GR 579 Pécrot – Jodoigne/Geldenaken

Datum: 19 februari 2015
Traject: Pécrot – Jodoigne/Geldenaken: 23,7 km
Topogids GR 579 Bruxelles – Liège  (dec 2004)
Wandeltijd: 10.15 – 15.15
Weer: zonnig tot betrokken en nevelig, -1°C tot 4°C, koude wind
Stilte:  5/5

Afb 00018

Een zonnige dag is beloofd, dus op naar de akkers van Waals-Brabant. Op een weekdag duurt de tocht naar Aarschot station duidelijk langer; de parking staat helemaal vol en ik moet ver en hard lopen om de klaarstaande trein van 9.07 naar Leuven te halen. Vlak voor Leuven station stopt hij en ik mis mijn aansluiting 😦 Gelukkig is er kort voor 10 uur nog een die me 12 minuten later afzet in Pécrot. Omdat ik al enkele RB’s langs GR 579 gestapt ben, heb ik geen track voorbereid en volg gewoon de witrode tekens die vrijwel onmiddellijk het bos induiken. De GR beklimmt de helling van het Dijledal om boven in een akkerlandschap uit te komen met vergezichten naar Néthen en het Meerdaalwoud en oostelijk tot in Bossut. Aan het befaamde carrefour de la Malhaise moet ik eerst mijn GPS opnieuw ijken want ik ben blijkbaar diep onder de zeespiegel vertrokken 😯

Het zonnetje schijnt maar het is nevelig en de wind waait koud en stevig uit het zuiden. Ik zet er dan ook flink de pas in, zowat 5 km/h en bereik de beschutting van Bossut. De kerk is mooi van ver maar ver van mooi; neen, dan is het aan de overkant van de N25 (Hamme-Mille – Waver) mooier. Vanachter een dampende Afb 00006mesthoop maak ik een foto van een groep wandelaars die het dal van de Lembais volgen. Zelf beklim ik langs enkele koeienstallen het asfaltbaantje naar het dorpje Gottechain. Eens boven volgt de GR echter een holle weg naar beneden; een glooiend (en drassig) weideland maakt plaats voor een stijgende smalle holle weg tussen het Bois de Linsmeau en het Bois de Beausart. Vanaf de Ferme de Linsmeau is de veldweg langs het bos compleet aan flardenAfb 00016 gereden. Diepe moddersporen doen me uitwijken naar de glibberige akker- of bosrand: wandelstokken zijn op dit traject geen overbodige luxe. Aan de indrukwekkende vierkantshoeve Ferme de Beausart (met duivenpoort – u weet wel, teken van macht) staat een oude vervallen kapel die teruggaat tot 1155. Een ijskoude slok uit de waterfles en snel verder want het is te koud om hier langer te vertoeven. Wat hoger staan er langs de veldweg bakens voor de vliegbasis van Beauvechain even verder: je ziet de controletoren en de draaiende radar. Tegen de snijdende wind in buigen we naar het zuiden, kruisen de N240 en kiezen in het uitgestrekte akkerland voor een volgende veldweg. Die brengt me in dalende lijn naar de Chapelle Saint-Laurent en het nog lager gelegen dorpje Piétrebais. Beschut tegen de weersomstandigheden is dit een schilderachtig dorpje, heel mooi gelegen in een diepe plooi van het landschap.

Een bankje in het centrum nodigt uit om de boterhammen en de thermos koffie boven te halen. Rond 13 uur vervolg ik mijn weg, langs een mooie cottage en het beeldje L’Epouvantail aux Oiseaux om dan rechtsaf te draaien en een enig mooi weidedal te volgen: herinnert aan het Land van Herve (!). Een plaatselijke wandeling “Promenade des Grosses Pières” loont hier beslist de moeite. Intussen ook de nederlandstalige versie gevonden.

Afb 00028

Boven de beboste flank passeer ik de Ferme de la Petite Hacquedeau, mooie naam toch, om dan door de velden (let op: weinig of geen bewegwijzering) de eerste huizen van Roux-Miroir te bereiken. Vanaf hier ben ik opnieuw op bekend terrein. Ik draai via een kerkpad rond de romaanse toren (1150) en loop over de baan naar de N91 (Leuven-Namur). Aan de overkant een volgendeAfb 00032 veldweg naar de opvallende watertoren. De volgende 6 km over dit hoogplateau zijn kort samen te vatten: één langgerekt modderpad door lege akkers met eindeloze vergezichten en … snijdende wind. In het gehucht Brocui vind ik even wat beschutting. Aan een mooi veldkruis bij de oprijlaan van een kasteelhoeve vlug nog wat ijskoud water en wat chocolade om dan een overgroeid en beschut paadje te volgen richting de kerktorens van Jodoigne ofte Geldenaken. Opvallend hoeveel plastic de boeren hier mee de grond ingeploegd hebben…

Afb 00034

Een dalende holle weg brengt me naar de eerste huizen van Jodoigne, voorbij het beeldje van Twène, gamain de Saint-Lambert, nadien over de Place Saint-Lambert (vroeger veemarkt, getuige enkele rijkere burgerhuizen), over de brug van de Grote Gete. Via steile trappen (plaatselijke legende van La Gadale, heks uit de 18de eeuw) bereik je het mooie marktplein van Geldenaken.

Afb 00038Door mijn strakke tempo is het pas 14.15 en ik zie kans om een uur vroeger thuis te geraken, dus laat ik het gemoedelijke café Au Tonneau links liggen en loop onderaan het marktplein links verder naar de grote baan naar Tienen. De bushalte Rue St-Jean ligt even naar rechts aan een snackbar/frituur. Er rijdt om het uur een bus (De Lijn 360) naar Tienen om 15.33, ook in het weekend. De bus is goed bezet en in een rotvaart gaat het via Hoegaarden naar het station van Tienen. Goede verbinding naar Leuven, vandaar naar Aarschot en verder huiswaarts.

Nog een trein-anecdote: ik had voor het eerst mijn ticket digitaal op mijn e-ID kaart laten zetten: op 4 treinritten geen enkele keer gecontroleerd… nu weet ik nog niet of dat werkt 😉

Door omstandigheden is het een beetje een pelgrimstocht geworden; een groener en vooral droger seizoen lijkt voor deze tocht aangewezen. Voor kortere wandelingen in Waals Haspengouw heb ik deze interessante site gevonden.

Mijn Track met Picasa-Fotoalbum

 

9 Reacties op “GR 579 Pécrot – Jodoigne/Geldenaken

  1. Pingback: GR 512 Boutersem – Sint-Joris-Weert | guidowke's wandelblog

  2. Het ziet er inderdaad wel de moeite uit in Waals-Brabant. Zelf was ik via de dagstappers in Vlaams-Brabant al heel positief over de Vlaamse kant.

  3. Die glooiende verlatenheid, de ruwe veldwegen, de statige boerderij complexen… Waals-Brabant stelt zelden teleur als wandellandschap, zelfs niet in de winter met een snijdende oostenwind. Mooie tocht

  4. I’m still waiting to see if a ticket on my ID card works Guido! Nice route, thanks for the post.

  5. Boah schon so ein Stress bei der Anreise und Wasser hast du ja auch reichlich gesehen. Ach neee, solche Touren wären mir deutlich zu anstrengend, du bist richtig hart drauf 🙂
    Mehr als 23 km wieder!!! Da verstecke ich mich hinter, trotz Flachland.

    Hab einen schönen Abend und noch ein schönes Wochenende
    Elke

    • Wasser aber nur in Form von Pfützen 😉 Die Länge solcher Streckenwanderungen hängt so manchmal von Bus- und Bahnverbindungen ab. Für die anschließende Etappe (die ich aber im Frühling oder Sommer gehe) habe ich heute schon über ne Stunde im Internet geforscht und überlegt. Viel ist dabei noch nicht rausgekommen… Liebe Grüße und Dir auch ein schönes Wochenende 🙂

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

