GR 565 Etappe Arendonk – Bladel

Datum: 29 november 2014
Traject:  Arendonk – Bladel + Reusel  17,5 km + 4 km = 21,5 km
Topogids: GR 565 “Sniederspad” (2012)
Wandeltijd: 10.00-14.00 + 45′
Weer: melkzonnetje, hoge bewolking 4-5°C
Stilte: 3/5 (als je abstractie kan maken van het achtergrondgezoem van de E34, de aanvliegroute op Eindhoven, een motorcrossterrein in de buurt van Bladel en nijvere zaterdagvaders met slijpschijven verdient deze wandeling een 5/5)

Langs de Wamp

Langs de Wamp in Arendonk

Aan de Ourthe wordt dit weekend gejaagd, opnieuw richting Waals-Brabant zou overkill kunnen betekenen; een blik in de topogids Sniederspad, Streek-GR Kempen brengt raad: als ik nu eens naar Arendonk rijd! Makkelijk te bereiken met bus 480 vanuit Turnhout en terug vanuit Reusel met dezelfde bus. Om tijd te winnen rij ik met de auto naar Arendonk en parkeer aan de bibliotheek. Het is onverwacht koud en ik moet me even oriënteren zodat ik de GR niet in de verkeerde richting loop. Ik wil namelijk de grens over.

Afb 00001Arendonk blijkt een vrij grote gemeente te zijn met heel wat cultuur- en sportvoorzieningen. Ik passeer de mooie Toremansmolen (van het type bovenkruier) en na de laatste huizen stap ik het Natuurreservaat Het Goorken (en Lokkerse Afb 00012Dammen) in. Eerst langs de oever van de Wamp (rechtgetrokken me dunkt), voorbij een uitkijktoren met bitter weinig uitzicht, dan door een moerasgebied, even een bruggetje en een knuppelpad over en langs een grote waterplas. Wat verder een volgend natuurreservaatje waar een reiger een tijdje afwacht wat ik ga doen, om dan toch te besluiten zich uit de voeten te maken. Wat balkjes over een beekje en dan een steile zandberg over om zo de brug over het kanaal Dessel-Schoten te bereiken.

Afb 00025Aan de overkant passeer ik Ravago Plastics om dan een grensweg in te lopen (grenspaal 202 heb ik gemist) langs de Reuselse Heide. Aan een wandelpoortje loop ik linksaf het natuurgebied Reuselse Moeren in. Zo mooi en geen mens te bekennen, ook niet in vogelhut De Chalet. Ik had een beetje gehoopt op een plankje Schrobbelèrs tegen de kou maar tevergeefs; de hut lijkt ongebruikt. Het landschap bestaat uit natte heide met her en der wat berken en wilgen en doet onwillekeurig denken aan de Hoge Venen. Het is twaalf uur en laat er nu net een rustbank staan naast een afwateringskanaaltje, netjes in het waterzonnetje.

Afb 00027

Langs de zoom van een mooi bos bereik ik een veldweg waar de LAW 11 Grenslandpad een andere richting kiest. Voor mij liggen nu heel wat kilometers rechte zandwegen zoals ik ze ken van de streek-GR Mol-Om. Toch weet het landschap van de Peelse Heide te bekoren, met name de Groote Cirkel (zie foto) en wat later het grote Neerven.

Afb 00034

Schuin links stap ik door een dreefje met nieuwe aanplant, moet opzij springen voor een stel quadrijders die de hoek omstuiven en kom nu dicht in de buurt van Bladel. Een vernieuwd traject omzeilt een gevaarlijke oversteek en brengt me samen met het Brabants Vennenpad langs de sportvelden van Bladel naar een veilige oversteekplaats. Enkele straten verder kom ik uit op het ruime marktplein. Om de een of andere reden doet het kruispunt me denken aan een windgevoelig western-stadje… niet echt gezellig.

Afb 00039

In een Spaans getint eetcafé (met de witte parasols) bestel ik een trappist met tortilla: lekker. Vriendelijke ontvangst, aangename muziek. Dat ik intussen mijn busverbinding in Reusel mis, ach,  het is pas half drie. Even later passeer ik langs het beeldje van Mie Moors (foto), ooit een koopvrouwtje dat net als de gebroeders Snieders te voet de Kempen doorkruiste met haar koopwaar. Ik volg nu zowat 3 kwartier de drukke en luidruchtige N284 richting Reusel (met afslag naar Tilburg). De bewolking is steeds dichter geworden en de koude wind blaast in de rug. Vlak bij de kerk van Reusel vind ik een heus busstation met verschillende perrons met warempel ook een paal van De Lijn. De bus vertrekt om 2′ na het uur zodat ik nog de tijd heb om in de gezellige Brasserie La Gare een vissoepje te bestellen. Ook hier sympathieke ontvangst. Helemaal opgewarmd sta ik ruim op tijd aan de halte … af te koelen: bus heeft 10′ vertraging, maar brengt me dan vlot terug naar Arendonk centrum.

Afb 00021

Ik vind deze variante van het Sniederspad een aanrader; de eerste helft is zelfs buitengewoon, natuur puur en zoals het een GR betaamt, vol verrassingen: een waardig sluitstuk van de GR 565. Of ik het stuk vanuit Postel ooit loop, betwijfel ik; gedeeltelijk komt het overeen met SGR Mol-Om en de trouwe lezer weet hoe ik over lange rechte stukken denk 😉 Die doe je beter met de fiets.

foto’s            en                    track 

3 Reacties op “GR 565 Etappe Arendonk – Bladel

  1. Hey wieder eine schöne Strecke gelaufen, wobei ich doch immer wieder staune welche Geschwindigkeit du drauf hast. Da bin ich Meilen von entfernt.
    Reusel, Bladel und die Ecke mag ich sehr 🙂

    Einen lieben Gruß aus dem wolkigen, inzwischen dunklen Leverkusen
    Elke

    • Aha, die Gegend kennst du also auch 😉 Ist ja nördlich von Postel und gar nicht sooo weit von Lommel. Das mit der Geschwindigkeit lag diesmal an der Kälte – und meine Wanderfreunde fehlen mir; da haben wir öfter mal ein Päuschen gemacht. So alleine habe ich keine Ruhe im Popo und dackele spätestens nach 10 Minuten weiter. Mein Garmin sagt mir, dass die “bewegte Zeit” bei 5 kmh liegt. Was mich wundert, weil ich in letzter Zeit bewusst versuche, meine Hüfte zu schonen, indem ich langsamer gehe. Sie tut trotzdem weh, also werde ich wohl unbewusst immer neu beschleunigen. Es ist ein Lernprozess 😉

      • Siehste, meine Schwachstelle beim joggen war die Hüfte, weil ich seit dem Reitunfall unrund laufe. Beim Wandern ist es der Achilles. In Bewegung war ich am Samstag 4,4 kmh unterwegs und das war dann schon wieder einen Hauch zu schnell.
        Wir werden nicht jünger 🙂
        Ja die Gegend kenne ich vom Rad fahren, wir waren dort im Umkreis sehr gerne unterwegs 🙂

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

