GR 579 Avernas-le-Bauduin – Seraing-le-Château

Datum: 31 juli 2015
Traject: Avernas-le-Bauduin – Seraing-le-Château,  24,8 km + 21,3 km fietsen
Topogids GR 579 Bruxelles – Liège  (dec 2004)
Wandeltijd: 11.45-17.05
Weer: zonnig, wisselend bewolkt, 21°C, koelende bries uit het oosten
Stilte: 5/5

Afb 00027

Via de E42 heb ik vlotjes het kerkje van Seraing-le-Château bereikt. Gewapend met een GPS, een uitgedrukte routebeschrijving én de topogids hoop ik met de fiets even vlot de N80 in Avernas te bereiken, maar dat valt niet echt mee. Fietsend met één hand passeer ik niet zonder moeite Aineffe, Borlez, Les Waleffes, Omal, Geer, Trognée en Bertrée om tenslotte iets na half twaalf aan te komen aan de bushalte waar ik op mijn vorige etappe gestopt ben. Het terrein is licht heuvelend maar fysiek goed te doen: afstand zie boven.

Afb 00001

Even drinken, rugzak vastgemaakt en we dalen langs de drukke gewestweg naar het beekje dat ik naar links volg. Het weer is prima: na een herfstige regenweek is voor vandaag volop zon voorspeld en er waait een koelende bries uit het oosten. Ik passeer het rustige dorpje Bertrée en loop 5,8 km over verharde landbouwweg langs Poucet tot aan de ingang van het bloemendorp Blehen: tijd voor een picknick aan een mooi veldkruis:

Afb 00009

Na de picknick doorkruis ik “La république libre de Blehen” en zet mijn weg voort tot Lens-Saint-Rémy. Nu begint het mooiste stuk van de tocht: aan de Afb 00013Carmel duikt het pad naar de jonge Jeker (Geer) om meer dan 4 km door het groen te slingeren, even onderbroken door Lens-Saint-Servais (kerkje uit de 10de eeuw). De enige groene zone van deze lange tocht biedt koele schaduw en talloze vlinders fladderen over het pad.

Afb 00018

Tot mijn grote spijt is de Geer een open riool. Ik kan niet wachten tot België hiervoor zwaar bestraft wordt door Europa. Ook het gelijknamige dorpje kan hier weinig eer uit halen. Bij het buitenkomen van het mooie gemeentebos van Geer las ik een tweede stop in, goed wetend dat hierna enkel onbeschutte velden Afb 00019volgen. Ik passeer Omal waar ik een bushalte opmerk met verbinding naar Hannuit (voor wie de tocht anders wil indelen) en een huis met originele stroomopwekking. Het pad klimt dan door de velden naar Les Waleffes, opnieuw een ingeslapen en verlaten ogend dorpje met op het einde het kasteel van Waleffes:

Afb 00022

Ook hier is een bushalte richting Hannut (met heel beperkte bediening)

Eenlettergrepig word ik erop gewezen dat dit privé-terrein is en als ik opper: ‘alors je vais retourner’, volgt er kortaf: ‘Oui’. Om het classicistisch kasteel te bekijken moet je blijkbaar hoek om maar de GR draait naar rechts en vervolgens door weidelandschap en perenboomgaarden naar links.

Afb 00024

Het is nu nog een eindje tot de N65 (Borgworm-Hoei). Boven het dorpje Chapon-Seraing volgt nu een lange vrij eentonige weg door de weidse velden van Haspengouw. Graan, aardappelen, gemaaid vlas, perenboomgaarden begeleiden mij tot voorbij de afslag naar Seraing-le-Château. Het dorpje ligt goed verborgen in een plooi van het landschap en de kasteeltoren komt in zicht. Afb 00033

Bij het binnenlopen van het dorp passeer je een bakkerij met broodautomaat maar – fantastisch toch – ook een drankautomaat. Minder dan een euro voor een gekoeld drankje. Ik kan die bakker wel omhelzen want tot nu toe was er geen enkele bevoorradingsmogelijkheid zonder te ver van de GR af te wijken.

Ongewone foto voor mijn doen maar in dat geval absoluut verantwoord.

Ongewone foto voor mijn doen maar in dit geval absoluut verantwoord.

Even verder ligt het kerkje van Seraing en wacht mijn auto op de parking. Ik besluit om langs Hannuit naar mijn fiets toe te rijden: een bijzonder gezellig marktplein met een levendige horeca waar op de terrasjes opvallend veel Nederlands gesproken wordt.

Afb 00026

Ook deze tocht moet het hebben van verre horizonten en weidse landschappen. Zowat 95% van het traject gaat over eenzame beton- of asfaltwegen, enkel het stuk tussen Lens-Saint-Rémy en Geer biedt daarop een welkome afwisseling. Opnieuw is het genieten van de rijke landbouwgewassen van Haspengouw met als kanttekening: kies een mooie wandeldag want beschutting is er niet. Mijn wandelstokken zijn de hele dag op de rugzak gebleven. Nog 2 etappes tot Luik: ook voor de volgende (Awirs) zal ik wellicht de fiets gebruiken want met deze etappe-indeling is openbaar vervoer problematisch.

Mijn Picasa-Fotoalbum          Mijn Fietstrack              Mijn GR-Track

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

