GR 561 Geel – Lommel

Topo-gids GR 561 Kempen-Maaspad
Tocht:  29 km (traject Meerhout Zavelberg- Lommel station)
Datum: zondag 20 september 2015
Weer: wisselend bewolkt, soms zonnig, 18°C
Wandeltijd: 11.30 – 17.35
Stilte: 2/5

2015-09-20 15.32.38

Alle vroege bussen op zondag afgeschaft en bus 299 vertrekt aan Geel station nog een kwartier later dan aangegeven op de website van de Lijn. Het is dan ook bijna half twaalf wanneer ik uitstap aan halte Zavelberg (baan Geel-Meerhout). Van daar is het niet ver tot GR 561.

Intussen heb ik een SMSje gekregen dat ik mijn fototoestel thuis vergeten ben. Zucht, iets vergeten; het overkomt de echte trekker natuurlijk nooit maar mij dus wel. De ene keer is het een pet, de andere mijn portefeuille, nog een andere mijn drinkbus; het strafste tot nu toe: de inlegzolen van mijn wandelschoenen! 😀

2015-09-20 11.32.44

Nu goed, mijn oude GSM heeft ook een camerafunctie, zodat ik meteen een foto maak van de Grote Nete die hier mooi ingebed in het groen door het landschap kronkelt. Had ik al verteld dat ik hier al eens geweest ben op mijn allereerste Dagstapper? Ik kom voortdurend wandelaars tegen van de Vlaamse Wandelfederatie en die zien mij hoofdschuddend ‘de verkeerde kant’ opgaan; ik volg namelijk de GR-tekens langs een graspad recht naar de Belse Bossen.

2015-09-20 12.03.28

2015-09-20 13.28.56

Die Belse Bossen vormen op deze tocht best wel een hoogtepunt, de combinatie van stuifduinen en dennen is Kempenland ten voeten uit. Enkel de bewegwijzering laat me in de steek: op cruciale punten ontbreken tekens, de GR-track toont een andere weg en het is een beetje een rommeltje: zo van als er geen staan, zal het wel rechtdoor zijn, zeker? Dat gaat trouwens zo door tot op het 2015-09-20 13.46.36grondgebied Limburg waar alles picobello is. Intussen loop je door (rustige) woonwijken van Hulsen, kruist het kanaal van Dessel (picknickbank naast het kanaal) en moet je nabij Holven in Balen door een industriegebied. Laat nou net daar een stratenrally aan de gang zijn. Niet alleen met veel lawaai maar ze hebben ook nog eens het pad afgesloten. Tussen aanstormende wagens mag ik gelukkig wel even door. Het lawaai blijft me nog lang achtervolgen. Aan de beschermde kapel van Schoor (Balen) buigt het pad naar links. Wie de tocht wil inkorten (wat ik zou aanbevelen), kan vanaf hier langs de spoorweg naar het station van Balen.

Zelf bocht ik naar rechts en via enkele rustige straten bereik ik een driehoekig pleintje met voorwaar het eerste en enige café (Boerenschuur) op deze tocht. Op het zonovergoten terras zitten 2 gezellige heren (een arbeider en een boer) de zondagnamiddag weg te drinken. Als ze mijn wandelstokken en rugzak zien, ontstaat direct een joviaal gesprek en worden herinneringen opgedist aan vroegere bedevaarten naar Scherpenheuvel. Ik krijg ook complexloos een pintje aangeboden zodat het nadien mijn beurt is om te tracteren. De zonnestralen nodigen uit om me definitief bij het gezelschap aan te sluiten maar ik ben pas halfweg, zodoende.

2015-09-20 14.13.08

Wat nu volgt is een lang gerekte tocht door het groen, meer bepaald het gebied van Keiheuvel (met vliegveld; een nieuwe bron van lawaai) en het gehucht Gerheide met overal in het bos weekendverblijven. Ondanks het groen wordt het een saaie tocht waarvan een groot stuk langs een kilometerslang fietspad. Gelukkig is het gedeelte voor auto’s nog onverhard. Ook hier slordige bewegwijzering en afwijkende GR-track. Het duurt ellendig lang voor je het mooie Kanaal van Beverlo oversteekt en Limburg binnenloopt.

2015-09-20 12.23.39Hoog in de lucht klinkt al geruime tijd zwaar gedruis van straaljagers en andere vliegtuigen. Later hoor ik in het nieuws dat in Helchteren de Sanecole-vliegshow plaats vindt, vandaar dus. Tot aan de Molse Nete doorkruis je het gehucht Gelderhorsten. Tot nu toe komt mijn wandelervaring tamelijk overeen met die van Lumaj. In hun blog wordt weinig aandacht besteed aan het stuk dat nu komt – voor mij het mooiste van de hele tocht – : eerst een bosrijk terrein met her en der bunkers waar vroeger springstoffen werden bewaard (P.R.B), links het Sahara-achtige terrein Balendijk, restant van een desastreus industrieel verleden, nu omgebouwd tot windmolenpark en tenslotte de prachtige Kattenbosserheide. Tot mijn verrassing staat een kwart van de struikheide nog in bloei, tot mijn spijt wordt verderop in de Sahara gecrosst met zware motoren. Mijn GSM waarschuwt al een hele poos dat de batterij plat is, vandaar dat ik geen foto’s heb van dit gedeelte dat trouwens samenloopt met GR 564. Op een dag kom ik hier dus wel terug.

Sinds het café Boerenschuur heb ik niet meer gepauzeerd, gedronken of gegeten maar de wetenschap dat er om 19 minuten voor het uur een trein is, doet me het tempo nog verstrakken. Als de talrijke reizigers op het perron van Lommel station zich klaarmaken om op de trein richting Antwerpen te stappen, moet ik nog vlug een kaartje kopen aan de automaat. Het lukt en daarmee heb ik een uur wachten uitgespaard.

2015-09-20 15.53.30

Renatureringswerkzaamheden in Gerheide

Besluit: een stevige tocht die je evt. beter opdeelt in 2 delen zoals beschreven. Overwegend door eenzaam groene gebieden, soms ook door rustige woonstraten of zelfs een industriegebied. Op een zondag als vandaag zeker niet stil. Omwille van mul zand en slijkerige stroken zijn wandelstokken aanbevolen. Ik houd er een goed gevoel aan over.

5 Reacties op “GR 561 Geel – Lommel

  1. Pingback: GR 564 Lommel – Hechtel | guidowke's wandelblog

  2. Ja, die tocht heeft indertijd op ons ook geen overweldigende indruk nagelaten. Het deel van Gelderhorsten naar Lommel viel echter wel best mee. Dat we er weinig over schrijven komt omdat we de tocht toen eindigden in Gelderhorsten. Wat volgt komt pas in het volgende wandelverslag aan de beurt: ‘Al tijdens de eerste kilometers krijgen we al het goede van de Kempen voorgeschoteld: bos, zandgrond en bloeiende heide. De sfeer is meteen gezet.’
    En bovendien liepen we dat stukje ook al eens op het GR 564 pad waarmee GR 561 daar even samenvalt.

  3. Beste Guido,

    Na mij mag ik de Liebster Award doorgeven zodat meer, en andere , lezers ook jouw blog kunnen ontdekken. De Liebster Award? Jawel, lees op mijn blog wat dat inhoudt, klik hier: http://goo.gl/p4tgnI

    Vriendelijke groet,

    Fred van Rooij

    • Ben op je blog gaan kijken, Fred, en het lijkt me allemaal kosher (wat niet evident is als je zonder verdere uitleg een link krijgt om op te klikken), maar als je ’t niet erg vindt, het is niet echt mijn ding. Ik zal die vragen ooit wel eens zelf op mijn blog beantwoorden. Intussen wens ik je veel wandelplezier. 🙂

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

