GR 565 Van Turnhout naar Lichtaart via Tielen

Datum: 26 december 2014
Traject:  Turnhout station – Lichtaart, Koningsbos 21,3 km
Topogids: GR 565 “Sniederspad” (2012)
Wandeltijd: 9.40-14.45
Weer: eerst nevelig, dan zonnig, 2-4°C
Stilte:  2/5

Grote Kaliebeek

Om 9.20 zet de trein me af in het fraaie station van Turnhout. Het is aangenaam (lees windstil) en koel, met voorlopig veel sluierwolken. Vandaag stap ik naar Kasterlee op GR 565 Sniederspad en een stukje op de GR Kempen zodat ik de bus kan nemen ter hoogte van hotel Fauwater op de baan Lichtaart-Kasterlee. Op de rijkgevulde wandelblog van Luc & Majella  had ik weinig opbeurends over deze tocht gelezen maar dat wou ik wel eens met eigen ogen zien; je wil toch je eigen streek verkennen en na de overvloedige regen van de voorbije dagen had ik geen zin in een verre transfer.

Afb 00002

Zo gezegd zo gedaan. Het stuk via Cultuurcentrum De Warande en het Kasteel van Turnhout tot aan het Begijnhof is identiek met de GR-Kempen. Met een kronkel gaat het naar de Markt met de imposante St-Pieterskerk. Onderweg groet ik het standbeeld van Renier Snieders en via de pittoreske (maar wat vervallen en mistroostige) Bloemekensgang verlaat ik het centrum richting Ringweg. Ook het stadspark ligt er in deze periode wat mistroostig bij. Rustige paadjes brengen me door het Stadspark en flink wat verkavelingen naar een voetpad langs de spoorlijn Turnhout-Herentals. Aan weerszijden ligt het industriepark van Turnhout. Sinds het Stadspark valt het me op hoeveel plastiek en rommel overal rondslingert; daar kan je containers mee vullen!! Vermoedelijk valt het de gemotoriseerde medemens niet eens meer op.

Afb 00009

Het gaat onder de snelweg E34 door, links-rechts langs enkele grote bedrijven en net als je denkt in het groen terecht te komen, bereik je de agglomeratie van Zevendonk. Sjieke villa’s langs een smalle laan waar het volgens borden verboden is op de bermen te parkeren en waar zich lekker niemand aan stoort. De beperkte hoeveelheid tekst in de topogids geeft je foutief de indruk dat dit eerste gedeelte kort is – er valt dan ook heel weinig te beleven – maar ik stap intussen al anderhalf uur vooraleer ik nu definief een zandweg insla, weg van de bebouwing. Tegelijk komt het zonnetje erdoor en beginnen de vogels te fluiten alsof het lente is.

Afb 00013Aan een bosrand gaat het over een modderpaadje naar links; bij het uitwijken voor de plassen haal ik mijn vingers open aan de prikkeldraad en dan kom ik aan een houten brugje over de Grote Kaliebeek. Het water staat zo hoog als het brugje en het paadje erachter is pure modder. Zalig rustig als je – zoals zo vaak  -abstractie maakt van het geraas van de E34. Aan het einde van een natte weide loopt het paadje rechtsaf langs een rij jonge knotwilgen en staat volledig onder water. Tussen prikkeldraad en knotwilgen is geen optie, dus hopen maar dat de wandelschoenen hoog genoeg zijn en door het water zo’n 50 m verder ploeteren naar een vlonderpad. Onderweg passeert mij een vriendelijke groene jongen met Hollands accent die blijkbaar plastiekafval verzameld heeft en me verzekert dat Afb 00015natuurgebied Winkelsbroek er nu proper bijligt. Vlonderpaden brengen me tot bij een vennetje met een bank in de zon: we zijn 2 uur onderweg, tijd voor de picknick. Terwijl ik naar de zonbeschenen rietkragen kijk gaan mijn gedachten naar onze voorouders die hier turf staken en hoe de boeren kopschuddend kijken naar die groene jongens die in zo’n kwacht (nat en onvruchtbaar gebied) ineens een waardevol natuurgebied zien… Gelukkig maar…

Afb 00017

Vanuit de vogelkijkhut van Natuurpunt is bijzonder weinig te zien en even verder verlaat ik Winkelsbroek om via rustige veldwegen opnieuw de Grote Kaliebeek te bereiken en de Balderij, langs het militair domein van Tielen. Het is hier rustig en aangenaam stappen. Aan een grote weidevlakte dicht bij Kwartier P.Gailly (3de Bataljon Paracommando’s van Tielen) zie ik in de verte een grote grijze hondachtige schichtig de vlakte oversteken – geen baasje te bespeuren – omkijkend en verderlopend richting bosrand: heb ik net de eerste wolf van de Kempen gezien?!?

Afb 00024

Afb 00025Langs de kazerne zie ik de tekens van de SGR-Kempen die hier richting station van Tielen afbuigt en ik volg ze tot het Domein Hoge Rielen. Deze dennenbossen en zandduinen (die deel uitmaken van de Kempense heuvelrug) ken ik  van wandelingen en wedstijden oriëntatielopen. De vriendelijke cafébaas doet speciaal voor mij zijn zaak open en met mij als enige klant ontstaat een leuke babbel over wandelen en fietsen. Wanneer ik de zaak verlaat, is de zon verdwenen achter hoge Afb 00028sluierwolken en lijkt het kouder geworden. Links en rechts spelen jeugdgroepen tussen de bomen, een eenzame jogster passeert en dan is er niemand meer als ik een smal pad op de gerenatureerde heide betreed. Ik zet er flink de pas in langs de mooie Rulloop en zie in de verte de auto’s op de baan Kasterlee-Lichtaart. De bushalte Koningsbos bevindt zich voor hotel Fauwater aan de linker kant. Lijn 305 (Turnhout-Leuven) brengt me een kwartiertje later via Bobbejaanland en het station van Herentals naar Olen Centrum. Daar stap ik nog zo’n 2 km tot het centrum van Noorderwijk waar ik opgehaald word.

Afb 00032

Besluit: tot voorbij Zevendonk moet je het doen met de herinneringen aan Turnhout centrum, daarna wordt de tocht leuk en best avontuurlijk (met voldoende afwisseling). De bewegwijzering onderweg is perfect net als deAfb 00034 aansluiting op het openbaar vervoer. Je zou bv. ook tot in Kasterlee verder kunnen stappen en daar dezelfde bus naar Herentals nemen. Dat stukje houd ik voor een kortere tocht naar Retie.

Foto-album        en                 track

6 Reacties op “GR 565 Van Turnhout naar Lichtaart via Tielen

  1. http://www.countrylife.be/video/trailer-week-van-de-wolf
    Pools-Duitse wolven rukken op van oost naar west, Frans-Italiaanse wolven rukken op van zuid naar noord. Ze zullen elkaar ontmoeten in de lage landen. Toevallig gisteren laatste item in ‘de week van de wolf’ gezien.

  2. Onze bevindingen komen toch redelijk overeen, zelfs al liepen we deze tocht ruim 5 jaar geleden. Die eerste 10 km zijn dus nog altijd allesbehalve interessant, en dan wordt het beter.

  3. Wieder flott unterwegs gewesen, ich staune immer wieder, auch wenn du Flachland wanderst 🙂 Habe ich das richtig verstanden, du glaubst einen Wolf gesehen zu haben??????
    Schön, die Heide, weniger schön die gefluteten Böden. Schuhe aus und fei nach “Kneip” barfuß wandern 😀

    Einen lieben Gruß aus dem mäßig verschneiten Leverkusen
    Elke

    • Lieben Gruß zurück. Tja, das mit dem Wolf wird wohl eine ganz normale Erklärung haben – zumindest ist hier noch nie einer gesichtet worden – Das Tier sah nicht aus wie ein Fuchs, war aber zu weit weg, um sicher zu sein, dass es kein Hund war. – Hätte ich die halbhohen Wanderschuhe angehabt, hätte ich tatsächlich barfuß durchgemusst.

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

