GR 579 Seraing-le-Château – Awirs

Van Het Rijke land van Haspengouw naar het industriële Maasdal

Datum: 12 augustus 2015
Traject: Seraing-le-Château – Awirs,  18 km + 9,5 km fietsen bergop
Topogids GR 579 Bruxelles – Liège  (dec 2004)
Wandeltijd: 09.35-13.30
Weer: zonnig, beetje mistig, 27°C, koelende bries uit het oosten
Stilte: 2/5

Afb 00021

Ik ben al vroeg onderweg naar Awirs (provincie Luik) waar ik een ruime parking vind aan de kerk. Het oriënteren lukt niet zo best en zo vraag ik aan een klant van de apotheek de weg naar Warfusée. Het blijkt de andere richting te zijn. De kleinste versnelling van mijn reservefiets werkt niet en er moet 100 m

Seraing-le-Château

Seraing-le-Château

hoogteverschil overwonnen worden. Onderweg geen wegwijzers en zo moet ik hier en daar de weg vragen naar  Sur les Bois en St-Georges-sur-Meuse om mijn weg te vervolgen naar Verlaine en Seraing-le-Château, startpunt van deze etappe. Blijkt dat ik bijna een uur nodig heb om 9,5 km te overbruggen; één keer moet ik zelfs van de fiets. Wie mijn voorbeeld wil volgen ziehier het fietstraject. (! startpunt is a/d kerk van Awirs)

Afb 00002

De hoofdzakelijk verharde landbouwwegen van oostelijk Haspengouw (le Hesbaye) zijn intussen vertrouwd en slingeren langs perenboomgaarden en weidse graan- en aardappelvelden, langs en door rustige gehuchtjes als Verlaine en Rogerée. Afb 00010Onderweg dient de E42 naar Namen overgestoken en dan duikt de weg een eerste keer naar beneden: in een slenk ligt een groot bos en op het einde van de stijgende weg wordt het wondermooie kasteel van Jehay zichtbaar. Ik neem ruim de tijd om langs het historische kerkje te lopen en wat foto’s te schieten van dit opmerkelijk bouwwerk. Het kasteel wordt intussen beheerd door de provincie Luik en is helaas pas open om 14 uur. Spijtig want het meubilair schijnt de moeite waard te zijn en graaf Guy van den Steen zou enkele prachtige beelden in de tuin hebben staan:

Afb 00019

Afb 00020

Aan het kasteel vertrekt ook een aansluiting op de GR 576 richting Amay. Mijn traject echter volgt een verbindingsweg naar de drukke N614. Aan de overkant heb ik zowel links als rechts zicht op enkele grote versterkte vierkantshoeves. Het zal op deze hoogtes in het verleden wel nodig geweest zijn zich goed te beveiligen tegen alle mogelijke aanvallers.

Op de tumulus van Yernawe staat een kapelletje waar naar verluidt een jaarlijkse processie plaats vindt. Helaas is zowel de trap er naartoe als het kapelletje zelf in slechte staat maar bij gebrek aan betere picknickplaatsen hou ik er even halt.

Op een betonweggetje richting St-Georges-sur-Meuse word ik door een sportwagen bijna van de sokken gereden. Gelukkig buigt een rustiger wegje rechtsaf naar het kasteeldomein van Warfusée.

Het kasteel is een van de mooiste classicistische kastelen van België en werd gebouwd in de 17de en 18de eeuw – het is nog steeds in privé-bezit. Langs de kasteelmuur gaat het naar een oude spoorbedding die ooit Verlaine met Engis verbond. Wat mij betreft begint nu het mooiste stuk van het traject, niet verhard, door het groen, op één van de twee parallelle “tiges” die het Maasdal induiken.

Afb 00040

Afb 00046

Afb 00048Aan de overkant ligt het gehuchtje Tincelle en de spoorberm is veranderd in een holle weg die steil afdaalt naar de vallei van de Brouçou. Aan de overkant passeer ik de oude molen van Awirs en een smal rotspaadje voert boven de beek naar Awirs. Een oud kerkpaadje brengt me tenslotte naar het kerkje van Awirs met zijn opmerkelijke begraafplaats. Het is intussen half twee en bloedheet geworden.

Afb 00007

Ik vond dit een mooie overgangsetappe tussen 2 totaal verschillende streken. Opnieuw was 90% verhard maar de kastelen en de vierkantshoeves met hun monumentale poorten maken veel goed. Ook 2 passages over oude spoorbermen kon ik best smaken. De volgende etappe zal me naar het hartje van Luik brengen, meer bepaald naar Outre-Meuse, door verstedelijkt gebied dus. Voor die laatste etappe is deze augustusmaand te warm.

Mijn Track              Foto-album

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

