tomorrow – weather should be fine. As for your question: I have no experience with RouteYou and Wikiloc; I only subscribed to have access to other people’s tracks. From the start I have used Gpsies which can also be used (similar to BaseCamp) for designing your own routes. So far I have been pleased with it. Groeten.

  2. Pingback: Archennes: Fields and fields of Belgian frites! | Discovering Belgium

  3. Pingback: GR 579 Quatre-Bras – Pécrot | guidowke's wandelblog

  4. Ach es ist doch herrlich zu lesen, dass du dich auf dieser Wanderung so wohl gefühlt hast. Wettr gut, Weg abwechselnd und gut zu gehen. Das tut der Seele doch richtig gut!
    Liebe Grüße aus dem wolkigen Leverkusen
    Elke

    • Stimmt vollkommen, Elke. In letzter Zeit habe ich schon mal mit Hüftschmerzen zu kämpfen nach einer Wanderung, aber nach einem Ruhetag ist alles wieder in Butter – ich hatte diesmal ein verlängertes WE und irgendwie tut es mir leid, dies nicht ausgenutzt zu haben für eine zweite Wanderung. Heute hatte ich mich freiwillig gemeldet, ehrenamtlich sozusagen als Helfer für einen Schulhalbmarathon; muss auch sein können, tut mir an sich auch nicht leid… ach ja, widerspricht sich, ist auch nicht schlimm 🙂 Man muss halt wählen im Leben…

  5. Het Waals-Brabantvirus heeft je goed te pakken…
    Wat ik niet snap is het verband tussen je gps-track en je wandelstokken, of mis ik daar iets?

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

