GR 579 Awirs – Liège

Afsluitende etappe naar Outre-Meuse

Datum: 26 augustus 2015
Traject: Awirs – Liège,  22 km (532 ↑ en 583 ↓)
Topogids GR 579 Bruxelles – Liège  (dec 2004)
Wandeltijd: 8.40 – 14.10
Weer: zonnig, 24-28°C
Stilte: 1/5

Afb 00026

In alle vroegte naar de kerk van Les Awirs vertrokken zodat ik rond half negen in de koelte van de ochtend kon starten. Het voordeel was dat ik in de vroege namiddag in Luik aankwam en al om 3 uur aan halte République Française lijn 3 naar Jemeppe, Gare Routière kon nemen. Daar moest ik helaas een dik half uur wachten op bus 47 naar Les Awirs. Ik vroeg de chauffeur om mij te verwittigen maar hij reed gewoon door. Toen ik hem daarop attent maakte, verzekerde hij mij meermaals dat halte Eglise hogerop was. Kilometers verder kreeg ik de hulp van enkele medepassagiers en hij zette me af in de middle of nowhere en toonde me de halte aan de overkant van de weg. Hij zou me weer oppikken op zijn terugweg. Weer een half uur gewacht en dan met dezelfde chauffeur terug naar beneden. Geen excuses. Om 17 uur pas kwam ik aan om kort daarop vast te zitten in het beroepsverkeer 😦 

Afb 00003

Awirs blijkt een langgerekt straatdorp te zijn en het duurt even voor ik met een stevige klim de laatste huizen en het dal achter mij laat. Boven is het wandelpad mee ondergeploegd zoals wel vaker gebeurt. Het traject voert o.a. langs een grote appelboomgaard en biedt op 200 m hoogte prachtige vergezichten. Links achter de eeuwenoude vierkantshoeve  Ferme d’Otet met zijn bewogen geschiedenis.Afb 00006

Het gaat opnieuw omlaag naar het dorp Souxhon waarna er via een holle weg steil moet geklommen worden naar het Fort van Flémalle. Het eerste wat je ziet is een toren die het midden houdt tussen een watertoren met schietgaten en een wachttoren.

Afb 00011

Afb 00009Verborgen achter een parking bevindt zich dan de ingang tot het fort zelf dat de Maas moest bewaken en de doorgang naar Namen. In de eerste WO gaf het fort zich over aan de Duitse overmacht om niet hetzelfde lot te moeten ondergaan als het fort van Loncin. Er zijn af en toe geleide wandelingen.

Mijn tocht gaat opnieuw in dalende lijn maar nog steeds door groene velden naar een plaatsje genoemd Bois de Mont. Daarvoor moet een eerste “thier” beklommen worden: de Thier Beauduin.

Afb 00013

We komen nu stilaan in verstedelijkt gebied. Het traject loopt vaak door het groen langs achtertuinen, soms door woonwijken en er moeten enkele grote verkeersassen gekruist worden. Ik passeer Touvôye, Malbotte en kom aan de kerk van En Lamay waar ik een lekkere koffie drink in een wijkcafé.

Graffiti-kunst onder een spoorbrug

Graffiti-kunst onder een spoorbrug

Kerkje van En Lamay

Kerkje van En Lamay

Er volgt een stukje RAvel (212)  langs de mijnterril Bonne Espérance, nadien door de gelijknamige wijk naar beneden. Het gaat naar het park van Naimette-Xhovémont, een prachtig stukje bos en dan ben ik het spoor even kwijt bij gebrek aan GR-tekens. Ik volg dan maar nauwkeurig de tekst in de topo-gids , passeer het Parc de la Paix en beklim de steile trappen van de Thier Savary. De overtollige kilo’s van de voorbije zomer beginnen zwaar te wegen. Aan de citadel van Luik boven ben ik opnieuw het spoor kwijt maar vind alsnog de rue du Péry. Die daalt af langs het krijgsmonument naar de beroemde trappen van Bueren. Wat een uitzicht hierboven. De trappen maakten het mogelijk aan de troepen gekazerneerd in de citadel om vliegensvlug het centrum van Luik te bereiken. Van een indrukwekkende intrede gesproken! 374 tredes leiden majestatisch naar hartje stad.

Afb 00029

De bewegwijzering beneden is opnieuw problematisch maar een beetje ronddolen in het oude stadskwartier is eigenlijk een must. Zo loop ik door de rue du Carré, exact één meter breed en het smalste straatje van Luik. Hier en daar opschriften die verwijzen naar Georges Simenon en zijn Maigret. Gezellige drukte op de zonnige terrasjes.

Afb 00040

Via een verkeersdrukke brug steek ik de Maas over naar de gezellige stadswijk Outre-Meuse, passeer de St-Pholienkerk (bussen naar het station) en arriveer voor de jeugdherberg Georges Simenon. De wandelboom voor de deur is het eindpunt van de GR 579 maar verwijst ook naar de GR 57 en de verbinding naar

JH Georges Simenon

JH Georges Simenon

de GR 5.  De ontvangst in de JH is bijzonder onderkoeld, op het onbeleefde af – een afknapper. Even heb ik zin om de juffrouw te vragen of een glimlach extra kost. Ik tracteer mezelf op een Rochefort 10 en speel de rest van mijn boterhammetjes binnen in de koelte van dit ruime gebouw. Terug buiten valt mijn blik op  de geketende steen voor de deur waarna ik resoluut de terugweg naar de andere Maasoever aanvat. Aan de achterkant van het stadhuis kom je zo stilaan in de gezellige drukte van de Place Saint-Lambert met wat verder de pronkerige prinsbisschopppelijke paleizen die getuigen van de vroegere macht en rijkdom van het prinsbisdom Luik. Nog iets verder zijn de bushaltes van République Française. Van in de bus zal ik nog een foto schieten van het Guillemins-station en later van de fabrieken van Cockerill-Sambre in Seraing, laatste getuigen van de eens zo rijke kolen- en staalindustrie langs de Maas.

Guillemins -Station Luik

Guillemins -Station Luik

Besluit: En zo ben ik dus van hartje Brussel naar Luik gelopen, officieel zo’n 150 km in  7 etappes. Deze laatste is totaal anders van karakter dan de doortocht van de zacht glooiende hellingen van Haspengouw en best pittig te noemen. Dit laatste traject gaat nooit vervelen en de trage opbouw naar de finale intrede in Luik is een aanrader. Ik ga de topo-gids voorlopig nog niet te ver weg leggen: er wachten nog 2 tochten op de GR 564 (Landen-Huy) op mij.

Fotoreportage         Mijn Track

2 Reacties op “GR 579 Awirs – Liège

  1. Wunderbare Fotos hast du hier gezeigt.
    Das Foto von dir, auf der Wiese, ist herrlich 🙂

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

