Streek-GR Kempen Etappe 7: Meersel Dreef – Hoogstraten

Datum: 28 februari 2015
Traject:  Meerseldreef  –  Hoogstraten 19,5  km + 12 km fietsen
Topogids: Streek-GR Kempen (2012)
Wandeltijd: 10.40-15.00
Weer: bewolkt tot zonnig, koude zuiderwind, 2-9°C
Stilte: 3/5

De Mark

De Mark

De weervoorspellers weten het niet goed, het is Wandel- en Fietsbeurs in Antwerpen en Omloop Het Nieuwsblad luidt het wielerseizoen in…  Met de auto op weg naar Hoogstraten wordt de ochtendzon weldra gesluierd. Vanaf de parking achter de kerk trotseer ik met de fiets het drukke en gevaarlijke verkeer in het centrum om dan via de Minderhoutse Straat naar de N146 (Meerse Weg) te rijden, rechtsaf Beekse Straat en linksaf naar knooppunten 21-13-14 en richting 43: het fietspad langs de Mark (vanaf 13) is buitengewoon mooi. Ergens halverwege naar kp 43, aan een brug over de Mark ga ik linksaf en maak mijn fiets vast t.o.v. Café Den Bud in Meersel-Dreef. Het is 10.40, de tocht kan beginnen.

Afb 00002

Het eerste stuk tot aan de historische Meerselmolen verloopt op het daarnet gefietste Markfietspad. Een sympathieke inwoner vertelt me hoe dat fietspad vanaf de watertoren van Meer zo’n 17 km doorloopt tot in het centrum van Breda! Ik kom terug!

Afb 00004Vanaf de watermolen volgt de GR een zandpad (aan flarden gereden) langs de beboste westwal van de Markvallei. Door de bomen heen heb ik een zicht op de vallei en word begeleid door het gesnater van de Canada-ganzen. Ter hoogte van een infobord over recreatiedomein De Mosten steek ik de stuw over om de hele Markvallei te kruisen. Het melkzonnetje slaagt er niet in om enig weerwerk te bieden tegen de ijskoude zuidenwind die over deze eindeloze akkers veegt. Af en toe biedt één van de vele serres hier (we zijn in Hoogstraats aardbeiland!) een beetje beschutting maar pas aan de verre overkant kom ik in de luwte van wat dennenbomen. Intussen wel 2 witte zwanen op een wei gespot, verscheidene kieviten en één grutto gehoord: sure signs of spring! Ook de toren van Hoogstraten en de watertoren van Meer zijn al zichtbaar.

Afb 00009

Via het gehucht Mariaveld steek ik de Bredaseweg over. Het café schuinsover is helaas gesloten. Na 2 uur wandelen had ik wel iets willen gebruiken. Ik bedenkt dat ik hier als rusteloze tiener moet gepasseerd zijn op mijn fietstochten Grobbendonk-Breda, lang voor er knooppunten bestonden… Aan de overkant (Blauwbossen) heeft de wind de wolken helemaal verdreven en de zon krijgt alle Afb 00017kansen. De GR omrondt een steenfabriek (dat moet de noordelijkste steenfabriek van België zijn) en een kleiput. Op de zandbergen ligt een avontuurlijk paarden-parcours. Aan de overkant van de vijver eindelijk een bankje voor de picknick. De wind blaast ongenadig in de rug en ik kan alle kleding gebruiken tijdens het eten.

Afb 00020

De pauze heeft goed gedaan maar ik ben toch afgekoeld en hou alle kleren aan, ondanks de zon. Langs enkele landerijen beland ik op een fietspad maar de GR wijkt plots af om een doorsteek te maken naar de beboste vallei van het Merkske: een enig mooi natuurgebied met kantelpoortjes en al. Modderige veldwegen geven dan uitzicht op een fraaie  gemoderniseerde Kempische hoeve. En toch zijn we intussen in de Nederlandse enclave Castelré. Een schilderachtig gehucht dat rust uitstraalt met zijn paardenmelkerij en zijn bonte kapel.

Afb 00024

Een brede zandweg loopt nu door de velden in de richting van de kathedraal van de Noorderkempen. Aan de Hoogstratensebaan staat een gedenkbord aan de Dodendraad die hier in WO I langs liep. Ik onthou de naam van een ongelukkige bewoonster die hier neergeschoten werd en begraven ligt aan de zuidkant van de kerk van Hoogstraten; ik zal haar straks met een bezoek eren. Aan de brug over het Merkske loop ik Minderhout en dus België weer binnen. Via de kapel O.L.V. van den Akker en de oude Laermolen bereik ik de eerste huizen van Hoogstraten. Nog een ommetje om ten volle van het intacte begijnhof (14de eeuw) te kunnen genieten, een blik op de barokke begijnhofkerk en dan sta ik op de drukke Vrijheid, de hoofdstraat van de stad Hoogstraten. Ik loop langs de laatgothische St-Katharinakerk (1524-1548), 105 m hoog! en bereik zo de parking.

Afb 00032

Nu nog de fiets gaan halen; vermits al het binnenkomende verkeer nagenoeg stilstaat, beslis ik om straks zeker niet langs Hoogstraten huiswaarts te keren.

Een mooie tocht die op de lange, verharde oversteek van de Markvallei na voldoende afwisseling biedt en terecht deel uitmaakt van de GR-Kempen. – Meer, Meerle, Heerle, Meersel, … verwarrende naamgeving in de middenste bult van de provincie Antwerpen 😉

Foto-album Picasa

 

 

4 Reacties op “Streek-GR Kempen Etappe 7: Meersel Dreef – Hoogstraten

  1. Grappig dat je zo in het spoor loopt van Lumaj. Ik leer de streek-GR via jullie verslagen wel heel goed kennen zo.

    • 🙂 Eerst liepen zij in mijn spoor, Annelies; mettertijd hebben ze mij ingehaald en zijn ze me voorbijgestoken omdat ik lang doe over een bepaalde GR; ik heb de rare gewoonte om donderdags te beslissen waar ik in ’t weekend ga stappen en vaak is dat dan een totaal ander parcours. Die GR’s liggen er al een tijdje en blijven wellicht nog wel even liggen 😉 Mogelijk doe ik binnenkort weer een aantal Dagstappers.

  2. Je schat die tocht toch wel een stuk hoger in dan wij. En waarom ook niet? Beauty is in the eye of the beholder…

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

