GR 579: Jodoigne – Avernas-le-Bauduin

Datum: 15 juni 2015
Traject: Jodoigne – Avernas-le-Bauduin: 26,2 km
Topogids GR 579 Bruxelles – Liège  (dec 2004)
Wandeltijd: 10.45 – 16.15
Weer: betrokken, later zonnig en wisselend bewolkt 15°C tot 21°C, koele wind
Stilte:  4,5/5

Afb 00040

Wordt het vandaag een dag van kleine ongemakjes? Ik ben ruim een half uur te vroeg aan het station van Tienen en ga dringend op zoek naar een café met toilet: hoe doen die van Tienen dat? Het enige café is dicht op deze maandagochtend. Bus 360 brengt me naar Jodoigne waar ik in het centrum op zoek ga naar mijn intussen vertrouwde café en jawel hoor, geopend! Dat verdient een fotootje:

Afb 00001

Wanneer ik rechts de hoek omdraai merk ik aan de koude wind – het wil maar niet echt zomeren dit jaar – dat ik mijn pet vergeten ben. Voorlopig niet zo’n probleem want de zon zit achter dikke wolken verscholen. Ik passeer de mooie romaans-gotische St-Médardkerk en verlaat via rustige straatjes met piepkleine werkmanshuisjes de bebouwde kom van Jodoigne.

Afb 00005

Het pad klimt door glooiend akkerland naar het Bois du Haut-Saint-Pierre, nou ja, bosje.

Afb 00006

Boven op het Haspengouws plateau dient er niet veel meer geklommen te worden. Landbouwgewassen zo ver het oog reikt op deze vruchtbare gronden: aardappelen, tarwe, rogge, vlas, erwten… Ik laat de foto’s spreken:

Grote versterkte vierkantshoeven al dan niet met slotgracht typeren dan ook de streek. Hier ziet u de Cense de Chantraine, ooit een commanderie van de Orde van Sint-Jan, later Malteser Orde. Naast de hoeve de tiendenschuur:

Afb 00012 Afb 00013

We zijn intussen in Huppaye met zijn vreemde klokvormige toren

Afb 00014

en passeren het gehucht Molembais-Saint-Pierre, niet zonder eerst de RAvel Hoegaarden-Namen te kruisen. Ik passeerde hier vorige zomer met de fiets op weg naar de Moezel. Vlak bij Enines is het pad door de vallei van de Ro volledig overwoekerd door manshoge netels. In mijn korte broek heb ik enige moeite om Afb 00020ten volle van het “bucolische landschap” (topogids) te genieten. We kruisen nu de N240 Jodoigne-Hannut en na ruim 2 uur zoek ik een bankje op tegenover de kerk van Nodrenge, een voor de rest uitgestorven dorp. Ze maken hier wel reklame voor een plaatselijke wandeltocht van zo’n goeie 16 km, aangeduid met een groen rechthoekje.

Het koor in witte steen Gobertange

Het koor in witte steen Gobertange

Na de picknick klimmen we weg uit Nodrenge, opnieuw de velden in om wat later af te dalen naar de Kleine Gete, hier Djausse genoemd, vandaar de naam van het dorp Jauche. Via een smalle brug passeren we het snelstromend beekje en klimmen langs de voormalige molen (nu visvijvers) naar de oude spoorweg, nu RAvel  Gembloux-Landen. Omdat intussen de zon volop schijnt, doet de koelte van het gebladerte boven de RAvel echt wel deugd. Het fietspad brengt me spoorstraks naar Orp-le-Petit. Wat een verborgen parel is dit dorpje!

Verbinding naar GR 128 en kerkje met koor uit de 12de eeuw in Gobertangesteen

Verbinding naar GR 128 en kerkje met koor uit de 12de eeuw in Gobertangesteen

Afb 00030

La Grande Ferme aan de Kleine Gete die het dorp doorsnijdt

Ode aan de groene pens, plaatselijke specialiteit

Ode aan de groene pens, plaatselijke specialiteit

Werkmannen zijn bezig de tenten van de feestelijkheden van het weekend af te breken: hier had ik willen bijzijn. Aan de oever van de Ry de Henri-Fontaine (zal ik nog tegenkomen) rust ik uit op een bankje: hier wil ik ooit terugkeren.

Via een enig mooi pad gaat het verder door de vallei: links een bosje, rechts de beek en op de valleiflank tegenover een klaprozenwei:

Afb 00033  Afb 00034

Snel passeer ik nu Petit-Hallet en Grand-Hallet. Niet zonder moeite kruis ik de bijzonder drukke N64 Tienen-Huy om er tegenover in een mooi natuurgebied terecht te komen. Er volgt nog een golfterrein en een tenniscentrum en dan kom ik aan de GR-paal van de GR 564 (Lommel-Huy).

Afb 00044

Aan het romaanse kerkje van Avernas-le-Bauduin loop ik rechtdoor om via een omweggetje de zo mogelijk nog drukkere N80 (St-Truiden-Huy) te bereiken.

Afb 00045

Afb 00046

De bushalte bevindt zich even naar links aan de Route vers Bertrée. Het is kwart na vier en mijn opzoekwerk op de website van de TEC blijkt Afb 00047niet te kloppen: pas wanneer ik iets na 5 uur voorzichtig de duim opsteek om dan maar een lift naar Landen te versieren (geen mens die eraan denkt om te stoppen), duikt dan toch bus 127 op die me we later afzet aan het station van Landen. De trein van 17.37 brengt me op tien minuten naar Tienen terug.

Opgelopen averij: een verbrande kop, een dikke blaar op de rechtervoet, een pijnlijke pees achterkant knie, geneteld van boven tot beneden. Was dit nu het mooiste traject op mijn weg tussen Brussel en Luik? Zeker niet, de soms erg Afb 00038lange passages door de velden kunnen gaan vervelen, al maken de vergezichten en de klaprozen langs de weg, het gezang van de leeuweriken in de lucht veel goed; de ondergrond is heel afwisselend en de passage van enkele dorpjes is soms aangenaam verrassend. Mooi om zien ook is de rijkdom van dit akkerland en het werk van de boeren. Belangrijk om voldoende drinken mee te nemen (geen bevoorrading onderweg) en een dag met goed wandelweer uit te kiezen (geen beschutting). Alweer benieuwd naar de volgende etappe!

Foto-Album               Mijn Track

5 Reacties op “GR 579: Jodoigne – Avernas-le-Bauduin

  1. Pingback: GR 564 Landen – Avennes | guidowke's wandelblog

  2. Eindelijk je blog volledig bijgelezen. Had wat achterstand. Weer genoten van dit wandelverslag en de foto’s.

  3. Ondanks de opgelopen averij heb je er toch duidelijk van genoten 🙂

    • Het leed is geleden 😉 Intussen heb ik ontdekt dat de topogids qua buslijnen hopeloos verouderd is. Voor de volgende etappe zal er zwaar gepuzzeld moeten worden en zal ik weer een vrije weekdag moeten uitkiezen.

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

