GR 5 Zoersel Boshuisje – Herentals

Lentewandeling op de GR 5

(Topo-gids GR5/E2 Traject der Lage Landen, 2003)
* gedeeltelijk vernieuwd traject met goede bewegwijzering
Tocht: 19 km Boshuisje Zoersel – Herentals
Datum: 25 april 2015
Weer: bewolkt, motregen, malse regen, onweersbuien (13-15°C)
Wandeltijd: 10.30 – 14.45
Stilte: 4,5/5

Afb 00034

Het motregent lichtjes wanneer ik me aan het Boshuisje in Zoersel klaar maak voor de start. Ik maak wat foto’s zonder mensen, eerder uitzonderlijk op die plek en zet mijn eerste passen op de nog ontbrekende schakel tussen Bergen-op-Zoom en Hasselt. De temperatuur is ideaal en het is geleden van september dat ik nog op de ‘legendarische GR 5’ (wat bekt dat toch goed 😉 ) onderweg was.

Tot voorbij Pulderbos verloopt het traject over rustige wegeltjes, nu eens geasfalteerd dan weer niet en net als ik begin te denken dat er vandaag niet veel fotomotieven te vinden zullen zijn, heb ik het prachtige natuurgebied Lovenhoek bereikt. De struiken dragen al volop lentegroen en ook de statige beukenbomen staan al in het blad. Op mijn hele tocht word ik vandaag begeleid door het gezang van de vogels; jammer dat ik er zo weinig van ken (die cursus moet ik toch ooit eens volgen).

Eigenlijk ben ik in de Lovenhoek op bekend terrein: met Gino kwam ik hier joggen en Herman wist me precies te vertellen waar ooit het geboortehuis van zijn moeder stond (vlak bij de Kapel van de Lovenhoek). Natuurpunt levert hier mooi werk, toch ben je ook hier in een zucht door het gebied. De versnippering van natuurgebiedjes is in Vlaanderen helaas een gegeven. Ik kom hier met plezier nog eens terug op mijn laatste etappe van de Streek-GR Kempen.

Opnieuw een aantal rustige binnenwegen door het groen brengen me tot op de drukke baan Grobbendonk-Vorselaar. Even rechtsaf en voorbij de kapel van de kasteelhoeve van Grobbendonk linksaf naar de watermolen van Grobbendonk. De Netekom was voor mijn vader als kind de ideale zwemuitdaging. Decor voor ontelbare trouw- en communiefoto’s, pleisterplaats voor kayakvaarders en fietstoeristen is het heerlijk picknicken aan de samenvloeiing van Nete en Aa. Zelfs het zonnetje doet een aardige poging.

Dat duurt echter niet lang en wanneer ik iets na één uur verder de prachige Netevallei instap, begint het steviger te miezeren.

Langs de voormalige Britse basis maak ik een ommetje naar de abdijruïne Ten Troon . Veel schiet er niet van over maar de hele omgeving straalt vergeten rust uit.

Aan de brug van ’t Heike in Vorselaar verlaat GR 5 het fietspad en loopt onverhard verder op de groene boorden van de meanderende Nete. Opvallend hoe hoog de noordoever van vroegere beddingen boven de vallei uitsteekt. – Aan enkele statige beuken gaat de malse regen over in onvervalste plensregen; dan maar de paraplu bovengehaald.

Afb 00037

De (misselijk makende) diepe bassen van een muziekfestival kondigen de nabijheid aan van het Netepark van Herentals. In de buurt van het station zie ik de jonge festivalgangers zonder jas door de regen lopen. Mijn overweging om door te lopen langs de sluis van Olen tot de aansluiting op het oude traject wordt letterlijk verzopen:

Afb 00038

Deze mooie lentetocht eindigt dan ook in mijn stamkroeg waar ik bij wat lekkers terugkijk op een aangenaam traject door een heerlijk stukje Kempen. Voor de volgende etappe zal ik naar Hasselt moeten of naar de provincie Luik.

Knipsel

Foto-album Picasa 

8 Reacties op “GR 5 Zoersel Boshuisje – Herentals

  1. Hallo Guido, bij ons volgende etappe zouden we waarschijnlijk overnachten in Herentals. Ben jij van in de buurt? Zoja, kan je ons iets aanraden (wandelaarsvriendelijk)? Alvast bedankt

    • Budgetvriendelijk overnachten in Herentals is niet eenvoudig; evt een B&B die je hier vindt: http://www.herentals.be/overnachten. Je hebt de leuke JH van Westerlo (Boswachtershuis); die ligt op de GR. Er is een busverbinding tussen Herentals en Westerlo en tussen Herentals en deelgemeentes Noorderwijk/Morkhoven. Laat maar iets weten.

      • We hebben de smaak te pakken van te wandelen van A naar B met 1 overnachting tussenin. De JH Westerlo is evt wel een optie maar dan begint het heen- en weer gerij weer met bus en dat willen we juist vermijden. Maar ik bekijk zeker eens de website van herentals. Heel erg bedankt.

  2. Bij mij begint het steeds meer en meer te kriebelen om die ‘legendarische’ GR 5 ook eens aan te vatten.

  3. Oh wie schön die vielen Fotos.
    Die Vogelbestimmung gelingt mir auch nicht und leider fehlt mir auch die Geduld öfter stehen zu bleiben um Fotos zu machen.
    Endlich ist der Frühling da. Die Bilder sind gleich viel freundlicher.

    • Naja, Geduld öfter stehen zu bleiben ist es eher nicht; ich mache schon noch genug Bilder (lösche auch viele), aber ich hab manchmal so richtig Spaß am Gehen selbst, am Unterwegssein. Außerdem kann man unsere Gegend an Herrlichkeiten nicht vergleichen mit Eifel, Mosel oder Ardennentälern. Danke fürs Lesen 😉

  4. De trajectwijziging tussen Lovenhoek en Olen is toch een belangrijke verbetering voor GR 5.

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

