RB 7 Luik: Tussen Warche en Holzwarche

RB 7 Luik: “Ja wo sind sie denn die Narzissenwissen?!?”
Krinkelt-Rocherath – Jansbach – Holzwarche – Mürringen – Krinkelt
GR 56
Wandeling 7 Topo-gids RB Luik

Tocht: 21,2 km
Datum: 18 april 2015
Weer: zonnig, koude wind, 10°C
Wandeltijd: 10:40 – 16:10
Stilte: 5/5

Im Tal der Holzwarche

Im Tal der Holzwarche

Na een kort verblijf in de Sierra de Tejeda (op zo’n 600 m hoogte) is het hoog tijd om naar het dak van België te trekken, meer bepaald naar Krinkelt, bij Rocherath en Büllingen waar de wilde narcissen in volle bloei zouden moeten staan. Deze uithoek van de oostkantons dringt ver door tot dicht bij de Oleftalsperre van Hellenthal (D). De drinkbak uit de topogids (startpunt van deze tocht) vind ik met behulp van de wandel-GPS van aan de kerk van Krinkelt. Een ijskoude wind blaast de deur van de auto weer dicht maar verder schijnt de zon aan een staalblauwe hemel.

Afb 00072

De eerste 4 km zijn snel samengevat: eerst een landelijke asfaltweg, dan een brede bosweg tot aan de Jansbach: je volgt gewoon de tekens van GR 56 (Monschau – St.Vith). Onderweg al enkele narcissen. Aan de brug over de Jansbach eet ik mijn eerste sandwich maar dat blijkt een vergissing. Ik word continu aangeklampt door senioren die zonder kaart wandelen en duidelijk de weg kwijt zijn. Eentje roept: Ja, wo sind sie denn die Narzissenwiesen … terwijl we er naast de brug al heel wat staan 😉

Dal van de Jansbach

Dal van de Jansbach

Ik blijf hier niet langer als wegwijzer fungeren en loop langs het kapelletje het pad stroomopwaarts op: hier is echt geen mens meer te bespeuren. Overal langs het beekdal pronken de gele narcissen. Er staat ook een rustbank die ik als picknickplaats kan aanbevelen.

Afb 00011

Afb 00007

Even verder verlaat ik het dal en bereik het Hubertus-Jagdhaus, niet meer groen zoals in de topogids maar bruingeschilderd. De brede bosweg klimt nu gestaag naar een hoogte van 650 m om vervolgens wat boslanen te dwarsen (Kurtenborn) en af te dalen naar de vallei van de Holzwarche. Een heel mooie weide links staat opnieuw vol narcissen. Beneden in het natuurreservaat RNOB (Natagora) bereik ik een splinternieuwe wandelhut van de gemeente Krinkelt. Tijd om de thermos koffie boven te halen, lekker beschut uit de wind.

Afb 00033

 

Afb 00039Enkele kranige bomma’s bewijzen dat het speciaal aangelegde wandelpad door de vallei voor iedereen toegangelijk is. Terwijl de Holzwarche aan de rechterkant door de valleibodem kronkelt, loopt het pad wat hoger langs een honderdjarige beuk naar een bredere weg die links afbuigt naar het wintersportgebied Weißer Stein over de grens. De GR verloopt verder rechtdoor maar onze RB slaat voorbij parking Edesbach rechtsaf en klimt door behaagd weidegebied naar Mürringen. Op dit stuk heb ik heel even een heerlijke ontmoeting met een jonge vos.

Afb 00048

Boven in Mürringen (646 m) verlaat ik de RB voor een welkome verfrissing in het café naast de kerk maar zoals zo vaak blijkt dat café niet open. Over de hoogte gaat het eerst in noordelijke richting om dan langzaam met een weidse boog terug te dalen naar de vallei van de Holzwarche. Langs de veldweg pronken ook al groepjes narcissen. Bijna terug aan de hut van voorheen heb ik een Afb 00065bijzonder onaangenaam akkefietje met een koppel “locals” die met een schopje bloembollen aan het uitgraven zijn in het beschermde beekdal. Ik word net niet het hoofd ingeslagen. Het koppel laat zich niet terechtwijzen en wanneer ik hoofdschuddend het wandelpad naar Krinkelt loop te volgen, haal ik een wandelgroep uit Spa in: een aantal vrouwen hebben de handen vol afgeplukte narcissen!!! … I say no more.

Afb 00063

Even lijkt de stemming bedorven en ik mis ei zo na de rechtse afslag door het bos. Het steile bospad zigzagt tussen de donkere bomen naar boven tot aan de rand van een wei. Op de top volg ik een dalend pad om tussen weiden en velden aan te komen aan de drinkbak bij het vertrekpunt.Afb 00067

De RB 7 is voor mij een hele mooie rondwandeling om de wilde narcissen te bewonderen in het voorjaar. Hij verloopt grotendeels over vrij brede boswegen en de hoogteverschillen blijven binnen de perken. Drukte ondervind je enkel aan de Jansbach en in de vallei van de Holzwarche, verder ontmoet je geen mens. Geen café’s en geen ontsluiting met openbaar vervoer; goed te doen met hond.

Foto-Album              Mijn track

 

2 Reacties op “RB 7 Luik: Tussen Warche en Holzwarche

  1. Zo erg dat mensen geen respect hebben voor de natuur. Mijn neefje heb ik dit weekend ook op de vingers moeten tikken toen hij zijn verpakking tijdens het geocachen op de grond gooide. Heb hem eens goed de les gespeld. Tof dat je ook een vos gespot hebt.

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

