GR 565 Van Lichtaart, Koningsbos naar Retie

Datum: 5 augustus 2015
Traject:  Lichtaart, Koningsbos – Retie 18 km
Topogids: GR 565 “Sniederspad” (2012)
Wandeltijd: 11.15-17.00
Weer: zonnig, 27°C
Stilte:  4/5

Afb 00020

Een wandeling kortbij moest het worden en zo besloot ik vanmorgen om naar Retie te vertrekken waar ik afgesproken heb met wandelvrienden G.&L. Van daar rijden we met één auto naar de parking van hotel Fauwater in Lichtaart. Na 20 Afb 00001stappen zijn we reeds op de GR 565 ter hoogte van Koningsbos. We steken voorzichtig de baan over (veel verkeer richting Bobbejaanland) en lopen de Kempische Heuvelrug op richting Provinciaal Groendomein De Hoge Mouw. De afslag van de Streek-GR Kempen richting Herentals laten we rechts liggen.

Afb 00003

Over lommerrijke boswegeltjes lopen we richting Kasterlee, af en toe een zandheuvel beklimmend of een zandvlakte overstekend. In de zomer is het risico om aan de Duivelskuil de Zwarte Madam op je rug te krijgen eerder klein.

Afb 00002

Onder meer lopen we over de gloednieuwe overkapping van de Noordzuidverbinding Turnhout-Geel. Aan een fietsknooppunt vinden we een ijskarretje en vechten een robbertje met de wespen die ons ijsje ook wel lusten. Het GR-pad draait en keert door de beboste zandduinen en lijkt een paradijselijk speelterrein voor kinderen. Dat is het dan ook:

Minder paradijselijk maar op ingetogen manier ook mooi is het militair kerkhof van Kasterlee. Hier liggen geallieerde soldaten begraven, jonge slachtoffers van de Slag om Ten Aard (september 1944) aan de brug over het Kempisch Kanaal. Even pauzeren tussen de witte grafstenen maakt je stil.

Afb 00009

Aan de overkant van de baan naar Geel zijn de wieken van Keeses Molen in herstelling. Hier is heel wat horeca aanwezig maar we lopen de wijk Houtum in naar hotel-restaurant De Watermolen. We volgen de molenloop van de Kleine Nete even naar links, steken een betonnen brugje over en strijken neer op het grote grasterras van een brasserie, dicht tegen het water onder de bomen.

Er is heel wat belangstelling om een kano te huren. Mits een drankje lijkt ook het discreet verorberen van meegebrachte boterhammen geen probleem.

We vervolgen onze weg op een avontuurlijk paadje langs de Kleine Nete; op het water is heel wat activiteit; een jong verliefd koppeltje laat de blote benen dobberen in het propere Netewater.

Afb 00019

Aan een brug loopt de GR loodrecht van de Nete weg. Een zandpad voert door de velden naar de beboste rand van de Netevallei. Deze zullen we nu geruime tijd volgen met soms net iets te lange rechte stukken (Geodetische Basis van de Kempen). Bij momenten is het geploeter door het mulle zand best vermoeiend.

Afb 00021

We passeren een eerste vijver van het Provinciedomein Prinsenpark. Kikkers springen in het water als we de oever naderen. Aan de grotere Hooidonkvijver lopen we nieuwsgierig de vogelhut in. Tussen de kijkspleten door genieten we van heel wat activiteit op het water: ganzen, eenden, zwanen, meerkoeten, aalscholvers, meerdere reigers waaronder één zilverreiger; af en toe flitst een ijsvogeltje voor de hut voorbij en een boomvalk maakt spectaculaire scheervluchten om libellen te pakken. Tekst en uitleg krijgen we van een vriendelijke observator die hier uren doorbrengt met zijn verrekijker.

Na een half uur nemen we afscheid en bereiken wat later de gebouwen van het provinciedomein (toiletten!). Nog een kwartiertje tot aan de watermolen op de Witte Nete. Overvolle terrassen en massa’s (elektrische) fietsen maar we vinden toch nog een plaatsje en een vriendelijke jobstudente met het nodige gerstenat.

Bijna met tegenzin verlaten we deze mooie plek en moeten even een verhard baantje volgen (90% van deze tocht is onverhard 🙂 ) om dan opnieuw een bospad in te duiken. We passeren nog een mooi gehucht:

Afb 00028

en lopen later langs de fraaie Sint-Pieterskapel, het oudste gebouw van Retie. Enkele oude kerkwegels later staan we rechtover de Sint-Martinuskerk met eronder zijn aloude en bekende gerechtslinde (400 à 500 jaar oud). Opnieuw op  een terrasje – het was er weer voor vandaag – genieten we na van wat één van de mooiste wandelingen door de Kempen moet zijn.

Afb 00029

Mijn Track            Foto-album

7 Reacties op “GR 565 Van Lichtaart, Koningsbos naar Retie

1. Wij zijn al veel in de kempen gaan wandelen, dit stukje hebben we nog niet gedaan … het ziet er een heerlijke wandeling uit !

2. Oh sind das schöne Bilder und Erinnerungen werden wach.
    Diese Landschaft und die Wege, die du hier besucht hast, soooo schön.
    Vielen Dank für diese Eindrücke
    Liebe Grüße
    Elke

• Hallo liebe Elke, auch im Nachhinein bin ich von dieser Tour begeistert; an so einem herrlichen Sommertag zeigt sich meine Heimat am schönsten. Wie Luc hier unten sagt: ‘een erg geslaagd wandeltraject’. Die Wegführung war so was von abwechslungsreich, toll!

3. Leuk om al die mooie plekjes terug te zien. Dit is dan ook een erg geslaagd wandeltraject.

4. Ziet er inderdaad een prachtige natuurwandeling uit! Zelf (nog) niet zo vertrouwd met wandelen in die streek, maar ik moet er blijkbaar zeker eens heen. Bedankt voor de inspirerende ideeën!