Streek-GR Kempen Etappe 8: Hoogstraten – Rijkevorsel

Datum: 5 april 2015 (Paaszondag)
Traject: Hoogstraten – Rijkevorsel 19 km + 6 km fietsen
Topogids: Streek-GR Kempen (2012)
Wandeltijd: 10.20-14.45
Weer: zonnig, koude noorderwind, 5-10°C
Stilte: 5/5

Afb 00014

Na 4 weken gedwongen inactiviteit en een nachtje vrieskou ben ik te fiets onderweg tussen Rijkevorsel en Hoogstraten; het is nog berekoud met een frisse noorderwind maar verder niks dan blauwe lucht met witte schapenwolkjes. Na slechts 6 km maak ik de fiets vast onder de “kathedraal van de Kempen” en loop langs de fleurrijke kruisweg naar de begraafplaats. Aan het voormalige Afb 00007Gelmelslot, nu gevangenisschool, een eerste verrassing. Ik geloof mijn ogen niet. Op een speciaal ingericht nest overschouwt parmantig een ooievaar de omliggende weilanden. Een Hollandse oma met hondje is net zo verrukt als ik. Zo mis ik meteen ook de afslag door de natte weiden achter de gevangenisschool. Maar geen nood, algauw omrond ik het terrein en zet langs de Mark koers naar de mooie kerk van Wortel.

Afb 00010

Eens het dorp uit kom ik in de bosrijke omgeving van de gebouwen van de “Rijksweldadigheidskolonie”. Voor de geschiedenis van deze voormalige landloperskolonies (ook Merksplas heeft er een) verwijs ik graag naar de voortreffelijke blog van Luc en Majella. Vanuit de verte oogt die hoge gevangenisdraad een beetje luguber en mijn gedachten gaan uit naar de Afb 00012familieleden van wie daar verblijft en op zo’n mooie paaszondag hier op bezoek komen… Enfin, voor mij fluiten de vogeltjes en roffelen de spechten dat het een lieve lust is. Ik loop de bossen uit en kruis de baan naar Merksplas om een lange zandweg in te slaan. Een aarden wal met bomen trekt mijn aandacht maar ik vind er geen uitleg voor. Even verder – ik ben 2 uur aan het stappen – staat rechtover een boerderij een rustbank: tijd voor de picknick.

Afb 00018

Wanneer ik verder stap kan de jas al gauw weer in de rugzak. Een buizerd-paartje cirkelt boven het gehucht Bolk. Een aantrekkelijk gelegen café lokt me naar binnen. Ik word er vriendelijk ontvangen en de cafébaas van ’t Bolks Heike deelt graag zijn passie voor de Britse eilanden. Een uitgebreide bier- en eetkaart (Irish stew!), buitenterras en ideaal gelegen op fiets- en wandelknooppunten. Maar ik moet verder want slechts net over de helft. De kerktoren in de verte blijkt nog steeds die van Hoogstraten te zijn maar eens de samenvloeiing van Kleine Mark en Bolk gepasseerd (idyllisch fietslandschap hier) draait de streek-GR resoluut naar het zuiden. Kilometers verharde weg Afb 00029langs de licht glooiende Kleine Markvallei. De kerktoren en de eerste huizen van Rijkevorsel komen in zicht. Via rustige woonwijken kom ik aan de parking onder de kerktoren. Ligt het aan paaszondag, aan het schitterende weer? Qua stiltebeleving krijgt deze tocht van mij de hoogste score.

Afb 00005

Foto-album                 Track is overbodig wegens prima bewegwijzering.

5 Reacties op “Streek-GR Kempen Etappe 8: Hoogstraten – Rijkevorsel

  1. Na das war ja für deine Verhältnisse eine kleine Tour, aber wieder so flott unterwegs. Es wird Zeit, dass du wieder in die Eifel kommst, da wird die die Raserei schon vergehen 😀
    Ich wünsche dir noch einen schönen Abend
    Liebe Grüße
    Elke

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

