Streek-GR Kempen Etappe 10: Oostmalle – Pulderbos

Datum: 6 september 2015
Traject:  Oostmalle-Pulderbos, 24 km + 10 km fietsen
Topogids: Streek-GR Kempen (2012)
Wandeltijd: 10:00 – 16.00
Weer: wisselend bewolkt, 13-16°C, noordenwind, buien
Stilte: 2-3/5

Afb 00008

De zon schijnt als ik met de fiets (geen zin in openbaar vervoerconstructies op Afb 00003zondag) eerst rustig langs de molen van Pulderbos rijd en dan langs de drukke N14 naar Oostmalle. Vanop de parking bereik ik heel vlot de voormalige rentmeesterswoning en koetshuis van het Kasteel de Renesse en buig af aan het beeldje ter ere van de wandelaar. In het prachtige parkbos is het nog erg rustig en na het oversteken van de N14 wordt het nog rustiger in het ’s Herenbos, vroeger jachtbos van de kasteelheer. Het GR-pad slingert avontuurlijk door en langs het bos om wat later via een onverhard fietspad het mooie gehucht Zalfen te bereiken. Aan de afslag slaag ik erin om de Sint-Antoniuskapel aan mijn rechterkant niet op te merken; ze zit goed verscholen tussen de bomen. Een brede zandweg voert langs het voormalige NAVO-vliegveld naar het levendige gehucht Einhoven. De dreigende hemel lost een eerste plensbui zodat de regenjas aanmoet en de hoes over de rugzak.

De Visbeek

De Visbeek

Afb 00017
Ter hoogte van een lemen hutje maak ik kennis met de Pol en Mariëtte-wandeling (9 km; hier de track). Vroeger stond er aan de kerk van Zoersel een oeroude lindeboom. Uit het hout daarvan maakten kunstenaars beelden die het leven in en om Zoersel artistiek vorm geven. Intussen is ook de GR 565 komen aansluiten en ook heel wat fietsroutes passeren door Einhoven.

Het hilarische verhaal over de Nudisten van Zoersel is te mooi om u te onthouden:

Afb 00018

Na zo’n 2 uur stappen bereik ik de kerk van Zoersel en is het tijd voor koffie en dagsoep in de stijlvolle brasserie Den Bourgondiër (geen meegebrachte picknick!). De hemelsluizen gaan intussen open zodat een glaasje wijn ook nog wel kan. Op het kerkhof even verder breng ik een bezoek aan het graf van mijn veel te jong gestorven nichtje. Op het plein ervoor houdt de plaatselijke chiro haar eetfestijn en de geur van gerookte haring doet me watertanden. Smalle paadjes leiden me de dorpskom uit en Zoerselbos in. Even voorbij het kasteel Zoerselhof wordt het pad steeds avontuurlijker; d.w.z. natter en gedeeltelijk overgroeid, zeker in de buurt van de oprit van de E34. In het bos ontmoet ik meer en meer wandelaars, een teken dat het Boshuisje nadert, bij uitstek de plek waar de Antwerpenaar zich al decennia lang komt ontspannen:

Afb 00028

Boshuisje in de regen

De regen roffelt op de tenten van De Vrienden van het Boshuisje en het Zoerselbos die net nu hun jaarlijkse eetfestijn houden en wat ruik ik: juist, gebakken haring! Koppig loop ik verder, de brug van de E34 over en nadien parallel met de snelweg richting Zandhoven. Onderweg passeer ik een Rust- en Verzorgingstehuis, ver afgelegen van de bewoonde wereld, en bedenk wat onze toekomstige Syrische medeburgers van deze westerse leefgewoonte zullen vinden… Gelukkig buigt het lange pad langs de snelweg na een tijdje linksaf door enkele paardenweides en een stuk bos naar een nieuwbouwwijk. Via kerkwegeltjes gaat het dan donker naar het centrum van Zandhoven. In eetcafé Sport tracteer ik mezelf op een lekkere trappist terwijl het achter mij heerlijk ruikt naar mosselen-friet.

Vanaf de St-Amelbergakerk is het niet meer ver. Enkele rustige paadjes voeren langs de voormalige Schoutvorsthoeve (1715) en een kudde herten kijkt me

Afb 00035

me aan met meer empathie dan ik van de herbergiers vandaag mocht ervaren: die waren bijzonder onderkoeld en bekeken die wandelaar met rugzak niet zonder wantrouwen.

Afb 00034

Na zo’n 2,5 km bereik ik dan moe maar tevreden het centrum van Pulderbos en de parking. Ik vond deze voorlaatste etappe absoluut de moeite waard: afwisselend, leerrijk en altijd door het groen. Pluim voor de ontwerpers!

Foto-album

Knipsel

3 Reacties op “Streek-GR Kempen Etappe 10: Oostmalle – Pulderbos

  1. Vorige zondag stukjes van de Pol en Mariëtte wandeling gedaan , nog mooi groen daar in Zoersel, ik hoop dat je het niet erg vind maar ik heb je blog vermeld in mijn blog .

  2. Mooi verslagje…die Pol en Mariette wandeling zegt me wel iets voor komende zondag !

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

