RB 3 Brabant-Wallon: Les beaux villages de pierre blanche

RB 3 Brabant-Wallon: Jodoigne – Roux-Miroir  – Mélin – Gobertange – Jodoigne
GR 579
Wandeling 3 Topo-gids RB Brabant-Wallon 2010

Tocht:  24,2 km
Datum: 17 november 2014
Weer: zwaar bewolkt, 10°C
Wandeltijd: 10:00 – 16:00
Stilte: 4/5

Afb 00059

Deze mooie RB (luswandeling) ligt intussen alweer een tijdje achter mij. Parkeren doe ik pal op de GR 579 onderaan de trappen naar de Grote Markt van Jodoigne/Geldenaken. Ik besluit daar toch eerst even een kijkje te gaan nemen en via de trap en een mooi achterin-straatje bereik ik het overzichtelijke marktplein met zijn mooie stadhuis (Hôtel des Libertés) en zijn Chapelle Notre-Dame du Marché. In café Le Tonneau laat ik me de koffie smaken terwijl ik alles in gereedheid breng voor het vertrek.

Afb 00003

Onderweg naar hier regende het nog maar die regen is gestopt. Via de Gete en de Place Saint-Lambert (van ouds de veemarkt) bereik ik de grens van de bebouwing en beklim een modderige veldweg. De bieten zijn gerooid en de tractoren hebben van die veldwegen modderige sporen vol plassen gemaakt. Van links weerklinken schoten vanuit een bosje en instinctief blijf ik dan ook rechtdoor lopen, hoger de helling op. En mis daardoor de afslag naar het lager gelegen traject van de GR. Maar niet getreurd, aan de toren die in de verte opdoemt, kom ik alsnog via een linkse veldweg op het juiste spoor.

Afb 00011

Afb 00012

Afb 00022

Ik passeer het gehucht Brocui en vervolgens het boerendorpje Roux-Miroir met zijn romaanse St-Martinkerkje in gobertange-steen. De hele luswandeling staat trouwens in het teken van deze mooie witte steen waarin hier heel wat oude en nieuwe gebouwen opgetrokken zijn. Wie er zich niets kan bij voorstellen: Afb 00024denk aan de stadhuizen van Leuven en Brussel! Even voorbij het dorp is het oppassen geblazen: de GR loopt rechtdoor richting Bossut, terwijl de RB rechts afslaat over een graspad naar een groepje nieuwbouwwoningen. Door de velden gaat het dan een poos evenwijdig met de N91 om via een mooie holle weg af te dalen naar een gehucht van Piétrebais. Het beloofde frituur aan de N91 is uiteraard gesloten (ik kijk daar al niet meer van op) en zo loop ik aan de overkant alweer de velden in, dit keer naar de N240 (Waver-Jodoigne). Aan de overkant vind ik al vlug de mooie Sint-Antoniuskapel (1600), eveneens in Gobertange-steen. Tijd voor een picknick op het bankje. Onderweg zag het er even naar uit dat de hemel zou opentrekken maar nu is alles overtrokken en het koelt flink af.

Afb 00030

Niet te lang blijven zitten dus en met een ommetje bereik ik de fraaie ingangspoort (mèt duiventil – wat wijst op de financiële macht van de vroegere herenboeren) van de vierkantshoeve Ferme d’Awans (1754). Een vriendelijk Afb 00033oud dametje informeert even wat ik kom doen (jeter un coup d’oeil) maar nodigt me dan uit naar hartelust te fotograferen. Ik laat dan de huizen van Sart-Mélin achter me en loop langs de rand van een omgeploegde akker (het pad is mee ondergeploegd) eerst naar beneden en vervolgens weer naar boven, richting kerktoren van Mélin. Het dorpje draagt fier de titel van “un des plux beaux villages de Wallonie”. De mengeling van bescheiden huisjes, fermettes en vierkantshoeves (zoals La cense du Seigneur) oogt best aantrekkelijk, vindt ook een ruim wandelgezelschap dat vertrekkensklaar staat aan de wat vervallen kerk. Mijn RB maakt nu een wat vreemde kronkel weg van het dorp, wellicht om de mooie ferme de la Hesserée te bewonderen en vervolgens via een mooie holle weg terug het dorp binnen te komen.

Afb 00039

Aan de Rue Fond del’ Mé beslis ik om een afkorting te nemen (0,9 km i.p.v. 3,5 km); het weer is niet echt gezellig en het moeizame slijkbaggeren doet mijn heupgewricht al een tijdje opspelen. Een veldweg daalt eerst om dan schuinlinks weer te stijgen tot aan een T-splitsing, opnieuw op het traject. Rechtsaf door de velden naar Gobertange (jawel, van de steen). Er zou momenteel nog één openluchtgroeve in gebruik zijn, met name in Hussompont en vooral voor de restauratie van oude gebouwen. Ik volg even het baantje (richting Saint-Remy-Geest) om dan rechts een steile weg in te slaan en dit sympathieke dorpje met zijn mooie witte huizen te verlaten.

Afb 00048

Afb 00050

Boven gekomen kijk ik uit over een enigszins ander landschap van glooiende groene weides en enkele bossen (zoals het bos van Chebais): een welkom contrast met de bruine geploegde bietenvelden tot nu toe. Aan de horizon een groepje gewapende mannen met honden. Op de infoborden onderweg werd vaak herinnerd aan de oorlogen en plundertochten die deze afgelegen hoeves en dorpjes doorheen de eeuwen moesten verduren…

Afb 00054

Opnieuw boven zie ik de ‘helicoïdale’ toren van de kerk van Jodogne in het dal beneden. Het pad daalt steil en glad naar een woonwijk met deels gerenoveerd fabrieksgebouw vlak tegen de Grote Gete. Een metalen bruggetje voert over het Afb 00060water en klimt dan door een wat luguber parkje naar de muren van het château de Bordia. Dit moeten de vroegere ramparts geweest zijn? Nog een paar stappen en ik sta op het rustige marktplein. In het stadhuis loopt een interessante tentoonstelling over de Eerste Wereldoorlog in Jodoigne (Geldenaken) en omstreken en in de ontwijde kerk een tweede gedeelte over de algemene geschiedenis van WOI. In het intussen vertrouwde café Le Tonneau word ik vergast op de beste paddenstoelensoep ooit, terwijl Sven Nijs en co de modder van het scherm doen spatten. Bijna met spijt neem ik afscheid maar dat ik terugkom, staat vast.

Jodoigne kan vlot met de bus bereikt worden vanuit Tienen station.

Foto-Album Picasa                               Mijn Track

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

