SP 17 Brabantse Wal: Etappe 5 Putte – Hoogerheide

Datum: 7 juni 2015
Traject: Etappe 5: Putte –  Hoogerheide, 22 km + 10 km fietsen
Topogids: De Brabantse Wal – Wandelen langs de steilranden, 2012
Wandeltijd: 10.10-15.00
Weer: zonnig
Stilte: 5/5

Afb 00029
Afb 00001En waar is etappe 4 vraagt de aandachtige bloglezer?!? Tja, die voert door en langs de Kalmthoutse heide en leek me meer geschikt voor de volle zomer als de heide in bloei staat. Maar geloof me, beste lezer, ook deze etappe heeft me intussen helemaal met het SP Brabantse Wal verzoend. Het zou een mooie dagstapper worden met behoorlijk wat afwisseling. Ik parkeerde de auto in Hoogerheide (parking aan het rondpunt in het centrum maar vanwege een loopwedstrijd moest ik een eindje verder parkeren; alles stond vol) en reed met de fiets naar Putte over een luxueus afgescheiden fietspad. Onderweg passeerde ik een verlaten kazerne en een historisch Joods kerkhof. In Putte fiets ik de Grensstraat in en mag mijn fiets stallen op de parking van het Belgisch café Het Witte Paard (de overkant van de straat is Nederland) . Bij een verfrissing op het terras wordt die toestemming in onvervalst Antwaarps gegeven. Tussen haakjes: Putte is ook goed bereikbaar met de Lijn en van Hoogerheide kom je terug naar Putte met lijn 105 van Arriva (om het uur). Afb 00003 Het is iets over tienen wanneer ik rechtover de kerk met losstaande toren (een gevolg van de zware gevechten in 1944) een standbeeld opmerk van Jacob Jordaens. Blijkbaar mocht die omwille van zijn protestants zijn niet in het katholieke Vlaanderen begraven worden (sic!). Verder heel wat horeca maar slechts één seksshop!! Waar is de tijd?! Putte kent door zijn grensligging een rijk verleden van smokkelaars, grensbewakers en grenstoeristen. Nu snijdt helaas een drukke verkeersweg het dorp in twee en het streekpad volgt die weg tot buiten de bebouwde kom.

Afb 00006
Het streekpad steekt de drukke N289 over en duikt een privé-bos in om dan via enkele mooie veld- en boswegen in het domeinbos Stoppelbergen (aangepland naaldbos) aan te komen. In het bos is het heerlijk koel en de vogels geven een Afb 00012gratis concert. Af en toe kom ik andere wandelaars tegen of een mountainbiker maar verder is het zalig rustig op de witte zandpaden. Het terrein, met hier en daar een stuifduin, herinnert aan de Kempische heuvelrug. Een eindje volg ik opnieuw de Belgische grens (Scheidreef!) tot aan grenspaal 263 om dan plots weer te keren. Na anderhalve kilometer bereik ik de bosrand en open terrein met een manège en uitgestrekte groentevelden. Links in de verte zie je de petrochemische industrie van de Antwerpse haven en de koeltorens van Doel en via een weide bocht door rustige straatjes bereik ik het centrum van Ossendrecht. Na meer dan 2 uur stappen gun ik mezelf een ‘pilsje’ van het vat in het hoekcafé. Ik mag er ook mijn boterhammetjes opeten hoewel ze zelf warm eten serveren.

Afb 00016
Afb 00018Een stukje voorbij de oude tramlijn Antwerpen-Bergen-op-Zoom sta ik plotsklaps aan de rand van de Zoom. Voor mij strekt zich de Noordpolder van Ossendrecht uit zover het oog reikt. En dat reikt tot aan de Schenkeldijk, de vroegere zeewering. Zon en wind hebben hier beneden in de polder vrij spel, geen enkele boom, hoogstens wat lage struiken.

Afb 00021
Afb 00022
Afb 00025
Het is best een eindje lopen tot op de Schenkeldijk die ik in noordelijke richting volg. Rechts beneden ligt met prikkeldraad beschermd de Noordpolder met zijn zeldzame planten en zijn vennen van kwelwater. Links ligt nu akkerland maar vroeger de Schelde. Oude vloedgeulen als de Calfvense Kreek en de Agger (vroeger een belangrijke waterverbinding tussen Antwerpen en Bergen-op-Zoom) lopen door de polder. Aan de oostkant heel duidelijk zichtbaar: de Brabantse Zoom, zo’n 20 tot 40 m oprijzend uit de polder.

Ginder boven lonken de kerktoren van Hoogerheide en een schoorsteen van een steenbakkerij. De lopers van de halve marathon zijn kleine stipjes in het landschap. SP17 draait nog een laatste rondje rond de Bunt en zo de steile helling op tot aan de Ossendrechtse Baan. Samen met de laatste lopers kom ik terug aan het rondpunt. SP17 verdwijnt links in een smal kerkwegeltje maar ik moet nog een stukje verder tot aan de parking. Horeca voldoende maar ik zal nog wachten tot in Putte. Het volledige foto-album van deze rustige en mooie tocht vind je door te klikken. Mijn persoonlijke track staat hier.

Afb 00007

Een Reactie op “SP 17 Brabantse Wal: Etappe 5 Putte – Hoogerheide

  1. Pingback: SP 17 Brabantse Wal: Etappe 4 Wouwse Plantage – Putte | guidowke's wandelblog

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

