SP 17 Brabantse Wal: Moerstraten – Wouwse Plantage

Datum: 15 februari 2015
Traject: Etappe 3: Moerstraten – Wouwse Plantage, 18 km + 9,5 km fietsen
Topogids: De Brabantse Wal – Wandelen langs de steilranden, 2012
Wandeltijd: 10.40-14.20
Weer: zonnig, 2-9°C
Stilte: 4/5

De Moermakers

De Moermakers

Na een fris tochtje (2°C) vanuit Wouwse Plantage fiets ik de hoofdstraat van Moerstraten in. Overal sporen van een uitbundig carnavalsfeest. In eetcafé Van Pul, rechtover de kerk, is ondanks veel licht binnen geen mens te zien en ik parkeer de fiets op het achterkoertje. Zonder fietsslot want behalve een muts ben ik dat ook thuis vergeten 😦 Ik fantaseer erop los dat die fiets er in het carnavalsgewoel straks niet meer zal staan … en sla de Hellegatsestraat in.

Het weer is ronduit schitterend met koude lucht en uitbundige zonneschijn. Het zal een deugddoende lichtkuur worden vandaag terwijl ik door de wijdse polders loop, af en toe begeleid door jogsters, ruiters op werkpaarden (!) en paardenspannen. Het streekpad volgt een hoekig parcours langs kleine langgevelboerderijen en grote hoven met losstaand woonhuis en hoge overkapte schuren. Verre uitzichten (opnieuw tot aan de zendmast van Roosendaal), vier buizerds in de lucht, tamelijk veel verharde weg op de dijkjes. Over een aardeweg gaat het nu resoluut naar de Sint Lambertuskerk en de eerste huizen van Wouw, ook het geraniumdorp genoemd.

De torenklokken slaan het middaguur wanneer ik het vierhoekige dorpsplein oploop. Twee statige waterpompen (in 1768 door de Markies van Bergen opgericht) en flink wat bomen sieren dit grasplein dat ooit als verzamelplaats voor het vee diende. Aan de overkant: het mooie witte raadhuis, nu gebruikt als restaurant. Ook hier voorbereidingen voor een carnevalsfeest; hopelijk kom ik er straks doorheen. Van mijn plan uit te rusten in een café komt niets in huis; geen horeca te zien onder de toren en het Streekpad voert kaarsrecht het dorp uit. Aan een mooie veldkapel lokken enkele bankjes in de zon: ook niet slecht om te picknicken.

Nadien voert een mooie bomenlaan (Kapelstraat) door de velden naar het dorpje Heerle. Het omringende land ligt hoger dan de polders van daarstraks; volgens de topogids zijn we op de Brabantse zandgronden aangekomen. Vanaf Heerle keert het kerkepad in een boog terug naar Wouw met een mooi zicht op een knotwilgenlandschap. Van ver zie je al de windmolen van Wouw waar ik inloop op een collega-wandelaar met rugzakje. Het blijkt een ervaren Compostella-ganger te zijn (Cantabrische route) en vrolijk ervaringen uitwisselend met deze sympathieke meneer uit Roosendaal – hij begint weldra aan het beroemde Pieterpad – vergeet ik over de spoorweg linksaf te slaan. Geen nood, we lopen samen verder keuvelend tot aan de brug over de A58 waar ik afscheid neem en de berm naar de snelwegbrug beklim.

Daar gaat mijn compagnon de route

Daar gaat mijn compagnon de route

Een wat vervelend stukje langs de snelweg en een bijzonder lang stuk doorheen lege velden brengt me tenslotte naar de rustieke Plantagebaan in Wouwse Plantage/Pindorp. Een 19de-eeuws dorpje waar men ooit leefde van bosbouw (oudste productiebos van Nederland; pin = boomstam) en een steenbakkerij. Aan het beeldje van de houthakker is een café ondergebracht in een schuur aan het voormalig schooltje in typische plantagestijl. Zowel de bierkaart als het schaarse cliënteel zijn Belgisch.

Een korte autorit brengt me via Wouw terug naar Moerstraten. Geen carnevalsactiviteiten meer te bespeuren en mijn fiets staat me netjes op te wachten waar ik hem gezet had. De onlangs nog ruime bierkaart is helaas verschrompeld en niet alles wat erop staat is voorradig. Allemaal Belgische bieren helaas. Jammer dat ze niet een beetje chauvinistischer zijn en hun eigen lekkere biertjes promoten.

Besluit: een mooie overgangsetappe tussen de polders en de Brabantse zandgronden. Enkel aan te bevelen bij mooi wandelweer.

Picasa-Fotoalbum                             Mijn Track

Als je zin hebt om over de vorige 2 etappes te lezen klik dan op Categorie Nederland.

4 Reacties op “SP 17 Brabantse Wal: Moerstraten – Wouwse Plantage

  1. Ziet er daar ook wel mooi uit. Loopt die route op sommige stukken samen met de GR 5?

    • Hoi Annelies, de volgende etappe (naar Putte) loopt een heel klein stukje samen met de GR 5 en ontmoet ook de GR 12. De GR 5 loopt ook noordelijk nog verder naar Hoek van Holland en in Halsteren (boven Bergen-op-Zoom) loopt het SP17 ook heel even (100 m) samen met dat stuk GR5.

  2. Je lijkt me er nu toch wel erg letterlijk de ‘randjes’ van af te lopen. 😉

    • De volgende etappe (Wouwse Plantage-Putte) volgt nog meer de randjes in het Grenspark De Zoom-Kalmthoutse Heide 😉 Eigenlijk meer iets om in augustus te lopen (heidebloei) maar dat kan je van zo veel zeggen.

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

