GR 579 Brussel – Quatre-Bras

Datum: 17 januari 2015
Traject: Brussel Centrum – Vier Armenkruispunt (Quatre Bras): 17,4 km
Topogids GR 579 Bruxelles – Liège  (dec 2004)
Wandeltijd: 10.10 – 14.15
Weer: zonnig, sluierwolken, 0-3°C
Stilte: 2/5

Afb 00005

Eerste wandeling van 2015: waarom niet aansluiten op de laatste van 2014?!? Een nieuw verslag in Trekkings.be heeft me overtuigd. Om op tijd in Brussel te geraken moet ik de trein van 8.30 nemen om anderhalf uur later in Brussel-Centraal uit te stappen. De terugtocht zal meer dan 3 uur duren! Daarover later meer. Het idee om vanuit Brussel Hoofdstad naar de beboste rand te stappen heeft iets aanlokkelijks. Ik verlaat het station via het mooie plein ervoor en overweeg even om tot op de Grote Markt te stappen maar besluit dan toch om rechtstreeks naar de Kathedraal van St Michiel en St Goedele te gaan; aan de achterkant bevindt zich een GR-wandelpaal: de officiële startplaats van GR 579.

Afb 00003

Afb 00011Het pad voert langs de Kunstberg naar het Koningsplein, het Paleizenplein en het Koninklijk paleis (nog geen para’s!). Het heeft flink gevrozen en de stoepen liggen er spekglad bij. Om een obscure reden blokkeert mijn GPS en er zit niks anders op dan even de batterijen te verwijderen, blijkbaar zonder gevolgen voor de track. Vanaf de start klimt de GR uit het moeras dat Broekzele ooit geweest is. Aan de huizen en de horeca is goed te zien dat Elsene/Ixelles een rijkere woonbuurt is. Ik passeer eerst de vijvers van Elsene (zo zie ik het Flageygebouw ook eens in levende lijve). De sfeer is er internationaal, net als de fauna aan het water (Nijlganzen, luidruchtige halsbandparkieten), er is een Afb 00012marktje aan de gang en heel veel joggers die naast Frans ook Engels, Spaans en Italiaans praten. Vervolgens ga ik de Abdij Terkameren binnen en klim achter de fraaie tuin een flink stuk omhoog. Even verder loop ik het Terkamerenbos in, nou ja, een flink stadsbos tussen verkeerswegen in, maar een zegen voor wie hier woont. Elders sluit dit bos trouwens aan op het Zoniënwoud maar mijn GR trekt weg van de vijvers naar Boondaal. Na een rijke ambassadewijk duik ik onder de spoorweg en kom in een bijzonder rustig en dorps Watermaal-Bosvoorde met het flair van een Parijse binnenwijk. Waar de GR 126 afsplitst is een klein plantsoen met 2 banken in het zonnetje: na 2 uur stappen tijd voor sandwiches en warme koffie uit de thermos.

Afb 00020

Ik vervolg mijn weg langs de mooie dorpskerk van Watermaal om even verder het fraaie Reigerbospark/Parc de la Héronnière te doorkruisen. De doortocht door de Cité Floréal is verrassend en kan me absoluut bekoren: eendere huizen met grote schoorstenen, eendere tuintjes en knalgele ramen, rustieke lantaarnpalen: hier en daar is er eentje in zeer slechte staat maar sommige bewoners zijn duidelijk fier op hun stulpje. Een Engels aandoende tuinwijk waar het GR-pad via mooie doorsteekjes zijn weg doorheen zoekt.

Afb 00031

Voorbij het Hermann-Debrouxplein (metro) bereik ik nu gauw een nieuw park: het park van het Rood Klooster/Rouge-Cloître. Veel joggers, fietsers en bijna een vakantiesfeer langs de grote vijvers: op het water en in de rietkragen veel watervogels waaronder reigers en aalscholvers. De gebouwen van het klooster – de naam komt blijkbaar van gerooid bosgebied – ogen stralend wit in de winterzon. Dit is meteen ook de poort tot het Zoniënwoud dat naast en achter de kloostergebouwen oprijst. Over oude woudpaden gaat het nu richting Tervuren; er klinkt vogelgezang (in januari!) en af en toe gehijg van joggende medemensen. Statige beuken sieren de flanken van de beekvallei en het gaat flink op en neer. Halverwege de Grasdreef buigt de GR rechtsaf maar ik vervolg mijn weg rechtdoor naar de tramhalte van lijn 44. Einde van een GR-stadstocht met toch wel enkele mooie verrassingen. Ik zie mezelf nog terugkomen 🙂

Rood klooster

Rood klooster

Afb 00042Tram 44 brengt me nu vlot terug naar het Montgomeryplein. Tot hier had ik alles goed voorbereid; ik had gehoopt in het station gemakkelijk een metrolijn naar Brussel-Centraal te ontdekken. Dat bleek niet zo eenvoudig voor een leek als mezelf. Ik beland uiteindelijk op een overvolle tram die oneindig veel haltes nodig heeft om aan station Brussel-Noord te geraken. Daar heeft de verbinding naar Antwerpen 20′ vertraging! De aftandse en vuile trein komt dan aan op een ander spoor en heeft Berchem als eindstation. De passagiers die geen (gebroken) Nederlands verstaan blijven er allemaal zitten en missen daardoor hun verbinding naar Antwerpen-Centraal op het aanpalende perron. Zelf ga ik op zoek naar de trein richting Kempen zo’n twintig minuten later: opnieuw een overjaars en vuil vehikel dat bij het optrekken een akelig piepend geluid maakt. Alles bij mekaar 3 uur en 20 minuten om thuis te geraken vanuit de hoofdstad. Terwijl ’s morgens alles zo vlot verlopen was… Tja, de trein is altijd een beetje reizen 😉

Picasa Foto-AlbumEtappe1.jpg

 

 

 

 

3 Reacties op “GR 579 Brussel – Quatre-Bras

  1. An interesting and brave idea to do this walk Guido. I once cycled into and out of Brussels to test a touristic cycle route, and found it quite difficult to follow the route. It’s so much easier looking for signposts in the countryside than in a city, which is full of signposts! And what a shame that the train journey was such a shambles. People will never leave their cars unless there is a convenient, smooth and affordable alternative.

    • Right you are! The route through Brussels was signposted quite well – I’d say as well as could be (at crossroads signs had been ripped off) but fortunately I had my GPS-track 😉 I appreciate your comments, Denzil 🙂

  2. Interessante tocht en dat klinkt door in je verslag.
    Wat openbaar vervoer betreft… dat is huilen met de pet op. Terwijl men er overal van overtuigd is dat OV een essentiële schakel is in de oplossing van onze mobiliteitsproblemen, doen ze hier alleen maar aan systematische afbouw. Probeer eens autogebruikers op te leggen dat ze op zondag voor 10 uur en na 19 uur niet meer de weg op mogen… je krijgt een regelrechte volksopstand! Rechtvaardige en evenwichtige mobiliteit, daar hebben ze in België minder en minder oren naar, maar verwonderlijk is dat niet als je ziet wat onze regering ons allemaal nog meer door de strot probeert te duwen. Voilà, weer eens lekker wat stoom afgeblazen 🙂

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

