GR 57 Comblain-la-Tour – Bomal

DE GARE EN GARE – VAN STATION NAAR STATION TUSSEN COMBLAIN-LA-TOUR en Bomal

Datum:  8 maart 2015
Traject: Comblain-la-Tour – Bomal, 22 km
Topogids GR 57 Vallée de l’Ourthe et Sentier du Nord, Juin 2008
Wandeltijd: 10.20 – 16.20
Weer: wall-to-wall sunshine (6°C-17°C)
Stilte: 4/5 (motorengeronk op zondag)

IMG_8032

De weersvoorspelling was in alle geval veelbelovend en zo sta ik na een rit van meer dan anderhalf uur op het perron van Bomal. Elke zondag is er “La petite batte” (rommelmarkt) en ik vond met moeite nog een parkeerplaats. Op het perron sla ik een praatje met twee vriendelijke Noord-Nederlandse fietsers die ik even tevoren diets gemaakt heb dat ze op het verkeerde perron staan. De trein van 10 uur (om de 2 uur!) heeft zulke vuile ruiten dat ik van het landschap buiten nauwelijks iets kan zien en me concentreer op mijn GPS. We stoppen even in Sy en in Hamoir voor we het station van Comblain-la-Tour bereiken. Gekleed in T-shirt met lange mouwen en fleece adem ik diep de frisse lucht in en stap welgemoed de zon tegemoet.

Afb 00002Na korte tijd loop ik stroomopwaarts op de rechteroever van de Ourthe langs de spoorweg. Het pad stijgt dan scherp de helling op en het bos in. Spechten houden een roffelconcert en boven moet ik puffend mijn fleece opbergen. Het bos gaat over in weiland met exotische koeien en dan bereik ik het mooie dorpje Xhignesse (natuurstenen huizen met mooi zicht op de Ourthe-vallei) en zijn 12de eeuwse Sint-Pieterskerkje. Ik gok erop dat op zondag de deur los is en dat is ook zo. De achterkant van de kerk is echter veel mooier en een typisch voorbeeld van maasromaanse stijl. Nadien daalt een verharde weg tot boven de spoorbrug over de Ourthe. Via een steil wandelpad bereik ik de spoorbrug langs waar je de rivier oversteekt om vervolgens onderdoor op een mooi onverhard oeverpad te komen. Enkele mountainbikers beladen met pijlen bereiden een parcours voor.

Afb 00008

Het zonnetje weerkaatst prachtig op het snelstromende water – hoeveel liter zou hier per seconde passeren?!? – ik zie rechts een mooie kasteelhoeve en erachter de fabriek van Belourthe, wellicht een belangrijke werkgever in de vallei. Het pad wordt een oeverstraat. Niet voor de laatste keer kijk ik met verwondering naar de gedrochten van tweede verblijven die mensen in de loop der jaren langs het water neergepoot hebben 😦 Dat verandert bij de eerste huizen van Hamoir en kijk… een café-terras vol blije mensen op een zonnige zondagmorgen: meer moet dat niet zijn en ik laat me de koffie en een goeie pint nu al smaken.

Afb 00016

GR 57 ontmoet aan de brug GR 576 en samen steken we de brug over om wat verder rechtsaf een rustige asfaltweg in te slaan. Ik passeer het kasteel van Lassus en wijk in een bocht even naar rechts om de kapel van Hamoir-Lassus te bekijken. Op slot, dus gaan we terug en klimmen met de GR voorbij een oude hoeve (ferme d’En-haut) een weiland in via een kantelpoortje. Aan de andere kant wacht een bos en een afdaling naar de oever van de Ourthe. Links duikt een enorme loodrechte rotspartij op, een klimrots zo blijkt. Een smal paadje langs het water leidt naar een soort kampement (overdekte tent) voor alpinisten maar ik verkies de bank in het zonnetje voor mijn picknick.

Afb 00029

Blijkt nadien dat ik eigenlijk vlak bij het station van Sy zit, een piepklein dorpje met een piepklein kerkje. Een heus bergpad klimt naast de kapel bijzonder steil naar boven, alsmaar hoger tot 100 m hoog boven de Ourthe op de fameuze Rochers de Sy. Dit balkonpad ligt tussen de dennenbomen en geeft regelmatig uitzicht over de smalle Ourthevallei. Op één van die punten heb ik een leuke ontmoeting met een Duits koppel dat daarstraks naast me zat in Hamoir en via een andere, kortere weg tot hier gewandeld is.

Afb 00037

Over de beboste kam gaat het dan op en af met de vallei mee. Via een uitgedroogde beek daalt de GR plots steil naar beneden en bereikt een asfaltbaantje rechtover het kasteel van Palogne. Links een geweldig zicht op de bijna kale rotshelling, rechts de gekanaliseerde Lembrée en de molen van Logne. GR 576 gaat nu rechtdoor terwijl GR 57 een modderig paadje volgt dat nadien de helling beklimt naar de N86 (Aywaille-Marche). Aan de overkant gaat het smal en steil verder naar boven, eerst door bos, dan door weiland tot je boven in glooiend landbouwgebied belandt. Het kapelletje van Saint-Rahi (Protégez notre roi et nos soldats) oogt vervallen en mistroostig maar boven roept een buizerd en de vogels zingen in het struikgewas.

Afb 00050

Via een nieuwbouwwijk (met Nederlandstalige reklameborden) bereik ik in de Tweelindenstraat… 2 reusachtige lindebomen. Daarachter een modderig bospad dat naar een panorama zou moeten leiden maar helaas is alles dichtgegroeid. Ook van de Grotte du Coléoptère heb ik niks gezien op mijn steile afdaling door de bomen. Beneden aan een brug over de Aisne ligt het gehucht Juzaine. Even volg ik de hoofdweg om dan rechts achter de tuinen deze mooie rivier over te steken.

Afb 00061Een bospad klimt uit het dal van de Aisne en blijft maar klimmen. Ik ben tot nu best tevreden over mijn conditie. Een smaller pad klimt verder naar een bos en een ‘single track’ gaat nog hoger het bos in. Ik krijg een appelflauwte, eet een sandwich en drink mijn drinkbus ongeveer leeg. Een laatste panoramapad (hier is veel bos gekapt) brengt me naar het hoogste punt van deze tocht (277 m): wat een vergezichten!! Ginds liggen de kammen van de hoge Ardennen. Het terrein is gekapt en een breed graspad loopt nu steil naar beneden; herinneringen aan Engeland komen boven. Plukjes wilde helleborus groeien her en der en trekken opvallend de aandacht.

Afb 00067

Beneden komt het pad uit in de straten van Bomal. Het stadje blijkt over een erg grote lagere en middelbare school te beschikken met fraaie bungalows in het groen. Da’s nog eens een aangename schoolomgeving! Aan het centrale kruispunt bevindt zich een moderne marktplaats met café-terras. Er heerst een gezellige drukte van motards en plaatselijke helden. Een oudere meneer aan het neventafeltje heeft duidelijk interesse in die bezwete trekker met rugzak en wandelstokken; blijkt dat hij jarenlang wandelgroepen begeleid heeft in de streek hier, maar wel met kaart, meneer, en ‘en boucle’, dat is toch ‘beaucoup plus pratique’ dan die GR, ah ja! Zo’n topogids had hij ook nog nooit gezien. Enfin, best gezellig. Op de weg naar de stationsparking even verderop (nog steeds op GR) blijken nog meer gezellige café-terrassen (rustiger) te liggen, mocht u interesse hebben.

Afb 00068

Ik begin nu aan mijn terugreis en de vraag dringt zich op: is het verantwoord om 300 km (of 3 uur) te rijden voor een wandeling van 22 km?!? Terwijl u daar verder over kibbelt, bedenk ik dat pakweg een Amerikaan die vraag wel niet zou stellen – afstanden zijn toch relatief 😉 En als ik u vertel dat deze wandeltocht de allermooiste is die ik tot nu in België gemaakt heb… Ooit kom ik terug en loop hem in de andere richting; vandaag heel de dag met de snoet in de zon, heerlijk – maar minder geschikt voor foto’s – ik heb me vaak omgedraaid om te fotograferen. Met meer dan 550 hoogtemeters over deels rotsig en glad terrein is deze tocht echt iets voor de ervaren en geoefende wandelaar. Veel plezier!

Foto’s en track 

10 Reacties op “GR 57 Comblain-la-Tour – Bomal

  1. Altijd leuk om verslagen te lezen van GR’s dat je zelf al gestapt hebt. Ik kan me je wandeling levendig voorstellen en het roept leuke herinneringen op. Mooie fotoreeks!

  2. Voor de mooiste wandeling die je tot nu toe in België gemaakt hebt zijn 300 km heen en terug niets teveel.

  3. Ach Guido, es ist schön zu lesen, dass dir diese Etappe so gut gefallen hat. Ja, ich frage auch nicht nach den Kilometern Anreise, sondern genieße den Wandertag mit Sonne und schönen Wegen.

    Und ja, das Problem mit der Sonne kenne ich auch, sehr oft drehe ich mich um, aber auch weil der Blick zurück oft herrliche Aussichten bietet, die man anders leicht verpasst.

    Einen schönen Abend wünsche ich dir
    Liebe Grüße
    Elke

    • Klasse, Elke, wie du wieder alles verstanden hast oder zumindest dir Mühe gegeben. Hast Talent dafür 😉 Jetzt weißt du, wie weit ich bereit wäre zu fahren für eine gemeinsame Wanderung 😉 Gruß nach Leverkusen 🙂

  4. Hey Guido,

    Ik heb met heel veel plezier je wandelverslag gelezen van alweer een nieuwe etappe GR 57! Prachtig he, ik heb dit stuk vorig jaar ook nog gedaan. Je had ook geluk met het weer. Het uitzichtpunt na de 2 linden hebben wij wel gevonden, daarvoor volg je gewoon de grote dreef wat verder (ipv met de GR naar links af te slaan) en na een eindje kom je dan uit aan de Belvédère. En de grot (Coléoptère) die zie je vlak voor je liggen (op enkele tientallen meters afstand wel) op het moment dat je het bos uitkomt in Juzaine. Misschien dat deze info van pas komt als je de tocht nog eens doet.

    Ik denk dat er een klein foutje geslopen is in de datum bovenaan, was wellicht maart ipv februari?

    Veel plezier met je verdere wandelavonturen!

    Kelly

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

